حضور نادر طالب زاده در مرکز مستند سفیر

برگزاری هالیوودیسم در هاله ابهام

نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره بین‌المللی افق‌نو درباره علل تعطیلی این جشنواره از سوی مسئولان گفت: واقعیت این است که من هیچ علتی در ورای این تعطیلی ندیدم و متاسفانه توضیحی به ما داده نشده که چرا جلوی این امر گرفته شده است؛ اینکه فعالان سیاسی ضدصهیونیست و نخبگان می‌آیند تهران اشکالش چیست؛ ما نفهمیدیم.

وی افزود: این جشنواره قوی‌ترین کنفرانس ضد صهیونیستی ایران است و ۷۰ میهمان در هر دوره داشتیم و سه بار تاکنون برگزار شده و دستاوردهای رسانه‌ای آن بیشتر از هر کنفرانس ضد صهیونیستی ایران بوده است چراکه کارشناس‌های آن ۵۰ تا ۷۰ درصد آمریکایی و نویسندگان، مولفان و اساتید دانشگاه‌ و اهالی رسانه مشهور بودند و انتقاد آنها بیشتر معطوف به انتقاد از حمایت آمریکا از اسرائیل است و مقالات آنها موجود است.

طالب‌زاده ضمن انتقاد از تعطیل شدن جشنواره افق‌نو ادامه داد: اینکه این نشست و این جشنواره در ایام ۱۱ سپتامبر قرار بود برگزار شود و وعده‌های برگزاری آن ارائه داده شده بود، تعطیل شود و ضدصهیونیستی ترین کنفرانس کشور تعطیل شود غیر قابل فهم است.

وی درباره رایزنی‌های صورت گرفته و افرادی که با آنها رایزنی کرده گفت: من نامی از افراد نمی‌برم اما رایزنی‌هایی هم صورت گرفت که به جایی نرسید و تنها وقت تلف شد و به نظرم اشتباه محض بوده و هست.

دبیر جشنواره افق‌نو تعطیلی این جشنواره را «فاجعه» توصیف کرد و افزود: این درست نیست وقتی می‌توانید چهره‌هایی چون فیلیپ جراردی، مایکل جونز و سناتور گراول را بیاورید، آنها را نیاورید و اینها کسانی بودند که هنگامی که برگشتند در رسانه‌ها تاثیر گذار بودند و مثلاً سناتور گراول در مجله فارین پالیسی مطلبی منتشر کرد و متاسفانه دوستان اولین کاری که کردند تعطیل کردن این جشنواره بود.

طالب‌زاده در پاسخ به این سوال که نهایت کار این جشنواره چه خواهد بود، تصریح کرد: ما در حال تهیه گزارش و توضیحاتی برای محافل مهم حقوقی و تصمیم‌ساز و مجلس هستیم و ابعاد آن را ارائه کنیم.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا با تعطیلی «افق نو» احتمال برگزار نشدن کنفرانس مهم «هالیوودیسم» نیز وجود دارد، گفت: اگر این اتفاق بیافتد و افق نو برگزار نشود بنده دیگر اقدامی برای هالیوودیسم نخواهم کرد.

طالب‌زاده افزود: سابقه این کنفرانس‌ها هست؛ مقالات افراد حاضر در آن نیز هستند اینها چه اشکالی دارد من متوجه نمی‌شوم؛ آنچه که مسلم است این است که توقف جشنواره افق نو حرکت بسیار اشتباهی است و حقی است که به گردن جمهوری اسلامی می‌ماند که شما نخبگانی ضدصهیونیستی و ضدسیاست‌های خارجی آمریکا را می‌توانستید دعوت بکنید و از آنها استفاده بکنید و نکردید.

وی درباره برخی بهانه‌تراشی‌ها با عنوان هزینه‌های مالی چنین جشنواره‌ها و کنفرانس‌هایی گفت: این جور نشست‌ها یعنی حضور یک هفته‌ای مهمانان خارجی در حالی که همه رسانه‌های ایران و جهان آن را پوشش می‌دهند و از مهمانان آن استفاده می‌کنند و ده‌ها مستند ساز و فیلمساز از آنها مستند می‌سازند با خرج کمتر از جشنواره‌ای چون جشنواره کودک برپا می‌شود و این چیزی فراتر از هزینه است این یک سیاست است که به نظرم باید دنبال شود و توان همه افراد حاضر در این کنفرانس‌ها قابل شناسایی و شفاف است و نمونه آنها را در برنامه «راز» داشتیم و با آنها مصاحبه کردیم.

نادر طالب‌زاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو به شکایت علیه فیلم سینمایی «آرگو» توسط ایران اشاره کرد و گفت: ما یک شکایتی علیه کمپانی‌هایی که ایران‌هراسی را رواج دادند انجام دادیم این شکایت نه تنها علیه «آرگو» بلکه علیه فیلم‌هایی که ایران را تهدید نشان می‌دادند، بود.

وی افزود: شکایت و اعتراض ما علیه فیلم‌هایی مثل فیلم‌های «اورشلیم شمارش معکوس» و «غیر قابل تصور» و فیلمهایی بود که گروه فشار آمریکا علیه ایران ساختند که می‌گوید ایران می‌خواهد در شهرهای مهم آمریکا بمب‌های چمدانی هسته‌ای کار بگذارد لذا درست قبل از تحریم‌های اخیر معتقد بودیم که باید کمپانی‌ها را به دادگاه بکشانیم و برای شروع اقداماتی صورت گرفت ولی در اصل باید در مرحله بعد وارد دادگاه‌های آمریکا می‌شدیم.

طالب‌زاده ادامه داد: البته خبر شکایت سر و صدای گسترده‌ای ایجاد کرد که البته یک بخش آن شکایت از فیلم‌هایی چون «آرگو» بود و من در نشست «شعبده هالیوود» عنوان کردم که بحث اصلی «آرگو» نیست بحث اصلی فیلم‌هایی است که ایران‌هراسی را با تهیه‌کنندگی نئوکان‌ها در آمریکا دنبال می‌کند اما متاسفانه اولین کاری که دوستان سینمایی کردند این شکایت را تعطیل کردند البته آقای ایوبی با من تماس گرفتند و قرار شد این مساله را اصلاح کنند و قرار شده که در این باره نشست بگذاریم که تا الان برگزار نشده است.

منبع: خبرگزاری فارس

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *