جای مردم‌شناسی در مستندسازی ایرانی خالی است

اولین کارگاه توجیهی آموزشی سازمان تلویزیونی حوزه هنری با حضور محسن مومنی شریف ریاست حوزه هنری، محمد حمزه زاده قائم‌مقام و معاون هنری حوزه هنری، رضا پورحسین مدیر شبکه تلویزیونی مستند و علی قنواتی مدیر سازمان تلوزیونی سوره با حضور جمعی از مستندسازان، روزنامه نگاران، نویسندگان و هنرمندان شنبه ۲۰ مهرماه سال جاری در تالار اوستا برگزار شد.

پورحسین در ابتدای این جلسه با تاکید بر اینکه ذائقه مردم در مورد کار مستند تغییر کرده است گفت: شبکه مستند به عنوان شبکه دیجیتال به لحاظ بیننده از برخی از شبکه‌های آنالوگ جلوتر است و این به این معناست که مردم به مستند و مزیت کار مستند آشنا هستند. این جریان تاجایی ادامه دارد که می‌بینیم مردم نه تنها بیننده خوب مستند هستند بلکه به لحاظ حرفه‌ای به سمت کار مستند گرایش نشان می‌دهند.

رئیس شبکه مستند با اشاره به ضعف تولید مستند در برخی عرصه‌ها ادامه داد: در مورد موضوعات فرهنگی و اجتماعی به تعبیر تلویزیونی‌ها کچلی داریم. این در حالی است که در مورد پرتره و مستندهای حیات وحش وضع بهتری داریم.

وی در ادامه به آسیب‌شناسی مستندسازی در ایران پرداخت و گفت: نبود پژوهش کافی در مستندسازی یکی از مهمترین آسیب‌ها در تولید این آثار است.

وی افزود: مستندسازان کشور به سوژه‌های خوبی می‌پردازند، اما مستندی می‌تواند با مخاطب خود ارتباط بهتری برقرار کند که با یک پشتوانه پژوهشی پرداخت شود، چون پژوهش صحیح منجر به تولید متن بهتر و تأثیرگذارتری می‌شود.

استاد دانشکده‌ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران که در جمع با تاکید بر اینکه مستندسازی می‌تواند شتاب جهانی شدن و فراموشی خرده‌‌فرهنگ‌ها را بگیرد تصریح کرد: در میان موضوعات فرهنگی و اجتماعی، مردم‌شناسی از جایگاه ویژه‌ای در مستندسازی برخوردار است که در حال حاضر حضور خیلی کم‌رنگی در آثار مستند تولید شده در کشور دارد و جا دارد هنرمندان به این مقوله توجه بیشتری کنند.

وی درپایان سخنان خود با اعلام آمادگی در مورد پخش آثار تولیدی حوزه هنری از شبکه مستند گفت: کلید شبکه مستند را خدمت آقای مومنی و قنواتی تقدیم می کنم. شبکه مستند آماده است همکاری لازم را در زمینه پخش آثار حوزه هنری داشته باشد.

این نشست با موضوع ساخت مستندهای گزارشی تلویزیونی در دو قالب توجیهی و کارگاهی، در دو بخش صبح و عصر برگزار شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *