رجایی: ما با افغانی ها «خون‌شریک» شده‌ایم

مراسم رونمایی از مستند «ماموریت خدا» با عنوان روایتی از سفر احمدرضا سعیدی شهید ایرانی جهاد اسلامی افغانستان دیروز ۲۲ مهرماه در تالار عمار دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.

مستند «ماموریت خدا» به کارگردانی محمد سرور رجایی و با تدوین محمدعلی مهری و محسن اردستانی ساخته شده است. کارگردان این اثر پیش از اکران آن در تشریح چگونگی ساخت مستند «ماموریت خدا» گفت: سال‌ها پیش با یکی از فرماندهان جهادی افغانستان مصاحبه کردم. در خلال مصاحبه او خبر شهادت یک ایرانی در جهاد اسلامی افغانستان را به من داد و گفت که او در اوایل انقلاب ایران شهید شد و در «به‌سود» مدفون است. این خبر باعث شروع جستجو من برای شناختن این شهید شد.

وی با اعلام این خبر که بزودی کتابی در مورد شهید احمدرضا سعیدی منتشر می‌شود گفت: در ابتدا هیچ اثری از این شهید نبود ولی من بر اثر یک اتفاق توانستم خانواده شهید را پیدا کنم و اکنون نه تنها مستندی در مورد شهید سعیدی ساخته شده است بلکه یک پرونده کامل از این شهید موجود است که به زودی به کتاب تبدیل می‌‌شود.

کارگردان مستند «ماموریت خدا» در ادامه افزود: پس از ملاقات با مادر شهید به کابل رفتم تا مزار شهید سعیدی را ببینم. مادر شهید قبل از رفتنم به من گفت که سلامش را به پسرش برسانم. من برای رفتن به سر مزار شهید سعیدی ۲۰ روز تلاش کردم چون مسیرهای رفت و برگشت در اختیار طالبان بود. زمانی که به ایران برگشتم تا دوباره با مادر شهید ملاقات کنم متوجه شدم که او دار فانی را وداع گفته است.

رجایی تصریح کرد: انرژی که در مسیر رفتن سعیدی از تهران به افغانستان است می‌تواند به ده‌ها فیلم مستند و سینمایی و رمان تبدیل شود. شهید سعیدی در ۱۱ مهرماه ۵۹ وقتی که قصد برگشت به ایران برای حضور در جنگ ایران و عراق را داشت در هنگام آموزش نظامی به شاگردان افغانستانی خود به شهادت رسید. خون شهید سعیدی و خون شهید رجب غلامی که در هشت سال دفاع مقدس به شهادت رسید باعث شد که ایران و افغانستان به خون شریکی برسند. فرهنگ و باورهای مشترک ما با این خون شریکی تقویت شد.

وی اضافه کرد: امیدوارم محققان و نویسندگان تلاش کنند و یاد و خاطره شهدای مظلوم مسلمان افغانستانی و ایرانی را که در دو طرف مغفول مانده‌اند روشن کنند. شاید در افغانستان حدود ۲۰ شهید ایرانی و در ایران بیش از ۲ هزار شهید افغانستانی به شهادت رسیده باشند.

پس از اکران مستند «ماموریت خدا» برادر شهید سعیدی، حمیدرضا سعیدی که از جانبازان ۸ سال دفاع مقدس است به ذکر خاطراتی از این شهید پرداخت.

شهید احمدرضا سعیدی در سال 1341 در مفت آباد تهران واقع در نزدیکی میدان امام حسین(ع) به دنیا آمد. او از جمله جوانانی بود که در انقلاب اسلامی ایران نقش موثری داشت. سعیدی در قائله کردستان از همرزمان شهید چمران بود. او مدتی نیز به عنوان محافظ شهید بهشتی خدمت می‌کرد. با ورود اشغالگران شوروی در 3 دی ۱۳۵۸ به خاک افغانستان که باعث کشته شدن 2 میلیون انسان و آوارگی ۱۰ میلیون افغانستانی شد، او به افغانستان رفت. وی در مورد این سفر خود تاکید کرده بود که «اسم این سفر را که می‌روم ماموریت خدا می‌گذارم». سعیدی در ۱۱ دی ۵۹ هنگام آموزش نظامی به شاگردان افغانستانی خود و بر اثر انفجار مین به شهادت رسید. مزار او هم اکنون به عنوان یک زیارتگاه محلی در «به‌سود» افغانستان واقع است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *