«اعتکاف چشم‌ها» قدمی در بازشناسی شعر آئینی در مدیوم تصویری

آئین رونمایی از مجموعه مستند «اعتکاف چشم‌ها» به کارگردانی سیداحد میکائیل‌زاده در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

محمود حبیبی کسبی از شاعران آئینی ایران در این مراسم با تاکید بر اینکه در طول سال‌های اخیر باگسترش و بسط فرهنگ شیعی و عاشورایی اقشار مختلف جامعه با این موضوع درگیر شدند، گفت: هنرمندان نیز به عنوان مبلغ‌، تاثیرگذار و خالق در بست فرهنگ عاشورایی حضور داشته‌اند. حضور هنرمندان در رابطه با موضوع عاشورا حتی پیش از این واقع شروع شده است.

وی افزود: بعد از سرکار آمدن حکومت صفویه به دلیل رسمی شدن مکتب تشیع در کشور توجه به شعر عاشورایی افزایش یافت. بعد از انقلاب اسلامی نیز این واقعه برای بار دوم رخ داد. متاسفانه در این روزها و خواسته در یک دهه اخیر با حضور روشنفکران مذهبی درجامعه هنرمندان می‌خواهند به گونه‌ای خلاف عوام با موضوع عاشورا برخورد کنند و این تفاوت را به نمایش بگذارند. افرادی نیز هستند که برای کسب شهرت از مظلومیت اهل‌بیت و مخصوصا امام حسین(ع) استفاده کرده و به این جهت شعر می‌‌گویند.

Untitled-2

این شاعر آئینی با اظهار تاسف از درج شعری از یکی از شاعران در یکی از خبرگزاری‌ها که موجب هتک حرمت امام حسین(ع) شده است، گفت: چند روز پیش یکی از شاعران رباعی در این خبرگزاری منتشر کرد که سراسر وهن و تمسخر اباعبدالله است. هر یک از محبین اباعبدالله که با این شعر مواجه شدند به رعشه افتاده و گریه کرده‌اند. وقتی عامه مردم از شاعران و هنرمندان این حرف‌ها را می‌شوند بیشتر باور می‌کنند.

حبیبی کسبی در ادامه افزود: ما انسانهای متحجری نیستیم و می‌گوییم باید در زمینه آئین‌های سنتی تحقیق شود. اما این کار باید در وقت خودش انجام شود. ما یازده ماه وقت داریم که در این باره تحقیق کنیم. اما درست در زمان محرم یادمان می‌افتد که روشنفکر شویم و خرافه‌زدایی کنیم.

وی با انتقاد از رفتار یکی از مجریان تلویزیون که با لباس سفید در ایام محرم به اجرای برنامه پرداخته بود گفت: وقتی از این مجری سوال می‌شود که چرا این لباس را پوشیده می‌گوید من عادت ندارم قبل از عزا سیاه بپوشم، این در صورتی است که امام رضا(ع) می‌فرماید که پدرم از اول محرم اندوهگین بود و لباس عزا به تن می‌کرد. ما باید به رفتار و کردار اهل‌بیت بیشتر توجه کنیم. اگر حرف‌هایی که امام زمان در مورد امام حسین(ع) مطرح کردند را  یک مداح بخواند به او می‌گوییم که روضه باز خوانده است. حضرت صاحب‌الزمان وقتی ظهور می‌کند در اولین اقدام خود دست به کعبه می‌زند و ۶ ذکر می‌گوید که روضه امام حسین است.

این شاعر آئینی با تاکید بر اینکه عزاداری برای امام حسین(ع) سبب زنده نگه داشتن فرهنگ انتظار منتقم است، گفت: ما باید فرهنگ انتظار را با نشان دادن نیاز حضور یک منتغم که ظلم‌های رواشده بر ما را جبران می‌کند زنده نگه داریم و این امر تنها با ذکر مصیبت‌هایی که ظالمان بر امام حسین(ع) روا داشته‌اند ممکن است.

حبیبی کسبی با اشاره به اینکه مستند «اعتکاف چشم‌ها» به لحاظ تصویری دارای کیفیتی عالی است خاطرنشان کرد: میکائیل‌زاده از شاعران خوبی برای این کار استفاده کرده است. امیدوارم از این دست کارها بیشتر انجام شود تا هنرمندان با این آثار دلخوش شوند که به خیل مردم عزادار حسین(ع) می‌پیوندند.

سعید کیایی پژوهشگر مستند «اعتکاف چشم‌ها» با تاکید بر اینکه تولید این مستند از اول آذرماه شروع شده است گفت: این پروژه ۶ ماه زمان برد. ایده اولیه آن سال‌ها قبل زمانی که یکی از شاعران به من گفت که شعرها به دلیل بدخوانی دچار بدفهمی می‌شوند در ذهن من شکل گرفت. آندره ژید می‌گوید بخشی از متن ادبی نزد مخاطب شکل می‌گیرد. بد اطلاع رساندن اثر ادبی به مخاطب سبب بددرک شدن می‌شود. برای همین تصمیم گرفتم محفلی ایجاد شود که در آن شاعران به شعرخوانی می‌پردازند.

۲

وی افزود: این اثر باعث ارتقای سواد بصری جامعه می‌شود. نگاه سورئالی که در این کار وجود دارد در آثاری پیش از این نیز وجود داشته است. امیدوارم هنرمندانی که از این دست کارها انجام دهند به پژوهش بیش از پیش توجه کنند. امیدوارم روزی برسد که صدای ابتهاج را نیز در اثری عاشورایی داشته باشیم.

میکائیل زاده کارگردان مستند «اعتکاف چشم‌ها» در مورد  لزوم پرداختن به شعر آئینی گفت: اگر شعر نبود کار روشنگری که در مورد عاشورا و در برابر دولت‌های ظالم انجام گرفت مسکوت می‌ماند. شعر نقش اساسی در رساندن پیام عاشورا داشت. امام صادق(ع) نیز می‌گوید هر کس شعری در مورد اهل‌بیت بگوید بهشت بر او واجب می‌شود.

وی افزود: «اعتکاف چشم‌ها» خواست قدم کوچکی بردارد در بازشناسی شعر آئینی در مدیوم تصویری. این اثر هم اکنون از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش می‌شود و ما منتظر گرفتن بازخورد آن از مردم هستیم.

حسین متولیان از شاعران آئینی گفت: در زمان‌های گذشته در عزاداری امام حسین(ع) به شعر اهمیت بیشتری می‌دادند اما بعدها ملودی مورد توجه قرار گرفت. در زمان حال نیز مردم بیشتر به ریتم توجه دارند. این سلیقه مردم باید ترمیم شود. این مستند می‌تواند آغاز باشد برای بازگرداندن مردم به آغوش شعر.

امیر خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری گفت: هر دستگاهی باید سهم خود در  اقامه اعزای امام حسین(ع) را درست انتخاب کند. قرار نیست هر کسی راجع به این مسئله همه کارها را انجام دهد و وظایف دیگران را تکرار کند. وظیفه ما زمینه‌سازی برای ایفای نقش هنرمندان در مورد واقعه کربلاست.

وی افزود: «اعتکاف چشم‌ها» با تمام ارزش‌هایی که دارد از این جهت نیز مهم است که در جای خودش قرار گرفته است. از این اثر می‌توان در حاشیه هیئت‌ها استفاده کرد. باید برنامه‌ریزی کنیم تا با پخش این مجموعه در هیئت‌ها بنای بیشتری به مراسم‌های مذهبی دهیم.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تصریح کرد: این سازمان ظرفیت خوبی برای نمایش مستند «اعتکاف چشم‌ها» در هیئت‌ها دارد.
امیر مرزبان از شاعران آئینی گفت: رسانه‌ها در دوره ما به شعر کم‌توجهی می‌کنند اما با این حال هنوز نیز شعر رسانه اول دین اسلام است. با گسترش رادیو و تلویزیون و اینترنت از تاثیرگذاری شعر کم شده است اما در نگاه مردم هنوز شعر جایگاه خود را دارد.
در انتهای این مراسم از عوامل ساخت مستند «اعتکاف چشم‌ها» و شاعران حاضر در این مراسم تجلیل به عمل آمد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *