بررسی موانع عملی ترویج حجاب؛ موضوع اولین اثر میز سبک زندگی

نرگس کلانتر، مسئول تیم تحقیقات پروژه «حجاب» در گفتگو با سفیرفیلم از اتمام تحقیقات پروژه ای با موضوع «حجاب» خبر داده و گفته «هم‌اکنون در حال جمع‌بندی نهایی این تحقیقات هستیم».

شهریورماه امسال علی جمالی، معاون تولید سفیرفیلم از ساخت مستندی با موضوع «حجاب» توسط سفیرفیلم خبر داده بود. او گفته بود این مستند «با نگاهی نو به مسئله حجاب، به آسیب‌شناسی دقیق آن از منظر سبک زندگی» می‌پردازد.

موضوع اولین اثر میز سبک زندگی

‌اکنون مسئول تحقیقات این پروژه، موضوع اصلی آن را «بررسی موانعی از جنس سبک زندگی در ترویج حجاب یا بی‌حجابی» عنوان کرده و گفته: «اغلب سبک زندگی‌هایمان مانع رعایت حجاب می‌شود.»

وی با استناد به فطری‌ بودن امر حجاب در همه افراد عنوان کرده است: «باید دید سبک زندگی‌ها چه تغییری کرده تا این وضعیتی که امروز درباره حجاب با آن روبرو هستیم، به وجود آمده است.»

سبک زندگی‌های متفاوت؛ حجاب‌های متفاوت

مسئول تیم تحقیقات پروژه «حجاب» با تأکید بر حفظ نگاه اجتماعی در تمام مراحل تحقیقات، گفته است: «ما به دنبال نقد حکومتی بر امر حجاب همچون بررسی تدابیر دولت، چگونگی تبلیغ دینی، نقش گشت ارشاد و… نیستیم. بلکه می‌خواهیم با رویکردی جدید معطوف به خودِ افراد موضوع را طرح کنیم. در واقع سبک زندگی افراد تغییر کرده که نگرش‌ها تغییر کرده است. لذا باید عواملی از سبک زندگی که بر بحث حجاب تأثیرگذار است، مورد توجه قرار گیرد.»

وی حجابِ موجود در سبک‌ زندگی‌‌های دینی را نیز بسیار متفاوت از یکدیگر دانست و علت آن را تعاریف نادقیق حجاب عنوان کرد.

hijab

۵ عامل اجتماعی تأثیرگذار بر ترویج حجاب

خانم کلانتر، ۵ عامل از عوامل تأثیرگذار در این حیطه را بیان داشت و گفت: «یکی از عوامل بحث خانواده است. موضوعاتی همچون رابطه غیرت مردان با عفاف زنان، رابطه پدران و دختران، رابطه مادران و پسران، مال حلال و… که در این عامل دسته‌بندی می‌شوند.»

مسئول تحقیقات پروژه «حجاب» عوامل دیگر را «اقتصاد»، «تغذیه»، «موسیقی» و «معماری» عنوان کرده است. او گفته در بحث موسیقی دچار خلاء و کمبود منابع هستیم.

وی در موضوع معماری گفته است: «در این سال‌ها معماری فضای شهری ما به سمتی رفته که وضعیت پوشش افسارگسیخته شده است. سبک معماری خانه‌ها، رستوران‌ها، معابر شهری، کافی شاپ‌ها و… خلل در وضعیت عفاف و حجاب جامعه ایجاد کرده است.»

پروژه «حجاب» یکی از پروژه‌های تعریف شده در میز تخصصی سبک زندگی سفیرفیلم است. این محقّق درباره استفاده از اساتید و مجموعه علمی دانشگاه‌ها در مرحلۀ تحقیقات پروژه اضافه کرده است: «در این پروژه با دکتر همیز، دکتر خیراندیش، دکتر مهدی حجت، دکتر آقارفیعی، دکتر برخورداری، دکتر علاسوند و… درباره این موضوع مصاحبه شده است.»

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *