مرحله تحقیقات مستند «ماهواره» به پایان رسید

محمدرضا بورونی، مسئول تیم تحقیقات پروژه جدید سفیرفیلم با موضوع «ماهواره»، با اعلام خبر اتمام مرحله تحقیقات این پروژه گفت: «کلیّت طرح درباره اهداف و شیوه‌های تأثیرگذاری شبکه‌های ماهواره‌ای است. این مستند تاکید می‌کند در ماجرای شبکه‌های ماهواره‌ای همه داستان سرگرمی نیست، بحث دیگری نیز در پشت این موضوع وجود دارد.»

وی با تأکید بر اینکه مصرف‌کنندگان اصلی شبکه‌های ماهواره‌ای زنان هستند، گفت:‌ «با توجه به جایگاه مهم زن در خانواده ایرانی٬ دشمن نیز سرمایه‌گذاری خود را بیشتر بر این قشر جامعه متمرکز کرده است. تحقیقات ما نشان می‌دهد که از نظر طیف سنی، مخاطبان جوان‌تر٬ بیشتر بیننده برنامه‌های سرگرم‌کننده و مخاطبان مسن‌تر، بیننده برنامه‌های سیاسی هستند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد میان پایبندی به مذهب و تماشای ماهواره رابطه عکس وجود دارد.»

boroni

این محقق هدف اصلی مستند را پرداختن به پشت صحنه شبکه‌های ماهواره‌ای عنوان کرد و خاطرنشان کرد: «ما در تحقیقات سعی کردیم تا حدودی روی وابستگی این شبکه‌ها به منابع مالی کشورهای مستکبر تمرکز کنیم.»

بورونی در ادامه گفت: «از سال ۸۸ یک‌باره شبکه‌های ماهواره‌ای چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی رشد سریعی داشتند. آقای ضرغامی گفته است امروز ۱۴۳ شبکه فارسی زبان در حال فعالیت هستند در حالی که در سال ۸۷ تنها ۳۵ شبکه وجود داشت. این واقعه اتفاقی نیست و باید روی آن فکر کرد.»

مسئول تحقیقات پروژه «ماهواره» سفیرفیلم، درباره علت این امر معتقد است دشمن در سال ۸۸ به واضح دید که فعالیت فرهنگی گذشته به خوبی به ثمر نشسته است، بنابراین امیدوارتر شد و بر روی این بخش سرمایه‌گذاری بیشتری کرد.

این محققّ پربیننده‌ترین این شبکه‌ها را در میان فارسی‌زبانان «من و تو»، «بی‌بی‌سی» و «جم» عنوان کرد.

پروژه «ماهواره» یکی از پروژه‌های تعریف شده در میز تخصصی سبک زندگی سفیرفیلم است. بورونی درباره استفاده از اساتید و مجموعه علمی دانشگاه‌ها در مرحلۀ تحقیقات پروژه بیان داشت: «تاکنون با دکتر یاوری و دکتر ژیان‌پور استاد جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان مصاحبه کرده‌ایم. همچنین در پژوهشی جدا، احادیث مربوط به رسانه استخراج شده است.»

وی در پایان اظهار داشت: «هم‌اکنون پروژه مستند «ماهواره» به لحاظ محتوایی به پایان رسیده است و قرار است نگارش فیلمنامه آن به زودی آغاز گردد.»

منبع: خبرگزاری تسنیم

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *