مشروح گفتگوی کارگردان مستند «مصاف ۱» با رادیو گفتگو

به گزارش خبرنگار سفیرفیلم٬ در حاشیه اکران مستند «مصاف ۱» در روز نخست چهارمین جشنواره فیلم عمار٬ «سینماعمار» در بخشی از برنامه شب گذشته خود که بطور زنده از رادیو گفت‌و‌گو پخش می‌شد با علی عبدالوهاب٬ کارگردان مستند «مصاف ۱» گفتگو کرد.

عبدالوهاب در ابتدای گفتگو و در پاسخ به این سوال که «مصاف به مصاف چه رفته است؟» گفت: «پروژه مصاف به بازه تاریخی سال‌های ۶۸ تا ۸۸ می‌پردازد و در قسمت اول آن که امشب در جشنواره به نمایش درآمد٬ اتفاقات سیاسی ده سال اول یعنی سال‌های ۶۸ تا ۷۸ پرداخته می شود.»

ammar-radio (2)

کارگردان جوان مستند مصاف ۱ آنچه در ۱۸ تیر ۷۸ رخ داد را ناشی از یک سخنرانی٬ یک روزنامه یا یک تیتر ندانست و معتقد بود فتنه ۷۸ به یک سلسله تحولات سیاسی مربوط می‌شود که در یک روند ده ساله رخ داده است.

عبدالوهاب هدف مصاف ۱ را واکاوی این روند ده ساله عنوان کرد و بیان داشت: «ما سعی کردیم با یک نگاه بالا٬ بلندمدت و نگاهی که درگیر حوادث حاشیه‌ای نشود به سیر تحولاتی بپردازیم که زمینه شکل‌گیری فتنه ۱۸ تیر شد.»

«مصاف ۱» که در روز نخست چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سینما فلسطین به نمایش درآمد با استقبال فعالان فرهنگی و مردم روبرو شد.

این مستند اولین تجربه فیلم‌سازی عبدالوهاب است. او درباره تحصیلات خود به رادیو گفت‌و‌گو گفت: «تا مدتی مهندسی مکانیک می‌خواندم٬ اما سپس به جامعه‌شناسی تغییر رشته دادم. دوره‌های کارگردانی٬ نویسندگی و تدوین را نیز گذرانده‌ام.»

ammar-radio (4)

او درباره علت ورود خود به عرصه هنر و سینما گفت: «ما جمعی از دوستان بودیم که در دوره تحصیلی کارشناسی جلساتی را درباره شناخت عرصه و خلاءهای موجود در زمینه‌های مختلف جامعه برگزار می‌کردیم. در این جلسات عمدتاْ به این نتیجه رسیدیم که عرصه هنر را به عنوان عرصه فتح‌ نشده انقلاب اسلامی انتخاب کنیم. در ابتدا واقعاْ دستمان خالی بود و بی‌تجریه بودیم.»

عبدالوهاب در انتها بیان داشت: «تغییر رشته ما به عرصه هنر و فرهنگ هم‌زمان شد با اتفاقات سال ۸۸ و همین٬ زمینه یک ایده اولیه برای شکل‌گیری اولین مستند سفیرفیلم را در ذهن دوستان ما ایجاد کرد و نتیجه آن مستند «یزدان تفنگ ندارد» شد که برگزیده اولین جشنواره مردمی فیلم عمار است.»

ammar-radio (5)

سینماعمار برنامه رادیویی است که از شبکه رادیویی گفت‌و‌گو پخش می‌گردد. این برنامه به مناسبت برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار از جمعه ۱۳ تا شنبه ۲۱ دی از ساعت ۲۰ تا ۲۱ با استقرار در محل برپایی جشنواره در سینما فلسطین٬ اقدام به ارائه گزارش لحظه به لحظه از این رخداد فرهنگی می‌کند. شنوندگان و علاقه‌مندان می‌توانند از شبکه رادیویی گفت‌وگو موج اف‌.ام ردیف ۱۰۳.۵ به صورت زنده شنونده برنامه مذکور باشند.

برای شنیدن صوت این گفتگو اینجا را کلیک کنید.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *