دژاکام: «مصاف ۱» مستندی فراجناحی است

محمدتقی دژاکام، نویسنده و روزنامه نگار در حاشیه اکران مستند «مصاف ۱» در روز نخست چهارمین جشنواره فیلم عمار، درباره این مستند به خبرنگار سفیرفیلم گفت: «من با دیدن این مستند ذوق زده شدم».

دژاکام در حالی که از تماشای «مصاف ۱» در سالن ۱ محل برپایی چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار٬ سینما فلسطین می آمد٬ به اظهارنظر درباره این مستند پرداخت. او گفت: «زحمتی که عوامل مستند کشیده بودند مشخص بود که کاری ویترینی و سفارشی برای یک سازمان یا نهاد خاص نیست و ناشی از یک دغدغه انقلابی بود.»

دژاکام مصاحبه با افرادی همچون زیباکلام٬ ابطحی و برش‌‌هایی از صحبت‌های خاتمی را در تبدیل «مصاف ۱» به یک مستند فراجناحی بسیار مؤثر عنوان کرد. او گفت با این وجود اتهام یکطرفه بودن مستند پذیرفتنی نیست.

ammar-roze1 (9)

این فعال فرهنگی مستند را همراه با یک عقبه تحقیقاتی بلندمدت خواند و اظهار داشت: «به خاطر این پس زمینه فکری قابل تقدیر است.»

دژاکام دومین دلیل قابل تقدیربودن «مصاف ۱» را انتخاب مصاحبه شوندگان آن خواند. او انتخاب کسانی را که به آن ها انتقاد شده بود به عنوان مصاحبه شونده جالب عنوان کرد و گفت: «شما بسیاری از مباحثی که افرادی نظیر نبوی، فضائلی و صفارهرندی در مستند بیان داشتند را از زبان ابطحی و زیبا کلام نیز می شنیدید و این به جذابیت کار و باورپذیری برای مخاطبان افزوده بود.»

دژاکام تدوین کار را بسیار عالی خواند و خاطرنشان کرد: «اگر تدوین اینگونه نمی شد، کار ابتر می ماند.» او ادامه داد: «اینکه ادامه صحبت های افراد مخالف و موافق، از زبان شخص دیگر شنیده می شد، خیلی خوب بود. سیر کار یک سیر تاریخی بود٬ نه هرم وارونه. یعنی از ابتدای ارتحال امام (ره) ماجرای تجدیدنظرطلبی را بررسی کرده بود تا انتها تیر ۷۸.»

ammar-roze1 (10)

این نویسنده با بیان آنکه فیلم می توانست به سبک هرم وارونه نیز تدوین گردد٬ بیان داشت: «تاریخی شدن ماجرا در ابتدا باعث ریزش مخاطب می شود، اما حسن «مصاف ۱» در این بود که در ادامه جذابیتش بیشتر می شد.»

او معتقد است ضعف مستندهای تاریخی٬ گفتگومحور بودن اغلب آنها است. مستندهای تاریخی باید با بهره گیری از ابزار چندرسانه ای نظیر عکس٬ نریشن، فیلم و آرشیو، برگزیده کتاب و… به جذابیت‌های بصری خود کمک کنند.

«مصاف ۱» به کارگردانی علی عبدالوهاب در روز نخست جشنواره چهارم عمار و با استقبال فعالان فرهنگی و مردم در سینما فلسطین به نمایش درآمد.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *