مستند «او با ما» روایتی از دیپلماسی سینمایی آمریکا است

محمدصادق باطنی مستندساز و کارگردان مستند «او با ما» طی مصاحبه ای با خبرگزاری فارس به تشریح مستند خود پرداخت. او در بخشی از این مصاحبه گفت: «این مستند، تناقض دیپلماسی سیاسی رسانه‌ای و دیپلماسی سینمایی آمریکا را در قالب صحبت های نوروزی آمریکا با یک تدوین موازی، به تصویر می‌کشد.»

اوباما: من با شما هستم

وی همچنین درباره انتخاب نام این مستند نیز سخن گفت. او بیان داشت: «اوباما در سال ۹۰ در انتهای پیام خودش برای دلداری به مردم ایران لفظ «من با شما هستم» را به کار می‌برد. من این جمله را به سوم شخص تبدیل کردم و شد «او با ما». البته دو کلمه آخر آن را حذف کردم٬ اما در نسخه انگلسی این مستند که آن را برای اسکار آماده خواهم کرد دو کلمه آخر را نیز بکار خواهم برد.»

bateni2

باطنی این مستند را یک مستند آرشیومحور خواند که ایده آن پس از جایزه اسکار آرگو شکل گرفت. این مستندساز ادامه داد: «در امریکا اصطلاحی وجود دارد به نام «جاده ای به سمت اسکار»، یعنی سیر جشنواره های امریکایی از ۴ ماه قبل از اسکار آغاز می شود و به اسکار ختم می شود، معمولا در این جشنواره ها جایزه بهترین فیلم به فیلم های متفاوتی داده می شود، مثلا یک فیلم در دو جشنواره و فیلمی دیگر در سه جشنواره جایزه بهترین فیلم را می گیرد.»

وی ادامه داد: «در بررسی هایم متوجه شدم از سال ۲۰۰۰ به بعد فقط دو بار رخ داده بود که یک فیلم در همه ی این جشنواره ها جایزه بهترین فیلم را از آن خود کند، آن هم در سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۹ برای دو فیلمِ معتبرِ «ارباب حلقه های ۳» و «میلیونر زاغه نشین». سومین باری که این رخداد تکرار شد در سال ۲۰۱۳ بود، جاییکه همه جوایز پنج جشنواره معتبرِ «جاده ای به سمت اسکار» جوایز بهترین فیلمشان را به آرگو دادند که این یعنی در این سال تمام سینمای امریکا پشت آرگو ایستاد.»

باطنی عنوان کرد تمام کارهای مستند را به تنهایی انجام داده است.

دو فیلم ضدایرانی در راه هالیوود

این مستندساز تأکید کرد: «سال آینده دو فیلم ضدایرانی جدی در سینمای هالیوود خواهد بود. یکی قسمت دوم فیلم «۳۰۰» و دیگری هم فیلم «گلاب» است که این فیلم توسط یک کارگردانی ساخته می‌شود که این کارگردان یک اسرائیلی به نام «مورو» است و متولد اورشلیم است و قبل از فیلم «۳۰۰» فیلمی نداشته و این کار اولین تجربه فیلمسازی او است. و فیلم گلاب هم کوچکترین بهانه اش به تصویر کشیدن پرونده زندان های سال ۸۸ است و تلاش می‌کند که فتنه ۸۸ را زنده کند. بنده بعید نمی‌دانم که سال بعد بالا نیاید و فکر میکنم که باید آمادگی جدی رسانه‌ای داشته باشیم و پاسخ دندان شکنی قبل از ساخت و عرضه این فیلم‌ها به غرب بدهیم که این موضوع امسال در بخشی به نام «فتنه ۸۸» جشنواره مردمی فیلم عمار دیده می‌شود.»

مستند «او با ما» ساخته محمدصادق باطنی یک مستند آرشیومحور است که طی روند این فیلم دیپلماسی سینمایی آمریکا را به تصویر می‌کشد. سینما فلسطین، محل برپایی چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار امروز ساعت ۱۹:۴۵ الی ۲۱:۱۵ در سالن یک خود شاهد اکران مجدد مستند «او با ما» خواهد بود. این در حالی است که این مستند در روز اول این جشنواره نیز به اکران درآمد.

مستند «او با ما» را می توانید از اینجا مشاهده کنید.

منبع: خبرگزاری فارس

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *