آرگو؛ یکی از سه استثناء در جشنواره‌های آمریکا

به گزارش خبرنگار سفیرفیلم٬ در حاشیه سومین اکران مستند «او با ما» در چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار٬ «سینماعمار» در بخشی از برنامه دوشنبه شب خود٬ ۱۶ دی ماه که بطور زنده از سینما فلسطین روی موج رادیو گفت‌و‌گو پخش می‌شد با محمدصادق باطنی٬ کارگردان مستند «او با ما» گفتگو کرد.

باطنی در ابتدای این گفتگو مستند اوباما را یک مستند کوتاه از موسسه سفیرفیلم خواند که دغدغه تولید آن ناشی از جوایز پی در پی فیلم آرگو در سال ۲۰۱۳ بود.

آرگو؛ یکی از سه استثناء در جشنواره های آمریکا

او گفت: «۳-۴ ماه قبل از برگزاری جشنواره اسکار در سینماهای آمریکایی ولوله ای به نام «جاده ای به سوی اسکار» ایجاد می شود که عبارت بود از مجموعه جشنواره هایی که نهایتاْ به اسکار ختم شدند. معمولاْ در این جشنواره ها جوایز تقسیم می شوند؛ بدین صورت که تعدادی از جوایز را یک فیلم و تعدادی دیگر را فیلم دیگری از آن خود می کند. با بررسی که بنده انجام دادم از سال ۲۰۰۰ به بعد فقط سه بار این اتفاق افتاد که یکی از آن اتفاق ها فیلم آرگو بود که در همه این جشنواره ها جایزه بهترین فیلم را به فیلم آرگو دادند.»

ammar-roze3 (13)

«او با ما»؛ مقایسه دیپلماسی عمومی و سینمایی آمریکا

او آرگو را شایسته این میزان تقدیر ندانست و این رویکرد واضح و صریح سیاسی در جشنواره ها را تعجب برانگیز خواند.

مستند «او با ما» دیپلماسی عمومی موجود در پیام های نوروزی باراک اوباما را با دیپلماسی سینمایی آنها که در قالب جشنواره های سینمایی نمود پیدا می کند، مقایسه کرده است. باطنی معتقد است این دو جریان با یکدیگر در تماس هستند٬ چراکه اوباما در یکی از تبریک های نوروزی اش، پیامش را با کمک گرفتن از فیلم جدایی نادر از سیمین به مردم ایران منتقل می کند.

تناقضات رفتار اوباما در مستند «او با ما»

او در پاسخ به این سوال مجری که چگونه همه مباحث را در قالب ده دقیقه نشان دادید، عنوان کرد: «داستان فیلم، یک جریان خطی است که از سال ۹۰ شروع میشود. اوباما در پیام نوروزی خود به مردم ایران می گوید که چقدر شما را دوست دارم. سپس می بینیم یک فیلم از ایران وارد جشنواره می شود و در آن جایزه می گیرد. اوباما سال بعد نیز در پیام نوروزی خود از فیلم «یک جدایی» نام می برد  و می گوید ما علاقه داریم که این ارتباط ایجاد شود. از آنجا کات می خوریم به فیلم آرگو و وارد جریانات مربوط به «جاده ای به سمت اسکار» می شویم که در آن جایزه هایی که یکی پس از دیگری به فیلم آرگو داده می شود را مشاهده می کنیم. در نهایت به این ختم می شود که میشل اوباما پیروزی فیلم آرگو در جشنواره اسکار را اعلام می کند. در انتهای داستان هم ارجاعی به سال ۲۰۱۴ زده می شود و در آن فیلم هایی که در آن سال قرار است به روی پرده برود را نشان می دهیم. فیلم هایی نظیر قسمت دوم فیلم «۳۰۰» و «گلاب»».

ammar-roze3 (6)

مجری برنامه در ادامه درباره زندگی شخصی و حرفه ای یک مستندساز با او گفتگو می کند. می پرسد چگونه این دو با هم قابل جمع اند. باطنی در پاسخ گفت: «حدود سه ماه قبل خدا به ما فرزندی به نام محمدمهدی عطا کرده است. من تا هفته گذشته درگیر کار آخرم «جای خالی» در مقام تهیه کننده بودم. در این سه ماهی که فرزندم متولد شد، تماماْ با آن پروژه درگیر بودم که حقیقتاْ در چنین مواقعی٬ بار اصلی زندگی بر دوش همسر قرار می گیرد. او ادامه داد: «واقعا نیاز است که همسر یک مستندساز نسبت به خلع هایی که به واسطه حرفه اش در زندگی ایجاد می شود، آن را پر کند.»

حضور دیگر باطنی در مقام تهیه کننده «جای خالی» در عمار

باطنی همچنین از همکاری خود در مقام تهیه کننده مستند «جای خالی» که در جشنواره عمار اکران خواهد شد نیز گفت. این اثر که یک مستند بلند ۶۰ دقیقه ای است در واقع آخرین محصول سفیرفیلم است که اولین اکران عمومی خود را در این جشنواره خواهد داشت.

این مستندساز درباره «جای خالی» گفت: «یکی از علاقه های ما این است که عمار به جایی تبدیل شود که خودمان را ملزم کنیم تا کارهایمان را به آن برسانیم و در مورد «جای خالی» این اتفاق افتاد.»

ammar-roze3 (8)

دانشجویان دانشگاه صداوسیما٬ تیم سازنده «جای خالی»

کمیل سوهانی کارگردان «جای خالی» است. باطنی تیم سازنده این کار را از بچه های دانشگاه صداوسیما خواند و موضوع آن را نیز فرهنگ عمومی عنوان کرد. او ادامه داد: «داستان٬ مربوط به یک هنرجوی پرواز با پاراگلایدر است که در مسیر یادگیری پرواز با مشکلات و آسیب های فرهنگی جامعه اش مواجه می شود و در مورد آن فیلم می سازد و این فیلم را در مسیر رسیدن به نقطه نهایی با خودش مرور می کند.»

تهیه کننده «جای خالی» تاکید کرد این مستند یک ساختار غیرخطی و با دو روایت موازی دارد.

سینماعمار برنامه رادیویی است که از شبکه رادیویی گفت‌و‌گو پخش می‌گردد. این برنامه به مناسبت برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار از جمعه ۱۳ تا شنبه ۲۱ دی از ساعت ۲۰ تا ۲۱ با استقرار در محل برپایی جشنواره در سینما فلسطین٬ اقدام به ارائه گزارش لحظه به لحظه از این رخداد فرهنگی می‌کند.

برای شنیدن صوت این گفتگو اینجا را کلیک کنید.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *