رضوانی: فیلم‌های عمار نشأت گرفته از دغدغه افراد است

به گزارش خبرنگار سفیرفیلم٬ در حاشیه اکران مستند «نبرد خاموش» در چهارمین روز از جشنواره مردمی فیلم عمار٬ «سینماعمار» در بخشی از برنامه شب گذشته خود٬ ۱۷ دی ماه که بطور زنده از سینما فلسطین روی موج رادیو گفت‌و‌گو پخش می‌شد با مصطفی رضوانی٬ کارگردان مستند «نبرد خاموش» گفتگو کرد.

رضوانی در ابتدای این گفتگو موضوع مستند را یکی از اصلی ترین موضوعات انقلاب اسلامی٬ یعنی «تحریم» عنوان کرد که با نگاهی متفاوت مورد بررسی قرار می گیرد.

ammar-roze 4 (15)

برکات مثبت و منفی تحریم ها برای کشور

وی عمده مسئله را صرفنظر از برکاتی که تحریم برای ما داشته است، شناسایی آسیب هایی عنوان کرد که این پدیده برای ما همراه داشت. کارگردان مستند «نبرد خاموش» گفت: «البته آسیب ها و برکات توأمان مطرح می شود. منتهی اعتقاد ما بر این بود که مقاومت مردم زمانی معنا می دهد که آسیب را بپذریم و با نگاهی واقع بینانه مشکلات موجود را بیان کنیم. بالاخره باید این جنگ اقتصادی را قبول و درک کرد، تا این مقاومت در جنگ معنا یابد.»

مستندساز باید به دغدغه برسد

رضوانی در پاسخ به این سوال که چگونه یک مستندساز به سوژه خود می رسد و تشخیص می دهد که باید انرژی و بودجه خود را برای آن صرف کند، بیان داشت: «درست این است که مستندساز به این دغدغه برسد و مقدمه اش این است که یک فهم کلی از مسائل کشور داشته باشد.»

فیلم های عمار ناشی از دغدغه افرد

وی ادامه داد: «اگر ریشه یابی کنیم مستندهایی که به جشنواره عمار می رسد با بقیه جشنواره ها متفاوت است. به نظرم همگی نشأت گرفته از دغدغه شخص کارگردان یا مستندساز است. حالا این مستنسازان زمانی که دور هم جمع می شوند، طبیعی است که سازوکاری ایجاد کنند که این مسائل به خودی خود طی روندی ایجاد شود و به کمک آن دغدغه فرد بیاید. یعنی اگر دغدغه در فردی که توانایی هنری دارد، وجود ندارد، می توان به کمک سازوکارهایی این دغدغه را ایجاد و آن را به روند تولید و ساخت وارد کرد.»

ammar-roze 4 (12)

شکل گیری میزهای تخصصی سفیرفیلم برای احصاء مسائل نظام

مجری برنامه در ادامه گفتگوی زنده٬ از چگونگی شناسایی مسئله مردم پرسید و رضوانی در پاسخ با اشاره به فتنه ۸۸ بیان داشت: «مسئله مردم واقعاْ چیزی نیست که فرد به صرف نگاه کردن به اطراف خود به این فهم برسد که این مسئله برای مردم است یا خیر. به طور مثال افرادی که در فتنه ۸۸ فکر می کردند نماینده مورد نظر آنها باید رای می آورد، به این علت بود که می دیدند افردی که در اطرافشان هستند، همگی به آن فرد رأی دادند. در صورتی که عدد ۷۰ میلیون نفر، چیزی نیست که بتوان با نگاهی ساده و عادی به نتیجه برسد.»

این مستندساز از شکل گیری میزهای محتوایی با موضوعات مختلف در مجموعه سفیرفیلم با همین هدف خبر داد و گفت: «برای احصاء مسائل اصلی کشور و براساس اولویت های جمهوری اسلامی٬ تاکنون ۳ میز محتوایی شکل گرفته است. میز سبک زندگی که حضرت آقا سال گذشته طرح کردند. میز جهان اسلام و بیداری اسلامی و نهایتاْ میز اقتصادی که سه چهار سال اخیر مورد توجه حضرت آقا واقع شده است.»

وی افرادی را که در این میزها فعالیت می کنند٬ مستندسازهایی خواند که با بررسی، اولویت بندی مسائل و شناسایی خلاءهای رسانه ای آن حوزه که توسط صداوسیما یا دگیر محصولات رسانه ای پر نمی شود، موضوعی را انتخاب می کنند و پس از تحقیق در مورد موضوع مورد نظر، مستند را می سازند.

Untitled-2

محققین باید در تعامل با مستندساز باشند

رضوانی مستند «مصاف» را حاصل میز سیاسی٬ مستند «نبرد خاموش» حاصل میز اقتصادی و مستند «جای خالی» را مرتبط با فضای سبک زندگی عنوان کرد. وی همچنین گفت: «قرار است مستند دیگری در مورد موضوع حجاب در میز سبک زندگی ساخته شود. مستند دیگری در مورد وابستگی اقتصاد ایران به موضوع نفت در میز اقتصادی تولید می شود. همچنین در میز جهان اسلام نیز مستندی در مورد آفات بیداری اسلامی که حضرت آقا به آن اشاره کردند، که بعدها انقلاب مصر دچارش شد، در حال تولید است.»

کارگردان «نبرد خاموش» تأکید کرد این سازوکار نباید سفارشی باشد، بدان معنی که عده ای تحقیق کنند و حاصل آن را به مستندساز منتقل کنند. محققین باید در تعامل با یک مستندساز عمل کنند تا او بتواند آینده کار را مدیریت کند.

سینماعمار برنامه رادیویی است که از شبکه رادیویی گفت‌و‌گو پخش می‌گردد. این برنامه به مناسبت برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار از جمعه ۱۳ تا شنبه ۲۱ دی از ساعت ۲۰ تا ۲۱ با استقرار در محل برپایی جشنواره در سینما فلسطین٬ اقدام به ارائه گزارش لحظه به لحظه از این رخداد فرهنگی می‌کند.

برای شنیدن صوت این گفتگو اینجا را کلیک کنید.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *