«شکار طبس»؛ مستندی یادآورد خاطره طوفان طبس

به گزارش خبرنگار سفیرفیلم٬ در حاشیه اکران مستند «شکار طبس» در چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار٬ «سینماعمار» در بخشی از برنامه جمعه شب خود٬ ۲۰ دی ماه که بطور زنده از سینما فلسطین روی موج رادیو گفت‌و‌گو پخش می‌شد با علی جمالی٬ کارگردان مستند «شکار طبس» گفتگو کرد.

مستندی یادآورد خاطره طوفان طبس

جمالی در ابتدای این گفتگو مستند «شکار طبس» را فیلمی درباره شکار پهپاد آمریکایی خواند که دو سال گذشته توسط سربازان جنگ الکترونیک سپاه پاسداران در منطقه صحرای طبس به زمین نشانده شد. او این شکار را یادآور خاطره طوفان طبس و خاطرات تاریخی مربوط به آن دانست.

گفتگوی زنده تلویزیونی علی جمالی٬ کارگردان مستند «شکار طبس» با برنامه سینماعمار رادیو گفتگو

در مستند «شکار طبس» تصاویری از شکار پهپاد آمریکایی برای اولین بار منتشر شده است.

دغدغه یک اصل در انتخاب موضوعات سفیر

کارگردان «شکار طبس» این مستند را تنها فیلم سفارشی ای خواند که در موسسه سفیرفیلم ساخته شده است. وی افزود: «البته به موسسه سفیر سفارش ساخت فیلم زیادی داده می شود، منتها از آنجایی که با سیاست های داخلی این موسسه مقارن نیست، لذا ساخت آنها در دستور کار قرار نمی گیرد.»

«شکار طبس» اولین تجربه فلیمسازی جمالی است. او درباره علت انتخاب این سوژه برای شروع فیلمسازی خود گفت: «بنده شخصاْ با سفارشی بودن یک موضوع مشکلی ندارم و از طرفی دوستان در فرماندهی هوافضای سپاه٬ قصد انتشار اطلاعاتی را در موضوع شکار پهپاد RQ170 داشتند٬ چون تقریباْ هیچ خبر و اطلاعاتی درباره چگونگی این اتفاق منتشر نشده بود.

او پذیرش یک موضوع سفارشی را زمانی که از دغدغه های فرد نیز می باشد٬ بدون ایراد دانست و افزود: «درواقع ما در سفرفیلم از «دغدغه» به عنوان یک اصل نام می بریم و اگر پیشنهادی باشد که با اولویت ها و اهداف ما یکی باشد٬ قبول می کنیم. افتخار نیز می کنیم بتوانیم در روند بازتاب رسانه ای یک دستاورد که مربوط به نیروهای انقلاب اسلامی است٬ نقشی را ایفا یا گره ای را باز کنیم.»

گفتگوی زنده تلویزیونی علی جمالی٬ کارگردان مستند «شکار طبس» با برنامه سینماعمار رادیو گفتگو

دست های خدا در شکار پهپاد آمریکایی

جمالی در پاسخ به این سوال مجری که «آیا شما دست های خدا را در این اتفاق دیدید؟»٬ خاطرنشان کرد: «بله. البته فیلم ما با وجود آنکه تمام تلاشش را به خرج داد و با توجه به بازتابی هم که از فیلم دیدیم و رضایت مردم و تعاریفی که می کردند، اما واقعاْ در برابر عظمت اتفاقی که رخ داده است، چیزی نیست و البته بسیاری از این دست اتفاقات قابل بیان نیست.»

فیلمی با ممیزی های فراوان

کارگردان «شکار طبس» از ممیزی های فراوان فیلم خود گفت و افزود: «البته در مورد پروژه ای اینچنینی و در این سطح، طبیعی نیز بود و کار کردن با نیروهای نظامی مشکلات خاص خود را دارد. این موضوع در ساخت مستند ما را با مشکلات زیادی را روبرو کرد.»

گفتگوی زنده تلویزیونی علی جمالی٬ کارگردان مستند «شکار طبس» با برنامه سینماعمار رادیو گفتگو

قدردانی از سردار حاجی زاده

وی با تشکر ويژه از سردار حاجی زاده (فرمانده هوافضای سپاه) خاطرنشان کرد :«ایشان از معدود مسئولینی هستند که دید رسانه ای دارند و اگر پیگیری ها و پشتیبانی های ایشان نبود، هیچ وقت مستند با این کیفیتی که مشاهده می کنید، ساخته نمی شد.»

ضعف ساختار آموزشی در هدایت تحصیلی جوانان

جمالی درباره چگونگی ورود خود به حوزه مستندسازی گفت: «من در ابتدای ورود به حوزه مستندسازی با دوستان مرکز مستند سفیر آشنا شدم. و البته ضعفی که در سیستم آموزشی ما مشاهده می شود این است که ما دانشجویانی داریم که با وجود تحصیلات فنی، گرایشات علوم انسانی دارند. حتی در میان دوستان خود در دانشکده، افرادی هستند که از بهترین شعرا هستند، حتی دوستانی دارم که از بهترین نقاشان هستند. من به خاطر دارم که در دانشگاه نمایشگاه نقاشی برگزار شده بود و با اینکه کسی انتظار نداشت در آن شرکت کند، اما چند اثر واقعاْ فاخر در آن دیده می شد. این به علت ضعف آموزش و پرورش ما در هدایت تحصیلی جوانان به مسیر درست نشأت می گیرد و اگر سیستم آموزشی ما به درستی عمل می کرد، یقیناً من در رشته دیگری دوران کارشناسی خودم را طی می کردم.»

وی در جمله پایانی خود گفت: «دوست دارم که جشنواره عمار، هوای حرفه ای ها را نیز در کنار آماتورها – که باید هم به آنها توجه شود – داشته باشد.»

سینماعمار برنامه رادیویی است که به مناسبت برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار از رادیو گفتگو پخش می گردید. برای شنیدن صوت این گفتگو اینجا را کلیک کنید.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *