جای خالی فرهنگ در تصمیمات کلان کشوری

به گزارش خبرنگار سفیرفیلم٬ در حاشیه اکران مستند «جای خالی» و «بچه ها خسته نباشید» در چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار٬ «سینماعمار» در بخشی از برنامه پنجشنبه شب خود٬ ۱۹ دی ماه که بطور زنده از سینما فلسطین روی موج رادیو گفت‌و‌گو پخش می‌شد با کمیل سوهانی٬ کارگردان مستند «جای خالی» و سیدمهدی کرباسی٬ کارگردان مستند «بچه ها خسته نباشید» گفتگو کرد.

جای خالی فرهنگ در تصمیمات کلان کشوری

سوهانی در ابتدای گفتگو در پاسخ به این سوال که «جای چه را خالی دیدید؟» بیان داشت: «حقیقتاْ یکی از چیزهایی که جای آن خالی است این است که بنشینیم٬ صحبت کنیم و ببینیم جای چه چیزی خالی است. شاید آن مهمترین چیزی که باید مبنای همه تصمیمات ما باشد، مبنای رفتارهای اقتصادی ما باشد، مبنای تصمیمات اجتماعی ما باشد، مبنای تصمیمات سیاسی ما باشد، فرهنگ است که حقیقتاْ مقوله مظلومی است که کمتر به آن پرداخته می شود و ما احساس کردیم جای آن خالی است و سعی کردیم مستندی در این باره بسازیم.»

گفتگوی زنده سیدمهدی کرباسی و کمیل سوهانی با برنامه رادیویی سینماعمار

فرهنگ٬ عرصه وسیع و گسترده با آرای مختلف

او در ادامه درباره نوع نگاه خود به این موضوع بیان داشت: «ما وقتی که خواستیم به موضوع فرهنگ بپردازیم، ابتدای کار کمی جا خوردیم، چون این موضوع، بسیار گسترده است و افراد مختلف با نقطه نظرات مختلف به این موضوع نگاه می کنند و هر کدام نظرات متفاوتی دارند. هرکس با توجه به موضوعاتی که در زندگی خود با آن درگیر است تفسیری از این موضوع دارد و ما به سراغ آن بخشی از فرهنگ که به آن فرهنگ عمومی می گویند٬ رفتیم که شامل رفتارهای اجتماعی و خلق و خوی ملی ماست.»

گفتگوی زنده کمیل سوهانی٬ کارگردان مستند «جای خالی» با برنامه رادیویی سینماعمار

نگاه درست؛ قدم اول برای پرداختن به مسئله فرهنگ عمومی

کارگردان مستند «جای خالی»٬ این مستند را تلاشی در جهت پرداختن به خلق و خوی ملی و اجتماعی مردم ایران عنوان کرد و بیان داشت: «ما سعی کردیم که صرفاْ طرح مساله کنیم که اولاْ مهم است که به این مسئله پرداخته شود و ثانیاْ نگاه درست به این مساله را معرفی کردیم. چراکه تا امروز کسانی که به این مساله پرداختند٬ نگاه درستی به این مساله نداشتند.»

سوهانی قدم اول برای پرداخت به یک مساله این است که نگاه دُرست به آن عنوان کرد.

وی ظرفیت این مستند را برای ادامه دادن بسیار دانست وگفت: «اما قدم بزرگتر این است که شما تبیین کنید چگونه می توان به یک پدیده نگاه کرد.»

سوهانی در انتها بیان داشت: «یکی از من پرسید که آیا دوست دارید در این جشنواره جایزه بگیرید؟ و من در پاسخ گفتم که بزرگترین جایزه در یک جشنواره آن است که فیلمش دیده می شود.»

گفتگوی زنده سیدمهدی کرباسی٬ کارگردان مستند «بچه ها خسته نباشید!» با برنامه رادیویی سینماعمار

در ادامه گفتگو سیدمهدی کرباسی درباره مستند خود با نام «بچه ها خسته نباشید» گفت: «این مستند کوتاه ۸ دقیقه ای نتیجه مصاحبه با جمعی از اعضای تیم والیبال، مربیان ورزشی و مسئولین فدراسیون والیبال می باشد.»

یک خسته نباشید به بچه های والیبال ایران

این مستندساز در ادامه افزود: «نکته ای که در مورد اعضای تیم والیبال وجود دارد اینکه برخلاف تبلیغاتی که در مورد ورزش فوتبال وجود دارد، اعضای این تیم زحمت خیلی زیادی کشیده بودند و در تابستان و در لینگ جهانی زحمت خیلی خوبی کشیده بودند. ما برای گفتن یک خسته نباشید به این دوستان این اثر را تولید کردیم.»

سیدمهدی کرباسی اثر دیگری نیز با نام «ستاره های فردا» با موضوع نقدی به جریان فعلی سینمای کشور در جشنواره عمار شرکت داده است.

سینماعمار برنامه رادیویی است که به مناسبت برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار از رادیو گفتگو پخش می گردید. برای شنیدن صوت این گفتگو اینجا را کلیک کنید.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *