اولویت‌های تولید فیلم مستند اعلام شد

روز سه شنبه (اول بهمن ماه ۱۳۹۲) جناب آقای دکتر حجت الله ایوبی ریاست محترم سازمان امور سینمایی کشور ضمن حضور در «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» و بازدید از بخش های مختلف آن، در نشستی با مدیران و اعضای شورای مستند این مرکز شرکت کرد و برخی اولویت های تولید فیلم مستند را متذکر شد.

در ابتدای این نشست سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل «مرکز» ضمن ارائه گزارشی از روند امور جاری و برنامه های آتی، به مواردی چون ثبت نام آنلاین طرح مستند روی سایت سینماتجربی، حمایت بلاعوض از تولید بعدی برگزیدگان جشنواره های معتبر با همراهی در طرح و تولید و عرضه، دعوت از فیلمسازان صاحب صلاحیت برای تولید ایده هایی که مدنظر دارند، تولید سالانه چند مستند فاخر با بودجه ای مجزا برای تبدیل شدن آن اثر به سندی ملی و… اشاره کرد.

مرتضی رزاق کریمی سرپرست معاونت فرهنگی مرکز هم ضمن تشریح چگونگی تصویب طرح در شورای مستند، تصریح کرد که این مرکز در دوره جدید فعالیت های خود، باید به سمت استانداردسازی و الگوسازی در سینمای ایران پیش برود. او در این جلسه، بر اتخاذ سیاست هایی به منظور تشویق بخش خصوصی و بحث تولید مشترک و جذب سرمایه های خارجی برای تولید فیلم مستند هم اشاره کرد.

علیرضا قاسم خان معاون پژوهشی مرکز نیز بحث خود را با ضرورت تالیف کتاب در حوزه سینمای مستند آغاز کرد و از راه اندازی بانک فیلم مستند، انتشار مجموعه فیلمشناخت مستند، کتاب سینما و جهان ایرانی، فصلنامه سینماحقیقت و ترجمه دایره المعارف بزرگ سینمای مستند جهان زیر نظر محمد تهامی نژاد خبر داد.

فرهاد ورهرام مستندساز و عضو شورای مستند نیز بر تهیه و آرشیو فیلم های مستند تاریخ سینما تاکید کرد تا این مرکز، مرجع رجوع پژوهشگران و مستندسازان برای دیدن فیلم های مستند نایاب شود.

جعفر صانعی مقدم هم طی صحبت هایی، با اشاره به این نکته که تنها یک/هفتم طرح های ثبت شده روی سایت مرکز توسط تهیه کنندگان ارائه شده و مابقی کارگردان- تهیه کننده هستند، اظهار داشت که تلاش اعضای شورای مستند، سوق دادن افراد به سمت تهیه کنندگی در سینمای مستند است. به اعتقاد وی، این مهم می تواند امکان اقتصادی شدن سینمای مستند را به شرط فراهم آوردن شرایط عرضه فراهم آورد.

اُرد عطارپور نیز با اشاره به موقعیت ممتاز این مرکز و سطح توقعاتی که از آن می رود تا پاسخگوی تقاضاهای پُرشمار مستندسازان کشور باشد، از ایوبی خواست تا با حمایت ویژه سازمان سینمایی در سطوحی بالاتر، این امکان برای پوشش دادن جامعه مستندسازان فراهم آید تا با تولید آثار کیفی، بر غنای این گونه سینمایی بیفزایند

در ادامه این نشست، دکتر ایوبی ضمن ایراد سخنانی خطاب به حضار گفت: از شما سپاسگزارم که قبول زحمت کردید و به کمک آقای طباطبایی آمدید که با عشق و علاقه این کار و خدمت را پذیرفته است. ما این دوران را مثل یک پروژه می بینیم و امیدوارم که در این فضای پُر از نشاط و امید، بتوانیم کار جدی و اساسی انجام دهیم.

وی افزود: فرهنگ مردم ما فرهنگ شفاهی و دیداری است، لذا اثری که یک فیلم مستند می تواند بر مردم بگذارد و جامعه را تکان دهد، عمیق تر از خیلی پژوهش های مکتوب و ساختاری است.

رئیس سازمان سینمایی کشور پیرامون اولویت های تولید فیلم مستند نیز اظهار داشت: ما یکسری کارهای اورژانسی داریم که باید مد توجه قرار دهیم؛ بویژه ثبت و ضبط سندهایی از بزرگان این مملکت که متاسفانه مردم از دیدن و شناختن آنها از طریق تلویزیون محروم شده اند. همینطور باید بخشی از آیین های گمشده ایرانی که بخشی از فرهنگ و هویت ما است را در جهان ایرانی احیا کنیم، مثل آیین نــوروز که از ایــران برخاسته و در کشورهای همسایه برپا می شود. ضمن اینکه ادامه پروژه «راه خورشید» که قبلاً با میراث فرهنگی کلید خورده و مسیر ادبیات عرفانی ایران را پی می گیرد هم از موضوعات برجسته مدنظر سازمان خواهد بود.

وی ادامه داد: برخی از فیلم های مستند این ظرفیت را دارند تا پروسه موفقیت دیپلماسی ایرانی را مطرح نمایند که باید از این فرصت بهره جست تا دکترین ایرانی «جهان عاری از خشونت و ترور» هم برجسته شود. از سویی برای ساخت مستندهایی از ستاره های ادب و هنر و عرفان ایران هم باید بودجه ویژه ای تدارک ببینیم که این آثار هم بسیار جذاب و اثرگذار خواهند بود.

ایوبی درخصوص جذب مشارکت های دولتی و خصوصی هم تاکید کرد که باید سراغ دستگاه های دولتی نظیر وزارت کشور، استانداری ها، سازمان میراث فرهنگی و همینطور بخش خصوصی که تمایل به سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ و هنر را دارند، رفت و از همکاری آنها بهره جست.

وی ضمن اشاره به ضرورت همفکری در اکران فیلم مستند و کوتاه نیز تصریح کرد: فعال کردن برخی سالن های جدید در نقاط مختلف شهر، راه اندازی مجدد سینماتک در چند سالن مجهز تهران و مجتمع های فرهنگی- هنری شهرستان ها، همراه با اکران های خاص و نمایش آثار منتخب ایرانی و خارجی می تواند در دیده شدن این فیلم ها مثمرثمر باشد؛ ضمن اینکه با پروسه دیجیتال شدن سینماهای کشور این امکان فراهم خواهد شد تا برخی فیلم های فرهنگی را همراه با یک فیلم کوتاه یا مستند اکران کرد.

رئیس سازمان سینمایی در پایان ضمن تاکید بر اهمیت همکاری با کشورهای منطقه آسیای میانه به منظور اکران فیلم های ایرانی افزود: باید مجموعه آثار ارزشمند مستند را با همکاری مؤسسه رسانه های تصویری و در قالب بسته های فرهنگی تهیه کنید و با دستگاه های مختلف در ارتباط باشید تا بجای هدایای مرسوم، این بسته ها هدیه داده شده و این کار فرهنگی نهادینه شود.

منبع: خبرگزاری فارس

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *