مستند «پرندگان در سرزمین برف و آفتاب» در شبکه شما

مستند «پرندگان در سرزمین برف و آفتاب» از تولیدات صداوسیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد است.

در این مستند، حیات وحش، پرندگان، آبزیان و محیط زیست سرزمین چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد به تصویر کشیده می‌شود.

این مستند توسط فرشاد افشین پور تهیه شده است که به موضوع پرندگان در مناطق سردسیری و گرمسیری و همچنین پرندگان حاشیه رودخانه‌های زهره، خرسان، بشار و منطقه حفاظت شده دنا می‌پردازد.

مستند «پرندگان در سرزمین برف و آفتاب» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و تصویربرداری فرشاد افشین پور در صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد تولید شده است، این مستند جذاب  در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر عنوان بهترین مستند و در هفتمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت عنوان بهترین اثر مستند علمی و زیست محیطی را از آن خود کرده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد استانی چهار فصل است که نزدیک به ۱۰ درصد آب کشور و ۸ در صد جنگل های کشور را در خود دارد که در ۸۰ درصد مساحت استان پراکنده شده است.

وجود آب و جنگل در کنار جغرافیای متنوع که اقلیم‌های سردسیری و گرمسیری را در کنار هم دارد زمینه مناسبی برای زیست انواع جانواران و گیاهان فراهم آورده است.

نزدیک به ۷۰ نمونه پستاندار و بیش از ۸۴ نمونه پرنده در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارند که در مستند پرندگان در سرزمین برف و آفتاب، اقلیم‌های متفاوت، آب‌های سرد و گرم و تنوع زیستی به ویژه در بخش حیات وحش و بخصوص پرندگان به تصویر کشیده شده است.

در مستند پرندگان در سرزمین برف و آفتاب ابتدا نمایی کلی از دو منطقه سردسیر و گرمسیر و چهار فصل طبیعت و سپس به معرفی تک تک پرندگان، محل زندگی آنها، شیوه ادامه حیات، تخم گذاری و پرورش جوجه پرداخته شده.

در این مستند حاشیه رودخانه های زهره، خرسان و بشار و همچنین منطقه حفاظت شده دنا مورد کنکاش قرار می‌گیرد.

تمام عوامل و دست اندرکاران تولید این مجموعه بومی بوده و تحقیقات اولیه دقیق، توجه به استانداردهای بین المللی و تصویربرداری مطلوب از ویژگی‌های مهم این مستند است که با نمونه‌های غربی رقابت می‌کند.

در این اثر داوود نماینده و سید سعید میر سعید قاضی به ترتیب وظیفه گویندگی متن و تدوین را بر عهده داشته‌اند.

قسمت سوم وچهارم این مستند شنبه و یکشنبه ۵ و ۶ بهمن پخش می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *