«نبرد خاموش»؛ نقد جریان امیدوار به دیپلماسی در برابر ساخت درونی نظام

به گزارش خبرنگار سفیرفیلم٬‌ برنامه «صبح با خبر» در ویژه برنامه پنجشنبه گذشته خود٬ ۲۵ دی ماه ۹۲ با موضوع «چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار» که بطور زنده از شبکه خبر پخش می‌شد با مصطفی رضوانی٬ کارگردان مستند «نبرد خاموش» گفتگو کرد.

عمار، نتیجه بایکوت رسانه‌ای جریان فیلم سازی انقلابی

رضوانی در ابتدای این گفتگو درباره علت برگزاری جشنواره مردمی عمار در عرصه سینمایی و فرهنگی کشور گفت: «شاید فلسفله اصلی برگزاری جشنواره عمار به واسطه یک نوع بایکوت رسانه‌ای بود که برخی اهالی هنر و سینما نسبت به جریان فیلم سازی انقلابی ایجاد کرده بودند.»

وی مقصر مشخصی را برای این بایکوت رسانه ای عنوان نکرد و بیان داشت: «این بایکوت چیزی بود که در طول این سی سال و با توجه به فضای قبل این سی سال در جریان سینمایی کشور رخ داد و  متاسفانه هنوز نیز وجود دارد.»

Sequence 021

فتنه ۸۸ ٬ رویشی مضاعف در فضای فیلم سازی انقلابی

کارگردان مستند «نبرد خاموش» معتقد است پس از فتنه ۸۸ رویشی مضاعف در فضای فیلمسازی بچه های انقلابی رخ داد. او افزود: «آن زمان بیشتر بحث بر سر سینمای مستند بود. شاید یک مدیوم ساده‌تری برای دست پیدا کردن بود. بچه ها از رشته های مختلف به سمت هنر حرکت کردند. بنده نیز با وجود آنکه مهندسی مکانیک خواندم، در رشته هنر هم اکنون تحصیل می کنم. در مجموع می توان گفت که حرکت حجیمی درون سینمای ایران و در جهت دستیای به سینمای ایده آل  انقلاب اسلامی ایجاد شد.»

عمار٬ نمودی از حرکت حجیم درون سینمای ایران در جهت دستیابی به سینمای تراز انقلاب اسلامی

رضوانی جشنواره عمار را یکی از نمودهای همین حرکت دانست و خاطرنشان کرد: «جمعی از روی حسن نیت تصمیم گرفتند آثاری که درواقع مزیت محتوایی شان پرداختن به موضوعات مغفول جبهه انقلاب٬ تاریخ انقلاب و به خصوص فتنه ۸۸ است – موضوعاتی که حداقل در وضعیت موجود ما انتظار دیدن آنها را روی پرده سینما هیچ وقت نخواهیم داشت – را دور هم جمع کنند و مایه رشد و شکوفایی بیشتر این جبهه شوند.»

Sequence 5501

عماریون علاقمند به فجر هستند اگر راهشان دهند

وی جشنواره فجر و عمار را رقیب یکدیگر نداسنت و گفت هنرمندانی که در عمار شرکت می کنند یا برگزیده می شوند٬ اگر به فجر راهشان دهند٬ علاقمند به شرکت هستند.

این مستندساز جوان ادامه داد: «طیف های مختلفی از هنرمندان امسال در عمار شرکت کردند. لذا از این سو موضوعات محدود نشده اند٬ اگر از سوی فجر موضوعات محدود نشده باشند. دبیران هر دو جشنواره سوابق انقلابی دارند و فکر نمی کنم تفاوت عقیده خاصی داشته باشند٬ اما بدنه موجود در سینمای کشور از جریان عمار استقبال نمی کند که آن نیز فکر می کنم با قوت گرفتن کیفی و کمی فیلم های انقلابی عملا کسی نتواند اینگونه فیلم ها را بایکوت کند.»

«نبرد خاموش»٬ نقد دولت‌ها در برابر نوشتن نابسامانی‌های اقتصادی به پای تحریم

کارگردان مستند «نبرد خاموش»٬ برگزیده فانوس زرین بخش «اقتصاد مقاومتی» جشنواره عمار٬ درباره این مستند گفت: «نبرد خاموش درواقع محصول میز اقتصادی موسسه سفیرفیلم است. این موسسه نیز یکی از همان موسساتی است که بعد از فتنه ۸۸ با هدفی که گفتم شکل گرفت. می توان گفت این مستند یکی از سیاسی ترین مستندها است. از این حیث که دولت ها را به نقد می گیرد تا نابسامانی های اقتصادی ای که در این ۳۰ سال و علی الخصوص در چند سال اخیر به وجود آمده را به پای تحریم ننویسند.»

وی با ازعان به اینکه خود تحریم٬ آسیب هایی می تواند داشته باشد٬ گفت: «اعتقاد ما بر این است که دعوت مردم به مقاومت زمانی معنا دارد که این آسیب ها را بپذیریم. اگر تحریم هیچ اثری نداشته باشد٬ طبیعتا مقاومت دیگر معنایی ندارد.»

Sequence 0241

پذیرش آسیب‌های ناشی از تحریم٬ رویکرد متفاوت «نبرد خاموش»

رضوانی رویکرد متفاوت این مستند را پذیرش آسیب های ناشی از تحریم دانست و بیان داشت: «در همین راستا نیز در فیلم به کمبود دارو و مشکلاتی که از این حیث برای مردم ایجاد می شود اشاره شده یا راوی این مستند خود یک روزنامه نگاری است که چند ماه نشریه شان بدلیل تحرم ها کاغذ تعطیل می شود و…»

نقد به تمام دولت ها بدون جهت گیری جناحی

برنده فانوس زرین بخش «اقتصاد مقاومتی» عمار چهارم افزود: «در این فیلم به جرأت می توان گفت تمام دولت ها مورد نقد قرار گرفتند و هیچ جهت گیری جناحی ندارد. «نبرد خاموش علی رقم اینکه در بخش اقتصاد مقاومتی عمار پذیرفته شد، اما فیلم سیاسی نیز محسوب می شود؛ از جهت نقد بر جریان تکنوکرات – که شاید امروز بدنه شان دوباره بر سر کار آمده است – بواسطه عدم اعتقاد به استقلال نظام اقتصادی به بودجه نفت و اعتقاد به فروش هرچه بیشتر آن و اینکه چرا به فکر اصلاح این ساختار نبودند و نیز نقد به مدیریت و تدبیر اقتصادی مملکت و امید به بحث دیپلماسی در برابر اصلاح زیرساخت ها.»

Sequence 01

توجه به ساخت درونی نظام در برابر امید به راه حل دیپلماسی

رضوانی با اشاره به سخنان اخیر رهبری خاطرنشان کرد: «بیش از آنکه دیپلماسی بتواند کمک کند، توجه به ساخت درونی نظام می تواند کمک کننده باشد و شاید دولت کنونی نیز باید بیشتر به این بخش توجه کند.»

وی افزود: «این بهانه ها در طول تاریخ انقلاب اسلامی نوعی فرافکنی برای تمام دولت ها ایجاد کرده تا هر مشکلی در اقتصاد کشور پیش آمد، به تحریم مربوط کنند و این بیشتر باعث خوشحالی دشمنان شود و شاید این پیچ تحریم را نیز سفت تر کنند.»

برکات ناشی از تحریم

این مستندساز رابطه آسیب ناشی از تحریم ها و اثرگذاری آنها بر اقتصاد کشور را یک رابطه طولی عنوان کرد و گفت: «تحریم، آسیب هایی را ایجاد می کند، اما اثرگذاری تحریم به واسطه سوء تدبیرهایی است که وجود داشته و اصلاح زیرساخت هایی است که باید ایجاد می شد و نشد. ضمن آنکه تحریم می تواند برکاتی داشته باشد و ما در این فیلم به دو برکت بزرگ تحریم در این دو سال اشاره کردیم.»

وی در انتها ابراز امیدواری کرد که صداوسیما مستندهایی نظیر مستند «نبرد خاموش» و «مصاف» که ساخته سفیرفیلم هستند را پخش کند.

«صبح با خبر» به عنوان یک مجله خبری صبحگاهی هر روز ساعت ۷:۳۰ صبح از شبکه خبر سیما به روی آنتن می رود. فیلم این گفتگوی تلویزیونی را می توانید از اینجا مشاهده کنید.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *