مستندسازانی که شبکه‌های خارجی درباره آنها حرف می‌زنند

نادر طالب زاده معتقد است «دو گروه خوب مستندساز در دانشگاه شریف هستند که همه‌شان مهندس اند و ارتباط مستقیمی به رسانه و مستندسازی ندارد و تنها مدتی در جشنواره عمار دوره دیده‌اند. حالا مستندساز شده‌اند و هر بار که فیلم می‌سازند،‌ شبکه‌های مستند خارج درباره آن‌ها بحث می‌کنند و سیصد دانشگاه این‌ها را نشان می‌دهند.»

به گزارش خبرنگار سفیرفیلم، هفته گذشته میزگردی با حضور ابراهیم فیاض مردم شناس و عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار، پیرامون «مردم شناسی جشنواره عمار» برگزار گردید.

رتبه خوب در مستندسازی

در بخشی از این نشست نادر طالب زاده با اشاره به حضور و بلوغ جوان ها در این جشنواره، در پاسخ سوال مجری درباره «تأکید زیاد روی جوانان که تجربه زیادی ندارند و همچنین تأکید بر سوژه و محتوا، ممکن است این سؤال را در ذهن ایجاد کند که این جشنواره از جنبه ساختار و تکنیک‌های لازم برای ساخت یک مستند، از غنای کافی برخوردار هست؟» می گوید: «اتفاقاً ما حداقل در مستند واقعاً رتبه خوبی داریم.»

nader talebzadeh

مستندسازانی که شبکه‌های خارجی درباره آنها حرف می‌زنند

وی می افزاید: «مثلاً دو گروه خوب مستندساز در دانشگاه شریف هستند که همه‌شان مهندس اند و هیچ ربطی به رسانه و مستندسازی ندارد. بچه‌ها فقط مدتی در همین پایگاهی که پایگاه جشنواره عمار است، دوره دیده‌اند. حالا مستندساز شده‌اند و هر بار که فیلم می‌سازند،‌ شبکه‌های مستند خارج درباره آن‌ها بحث می‌کنند و سیصد دانشگاه این‌ها را نشان می‌دهند.»

مستندسازی در دانشگاه‌های ایران تبدیل به یک فرهنگ شده است

طالب زاده در ادامه می گوید: «من خودم به دانشگاه شریف رفتم تا یکی از این فیلم‌ها را ببینم. توی سالن تربیت بدنی نمایش دادند و بلیت هم فروختند. پنج هزار نفر بودند. بعد از فیلم هم سه ساعت درباره‌اش بحث کردند. این باعث شده که دانشگاه‌های دیگر هم از دانشگاه شریف تقلید کنند و مستندسازی راه بیندازند و این کار الآن یک فرهنگ شده است. هم اکنون همه گروه‌های متعهد به انقلاب در دانشگاه‌های ایران از این اتفاق تقلید می‌کنند. در حالی که در دانشگاه‌های خارج و در آمریکا هم چنین فضایی نیست.»

«مهارنشده» را می توان در دانشگاه هاروارد اکران کرد

دبیر چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار این اتفاق را نشان دهندۀ بستر عقیدتی بالای ایران می داند. او با اشاره به دو مستند «یزدان تفنگ ندارد» و «مهارنشده» تولید شده توسط سفیرفیلم می گوید: «با کمک همین دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (راه) که آقای وحید جلیلی کلاس برگزار می‌کنند، از همان اوایل مستند «یزدان تفنگ ندارد» ساخته شد. بعد «مهارنشده» با نریشن انگلیسی به‌مثابه یک فیلم بین‌المللی در رابطه با حقوق هسته‌ای ایران ساخته شد که شما می‌توانید در دانشگاه هاروارد هم اکران کنید، چون بوی تبلیغات نمی‌دهد.»

در جشنواره داخلی داوران به «مهارنشده» رأی ندادند

طالب زاده از کاندیدابودن مستند «مهارنشده» در یک جشنواره داخلی می گوید و می افزاید: «من دو سال پیش در یک جشنواره‌ای داور بودم. این فیلم کاندید بود، اما داورها به آن رأی ندادند. یعنی آن را بزرگ نکردند. در صورتی که به نظر من «فیلم اول» بود. اتفاقاً آن سال در سطح ایران مطرح شد و سال بعد در سطح جهان مطرح شد. پس کیفیت بالاست.»

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *