فتح بابی بر موضوع جریان انحرافی در مستند «کدام انحراف؟»

به گزارش سفیرفیلم، پویا سهندی فر، نویسنده وبلاگ «هدهد» در آخرین نوشته وبلاگ خود، با اشاره به تماشای مستند «کدام انحراف؟» در جشنواره مردمی فیلم عمار، درباره این مستند نوشته است:

Quotation مستند «کدام انحراف؟» به عنوان معدود کارهایی که در این زمینه انجام شده است، کاری ارزنده است. کاری که شاید فتح بابی برای کار درباره ی این موضوع باشد.

متن کامل این یادداشت در ادامه آمده است:

پویا سهندی فر- مستند «کدام انحراف؟» در جشنواره عمار پخش عمومی شد و به دلیل ماهیت اش، موضع گیری هایی را نیز به همراه داشت.

قصد ندارم درباره چیستی و وجود یا عدم وجود انحراف در این جا صحبت بکنم. آنچه که در ادامه خواهید دید یک یادداشت درباره ی این مستند است.

ابتدا درباره مستند خواهم گفت. این مستند در فضایی ساخته شده است که عده ای از جریان حزب اللهی ها معتقد شدند که دولت سابق از راه انقلاب اسلامی خارج شده است و حرف ها و عملکردی خارج عرف انقلابی از خود نشان می دهد. این در حالی بود که طرفداران رئیس جمهور این موضوع را نمی پذیرفتند. این بحث و جدل های فرسایشی از اواخر دولت قبل شروع شده بود و هنوز هم به نتیجه ی مشخصی نرسیده است.

با توجه به اینکه بیشتر دعواها بر اساس کلیات بوده و وارد جزئیات نشده بود این مستند جزو معدود مواردی بود که با دوربین خود به درون این موضوع رفته بود و سعی کرده بود تا موشکافانه موضوع انحراف را بررسی کند. نظر درباره ی اینکه چقدر در این حوزه موفق بوده است به عهده ی ببینده ی مستند گذاشته می شود.

5 Esfandiar Mashaei

اما بعد؛

موضوع اولی که درباره مستند باید گفت این است که علی رغم تلاش دوستان مستندساز برای بی طرف ماندن در این ماجرا، رگه های خفیفی از پذیرش انحراف توسط مستندسازان دیده می شود. هرچند این موضوع چندان در کلیت مستند اشکال ایجاد نکرده بود.

موضوع دیگری که کمی در جریان مستند ممکن است برای ببیننده اذیت کننده باشد، برش های کوتاه از صحبت های افراد حاضر بود. گاهی آنقدر این پرش ها زیاد می شد که دنبال کردن یک جمله از میان جملات و تحلیل گفته های افراد غیر ممکن می شد.

نکته دیگری که لازم است بگویم این است که انحراف مورد ادعای دوستان حزب اللهی تفاوت بین دیدگاه رئیس جمهور سابق و اطرافیان شان با رهبری بود. شاید بهتر بود که بیشترین زمان مستند به گفته های این دو گروه پرداخته می شد و بخشهایی از صحبتها که نشان از انحراف می داشت در آن گنجانده می شد.

در نهایت به نظر می رسد مستند «کدام انحراف؟» به عنوان معدود کارهایی که در این زمینه انجام شده است، کاری ارزنده است. کاری که شاید فتح بابی برای کار درباره ی این موضوع باشد.

بازهم به عنوان تأکید مجدد، باید عرض کنم که در این پست قصد قضاوت درباره ی درستی یا نادرستی انحرافی خواندن دولت سابق ندارم و تنها به بررسی مستند ساخته شده پرداخته ام.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *