نقد فنی استارتاپها در «لاتارینو»

به گزارش خبرگزاری مهر، روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه از مستند «لاتارینو» به کارگردانی مجید رستگار در حوزه هنری رونمایی شد و مخاطبان علاقه‌مند به تماشای این مستند ۷۳ دقیقه‌ای نشستند.

پس از اتمام نمایش این مستند، میلاد دخانچی به عنوان مجری و کارشناس برنامه با دعوت از مجید رستگار درباره چگونگی ساخت این مستند و مراحل تولید آن سوال کرد و رستگار با بیان اینکه محتوای اصلی این مستند از قبل آماده شده بود و در واقع تولید این مستند قبل از حضور و اضافه شدن او به این پروژه به عنوان کارگردان شروع شده بود، بیان کرد: خوشحال شدم مستندی را ساختم که حرف های مهمی برای امروز ما دارد و یک مشکل و ضعف را بیان می کرد و امیدوارم این مشکلات و ضعف ها به واسطه تولید این مستند برطرف شود. من شخصا فکر می‌کنم از نظر موضوعی، یک مستند مهم را تولید کردم و امیدوارم این مستند بتواند دیده و نقد شود و خوشحالم بالاخره این پروژه به سرانجام و نتیجه رسید و می تواند مورد قضاوت قرار بگیرد.

پس از صحبت های کوتاه کارگردان این مستند، احسان تکلو کارشناس حوزه کسب و کار و حسن پناهی تهیه کننده این مستند روی سن رفتند و بحث های دخانچی با این ۲ کارشناس آغاز شد.

احسان تکلو با بیان اینکه در دهه نود فضا و جوی ایجاد شد که عده ای گمان داشتند با این مدل های استارتاپی و تزریق پول نفت می توان شرایط ویژه ای در کشور ایجاد کرد و باعث رونق اقتصادی و اشتغال زایی بالای جوانان شد، گفت: حالا پس از حدود یک دهه میب ینیم که نتیجه آن طرح ها و ایده ها به نوعی سرابی بیش نبوده است و در این حوزه اتفاق خاصی رقم نخورده است و در نهایت پول های سنگینی هزینه شده است و به خروجی مطلوب و جدی نرسیده است.

وی ادامه داد: در ابتدای دهه نود دانشکده های کارآفرینی راه افتاده بود و خیلی تصویر مثبت و اغراق شده ای از آینده ترسیم می شد که شما گمان می کردید تحولات شگرفی در راه است و قرار است اقتصاد ایران متحول شود اما حالا پس از حدود یک دهه می بینیم که از آن فضا و ترسیم آن خبری نیست و واقعیت ها آشکار شده است. در واقع ترسیم این فضا شوآفی بیش نبوده است و سبک زندگی خاصی را برای جوانان به وجود آورد اما نتیجه آن مطلوب نبوده است و هم اکنون واقعیت ها آشکار شده است.

میلاد دخانچی در ادامه صحبت های تکلو با تائید این سخنان یادآور شد: من هم حدود ۶-۷ سال قبل همین نقدها و حرف ها را قبول داشتم و در تولید برنامه هایی که داشتم همین حرف ها را زدم و از آقای ستاری که آن زمان معاون علمی رئیس جمهور بود نیز دعوت کردیم تا در برنامه ما حاضر شود و درباره ایده هایشان صحبت کنیم اما حقیقتش بعد از آن برنامه ها من متوجه شدم که ایده جدی پشت آن برنامه ها و طرح ها نبوده است و زمانی که از آقای ستاری سوال کردم سه کتاب مرتبط با این موضوع معرفی کنید یکی از کتاب هایی که معرفی کرد «نفحات نفت» رضا امیرخانی بود و من فکر می کنم جدی ترین کتابی که ایشان خوانده بود همین کتاب امیرخانی بود و از این ایده جلوتر نرفته بودند و این ها باعث شد که در نهایت به این وضعیتی که می بینید برسیم.

دخانچی تصریح کرد: این مستند حرف های جدی می زند و به نظرم می تواند به عنوان یک ایده جدی تر مطرح شود و حتی باعث سیاست گذاری شود. از این زاویه این مستند، مستند جدی و قابل تاملی است و باید درباره آن حرف زد.

در ادامه مراسم حسن پناهی به عنوان تهیه کننده این مستند با بیان اینکه دغدغه این فضا برای من از سال ها پیش وجود داشت، گفت: ما این مستند را حدود ۲-۳ سال قبل شروع کردیم و تمایل داشتیم که زودتر به نتیجه برسد.در دولت قبل و معاونت علمی قبل، دوست داشتیم کار به خروجی برسد اما به هر حال این اتفاق رخ نداد و این اثر امسال به خروجی رسید اما همچنان همین نقدها و تحلیل ها وجود دارد و امیدوارم باعث اصلاح روندها و شرایط شود و باعث شود عده ای به فکر اصلاح وضعیت بیفتند.

در پایان این مراسم مفصل و طولانی، بعد از رونمایی از پوستر این اثر، عوامل سازنده آن و مهمانان برنامه پوستر این مستند را امضا کردند.

پس از اتمام مراسم، سید مهدی دزفولی معاون جریانسازی مرکز مستند سفیرفیلم با بیان اینکه این مستند از هفته آخر اردیبهشت ماه جاری در دانشگاه ها اکران خواهد شد، عنوان کرد: مرکز مستند سفیرفیلم آماده اکران این مستند در تمامی دانشگاه ها از جمله دانشگاه های دولتی، آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و فنی و حرفه ای است. ما حتی آمادگی داریم، این مستند را در مدارس سراسر کشور نیز در همین مدت باقی مانده از سال تحصیلی اکران کنیم و پس از آن از ابتدای خرداد ماه عرضه و اکران این مستند در فضای مجازی آغاز شود. این مستند به صورت انحصاری از ابتدای خرداد در سایت tamasha.safirfilm.ir قابل دسترسی برای علاقه مندان خواهد بود.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *