جزییات برنامه‌های نوروز شبکه مستند اعلام شد

رضا پورحسین مدیرشبکه مستند در ابتدای این نشست درخصوص برنامه های نوروز شبکه مستند گفت: روزانه سه باکس 8 ساعته به صورت یک باکس اصلی داریم که 12 ساعت آن اصلی و 12 ساعت آن تکرار می شود اما در ایام نوروز 15 عنوان مستند تولیدی، 33 عنوان خارجی و 13 فیلم کوتاه مستند داریم که یا خریداری و یا تأمین شده است که این عناوین شامل چند فیلم مستند می شود.

رضا پورحسین ادامه داد: وی‍‍ژگی برنامه های امسال این است که در ایام نوروز تمام مستندهای داخلی و خارجی رأس ساعت پخش می شوند. مستندهای خارجی عموما نو و تازه هستند. کارهای تولیدی هم از مستندسازان برجسته کشورمان است. در کارهای ایرانی شاخص اثری تحت عنوان«یک فیلم، یک حقیقت»به کارگردانی ناهید دل آگاه وجود دارد و در هر قسمت یک نفر کارگردان است و به عنوان مثال ابراهیم درآتش کیوان علی محمدی و امید بنکدار و مستند «آوایی که عتیقه شد» درباره زندگی خسرو سینایی به کارگردانی روناک جعفری است.

پورحسین افزود: پرتره یک فیلمساز هم درباره زندگی هنری محمدرضا اصلانی است. اثر مستند دیگر«یک زندگی تا باران» به کارگردانی مجید لشکری و درباره فرشاد فداییان است.برنامه «آنسو نوروزی» نیز  به کارگردانی محمدحمیدی مقدم به ژخش فیلم و نقد و بررسی بهترین های سینمای جهان می پردازد.

مدیرشبکه آموزش خاطرنشان کرد: یک مجموعه دیگر به تهیه کنندگی جواد ظهیری و تحت عنوان«یک زندگی» است. در مجموعه یک زندگی افراد خاص نه لزوما معروف به تصویر کشیده می شود که امید،نشاط و توکل را در متن زندگی افراد عادی نشان می دهد. مثلا «چهار پنجره رو به حیاط» کاری از سعید فداییان،«پذیرایی در ابیانه» سعید ابراهیمی فر،«روزگار همت» به کارگردانی مختار نامدار، جعفر آقا آکتور سینما به کارگردانی رضا عباسی از جمله آثاری است که قرارست در شبکه مستند پخش می شود.

پورحسین عنوان کرد: دو کار از حمید مجتهدی تحت عنوان«دماوند و مشهد اردهال» تهیه کردیم که تصاویر هوایی و بکری دارد و به نوعی یک مستند شاعرانه است.

وی با اشاره به کارهای مراکز استان ها گفت: دربرنامه فانوس مستندهای مراکز استان ها ساعت 23 پخش می شود که مجموع تولیدات شاخص داخلی پخش می شود و رنگ و بوی نوروزی دارد. کار نوروزی دو روز قبل را تحت عنوان نوروز و همایون داریم که مجموعه اقلیم ها و آداب و رسوم مختلف نوروز را بررسی می کند.

مدیرشبکه آموزش همچنین درباره برنامه های خارجی این شبکه توضیح داد:«استارت» درباره قسمت ماشین های بزرگ و طراحی های تک نمونه و هیجانی است.«دادگاه محمدعلی» هم درباره زندگی سیاسی و چگونگی مسلمان شدن محمدعلی کلی است. «ماهی سیاه» قاتل هم عنوان یک مستند بلند 90 دقیقه ای در مورد سه مرگ مشکوک که باعث شد پرونده ای در دادگاه بین دریایی به جریان بیفتد. «قله» نیز به لحظات اعجاب انگیز صعود عده ای کوهنورد می پردازد.«فنا ناپذیران» محصول سال 2011 است در قالب 9 قسمت درباره آدم هایی که از حوادث خطرناک جان سالم به در می برند.«هیولاهای ذره بینی» نیز نگاهی ریزبینانه با دوربین های پیشرفته به زندگی حشرات دارد.

وی افزود:«ابرکارخانه ها» درباره کارخانه های بزرگی است که بعد از صنعتی شدن ساخته شده است و طراحی برتر محصولات جهان را نشان می دهد. مجموعه« آن سو» به کارگردانی حمید مقدم به صورت هر روزه پخش می شود و بهترین مستندها و نقد و بررسی کارهای مستندجهان به صورت سیاسی، فرهنگی و حتی روانشناسی پخش می شود.مستند«دانوب» حضور جانوران و انسان ها را در کنار این رود نشان داده است.

پورحسین با اشاره به پشت صحنه برنامه های رادیویی خاطرنشان کرد: برنامه ای تحت عنوان«رادیو مستند» داریم که مثلا چهار ساعت برنامه رادیو پیام به صورت پشت صحنه در یک برنامه یک ساعته پخش می شود. سه گانه اصفهان از حمید سهیلی و یک مستند تولیدی با دیدگاه زیبایی شناسی از منظر معماری است.

مدیرشبکه آموزش درخصوص پخش فیلم های سینمایی مستند بیان کرد: رودخانه لیان و مستند سینمایی دماوند در ایام نوروز پخش می شود. در این ایام در باکس غیر اصلی حدیث سرو هم پخش خواهد شد. تلاشمان این است که تمام برنامه ها رأس ساعت و بدون تغییر در کنداکتور و با پرداخت به همه ‍ژانرها پخش شود.

پورحسین با اشاره به واگذاری مستند به مستندسازان جوان یادآورشد: در طول سال 92 کارهای بسیاری به مستندسازان حرفه ای پیشنهاد دادیم که عمدتا دوستان حرفه ای انجام دادند. این روند را در سال 93 ادامه می دهیم و امیدواریم وضعیت بودجه ای شبکه بهتر از این شود. در سال 93 رویکردمان افزایش مستند در حوزه تولید مستند اجتماعی و طبیعت است. علاوه برآن تلاش می کنیم مستندهای بیشتری از مستندسازان بخریم. بنا داریم مستند خوب و در حد مدیوم تلویزیون بخریم و اکثر مستندهای خریداری شده ما مربوط به غیرتهرانی هاست.

وی درخصوص برنامه«نردبان» گفت: در برنامه نردبان کارهای مستند آماتور پخش می شود که در بخش جدید رویکرد آموزشی هم دارد و عکاسان و مستندسازان می آیند. اعلام کردیم اگر کارهای دانشجویی به حد قابل توجهی برسد، می توانیم بخش جداگانه ای به آن اختصاص دهیم که به عنوان پروژه دانشجویی هم هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *