یک رونمایی پرحاشیه/ بهرامی: «چشم دربرابر چشم» درس آموز و زیبا

به گزارش خبرنگار سفیرفیلم، مراسم رسمی رونمایی از مستند «چشم در برابر چشم» با حضور عوامل سازنده این اثر و همچنین آمنه بهرامی قربانی اسیدپاشی، فریدالدین حداد عادل روزنامه نگار و فعال اجتماعی، دکتر حسن قلی پور، ریاست دانشکده مدیریت و دانشجویان در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

این مراسم راس ساعت ۱۴ با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز گردید. سپس مستند «چشم در برابر چشم» با استقبال گرم مخاطبان اکران شد.

پس از اکران این مستند، محمدرضا تاجدین، معاون عرضه و تعاملات سفیرفیلم، طی سخنانی از رسالت این مرکز در تولید و نشر آثاری که به آگاهی مردم کمک می کند، سخن گفت.

وی در سخنان خود مستند «چشم در برابر چشم» را اثری خوب از لحاظ محتوا و فرم توصیف کرد و گفت: نقطه قوت بزرگ این مستند، جسارت سازندگان آن در پرداختن به سوژه ای بود که دیگران کمتر سراغ آن رفته بودند و سفیرفیلم خود را موظف به پخش و انتشار چنین آثاری می داند.

تاجدین همچنین اظهار امیدواری کرد که مستندسازان در آینده سراغ چنین سوژه هایی بروند و در آگاهی مردم بکوشند.

معاون عرضه و تعاملات سفیرفیلم بیان داشت: این مستند حتی پیش از برگزاری مراسم رونمایی، با استقبال دانشگاهیان برای اکران همراه بود و تاکنون قریب به ۱۰ دانشگاه برای اکران آن ثبت نام کرده اند.

در ادامه مراسم فریدالدین حدادعادل به بیان سخنانی پرداخت. وی صحبت خود را خطاب به آمنه بهرامی آغاز کرد و گفت: دوست دارم از خانم بهرامی تشکر کنم و به ایشان بگویم که مأموریت اجتماعی شما به پایان نرسیده است، بلکه تازه آغاز شده است و شما وظیفه دارید که پرچم اجرای احکام علیه اسیدپاشی و مبارزه با این پدیده شوم را به دست بگیرید.

۵۵

این روزنامه نگار و فعال اجتماعی، خطابی نیز به دانشجویان حاضر داشت و عنوان کرد: یکی از مشکلات بسیار بزرگ در آینده ما، مشکلات اجتماعی خواهد بود. مشکلات اجتماعی بسیار از چشم ها دور است و شاید کسی خیلی متوجه آن نشود.

وی از همگان خواست تا دیدگاه ها و دغدغه های خود را متوجه مسائل اجتماعی کنند، زیرا این یک مساله ملی است.

حداد عادل در انتها بیان داشت: سفیرفیلم مجموعه خوبی است و آثار بسیار خوبی را تولید کرده است. از همین جا و این فرصت استفاده می کنم و به آنها پیشنهاد می دهم وارد حوزه اجتماعی نیز شوند.

در ادامه برنامه از عوامل مستند «چشم در برابر چشم تقدیر به عمل آمد. سیدمحمدعلی صدری نیا، کارگردان مستند، پس از تقدیر پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تشکر از همگان گفت: همه ی تلاش ما این بوده است که با عینک اجتماعی به پدیده اسیدپاشی نگاه کنیم و کاری کنیم که این جنایت دیگر برای کسی رخ ندهد. این مستند یک مستند آگاهی دهنده برای مردم است. نیت ما پرداختن به یک مسئله مهم اجتماعی بود.

۴۴

صدری نیا ادامه داد: آنچه ما نشان دادیم حقیقتا بخش کمی از درد و رنجی بود که قربانیان تحمل می کنند. من امیدوارم که این مستند بتواند در آگاه سازی عموم مردم در مقابل پدیده اسیدپاشی نقشی داشته باشد.

در ادامه میرمحمدحسین رضوی، تهیه کننده این اثر نیز در سخنانی ضمن تشکر ویژه از خانم بهرامی گفت: ایشان با بیان نکات کلیدی، کمک بسیاری در ساخت این مستند کردند. همچنین جا دارد اشاره کنم به دعوتی که ما از تمام رسانه ها برای مشاهده این مستند داشتیم. ما بارها گفته ایم و باز هم می گوییم که امیدواریم این مستند قبل از دیدن قضاوت نشود و آنان که می خواهند اظهارنظری داشته باشند، حداقل پس از مشاهده این اثر آن را بیان کنند.

در انتهای برنامه آمنه بهرامی، قربانی مسئله اسیدپاشی، با تشویق حاضران در جایگاه قرار گرفت و گفت: فیلم، فیلم خوبی بود. در موضوع اسیدپاشی به نظر من غیر از قانون قصاص، باید فرهنگ سازی صورت گیرد تا همه آحاد مردم در مورد این پدیده آگاه شوند.

۲۲

وی همچنین در مورد حادثه اسیدپاشی اصفهان گفت: من زمان وقوع این جنایت خارج از کشور بودم و وقتی این خبر را شیندم بسیار ناراحت شدم و پیش خودم گفتم که ای کاش فردی که به من اسیدپاشی کرد را قصاص می کردم تا دیگر شاهد وقوع چنین جنایاتی نباشیم. البته من در همین مستند هم از تمام مردم ایران عذرخواهی کردم که از حق قصاص خود گذشتم.

بهرامی در پایان سخنان خود اضافه کرد: اگر این فیلم می‌خواهد به مردم اطلاع رسانی کند که از این اتفاق جلوگیری کند خیلی خوب است. از فیلمسازان این مستند تشکر می‌کنم.

اما این رونمایی بدون حاشیه نیز همراه نبود. آمنه بهرامی در بخشی از سخنان خود با انتقاد از سازندگان این اثر گفت: من البته از ساخت این فیلم غافلگیر شده ام. هرچند جا دارد بگویم که این اثر، بسیار خوب و زیبا بود. اما لازم بود در اینجا بگویم که این گفتگو قرار بود فقط یک مصاحبه یک ساعته برای شبکه خبر باشد، نه به این شکل در قالب مستند منتشر شود و با من برای ساخت این مستند قراردادی بسته نشد.

وی با اشاره به قرارداد خود با گروه دیگری از مستندسازان برای ساخت فیلمی از زندگی اش، ادامه داد: من قرارداد دیگری با تیم دیگری بسته ام که قرار است به شرح زندگی من بپردازند و اگر وضعیت این فیلم مشخص نشود، مجبور به پیگیری قانونی آن هستم.

۱۱

در ادامه محمدعلی صدری نیا، کارگردان مستند برای پاسخگویی به شبهات طرح شده توسط بهرامی، به روی سن آمد و خطاب به آمنه بهرامی بیان داشت: گویا سوتفاهمی شده است. البته این مصاحبه ما با خانم بهرامی برای یک گزارش تلویزیونی نبوده است. قرار بود مستندی برای گروه مستند شبکه خبر تولید شود. اما با تغییر سیاست‌های صداوسیما و مدیریت این سازمان پخش آن متوقف شد. لذا ما آن را از کانال دیگری منتشر کردیم.

وی افزود: نگاهی که در این مستند ما دنبال می‌کنیم فرهنگی است و انتفاعی نیست. ما از قراردادی که خانم بهرامی در خصوص مستند بسته بود، خبر نداشتیم. البته این گونه برداشت نشود که موضوع مستند ما، زندگی نامه خانم بهرامی است. موضوع اصلی مستند ما حادثه اسیدپاشی اصفهان و بحث قصاص است و ما نیز از ایشان به عنوان یکی از مصاحبه شونده ها استفاده کردیم.

۳۳

حاشیه های دیگر این مراسم، اعتراض کارگردان مستند «بختک» به کارگردان «چشم در برابر چشم» بود. محمد کارت، که در میان حاضران نشسته بود خطاب به صدری نیا از عدم وجود صداقت با سوژه و رعایت نکردن استاندارد های مستندسازی در ساخت اثر انتقاد کرد که صدری نیا در پاسخ گفت: نگاهی که در این مستند ما دنبال می‌کنیم فرهنگی است و انتفاعی نیست و ما در تمامی مراحل با خانم بهرامی و خانواده ایشان همکاری داشته ایم.

وی در ادامه از سیدمحمدعلی صدری نیا پرسید: چرا به تجمعات اعتراضی در اصفهان نگاه حزبی و جناحی داشته اید و آن را به شکلی غیرواقعی پوشش داده اید که صدری نیا در پاسخ، این ادعا را رد کرد و گفت: این برداشت شماست و فکر نکنم کس دیگری چنین برداشتی کرده باشد. ضمنا من فیلم را وقتی تولید کردم که این تجمع ها برگزار شده بود و اگر زمان داشتم از این تجمع‌ها هم فیلم برداری می‌کردم و روایتم را بازگو می‌کردم. در ثانی من به منشأ این حرکت‌ها در فیلمم پرداختم.

کارت در انتها گفت به نظر من فیلم شما توازن نداشت که صدری‌نیا نیز در پایان گفت: از دیدگاه شما ممنونم، اما این نظر شماست.

گفتنی است این برنامه در محل دانشکده مدیریت تهران و به همت مرکز سفیرفیلم و بسیج دانشجویی این دانشکده برگزار شد.

گزارش تصویری این مراسم را می توانید از اینجا مشاهده کنید.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *