Print Friendly
آموزش مجازی سفیرفیلم

رنگ و فیلتر | درس اول: رنگ‌ اصلی و مکمل

amouzesh 5-1

در درس اول از سیر جدید «رنگ و فیلتر» از فصل تصویربرداری آموزش مجازی سفیرفیلم با رنگ‌های اصلی و مکمل آشنا شوید.

درس اول- رنگ‌های اصلی و مکمل

پس از پایان سیر «عدسی ها» از فصل تصویربرداری آموزش مجازی سفیرفیلم، این اولین درس از سیر جدید «رنگ و فیلتر» است.

امواج الکترومغناطیسی مرئی که به آن نور گفته می‌شود، به صورت طیف رنگی از طول موج 400 نانومتر یعنی رنگ بنفش شروع و به رنگ قرمز در طول موج 700 نانومتر ختم می‌شود. برای بازسازی این طیف رنگی تنها به سه رنگ قرمز، آبی و سبز نیاز است که به آنها «رنگ‌های اصلی» می‌گویند. به عبارت دیگر با داشتن منبع نوری از هر کدام از این سه رنگ که قابلیت تنظیم شدت نور را داشته باشند، می‌توان تمام رنگ‌ها را به وجود آورد.

1

دامنه امواج مرئی در امواج الکترومغناطیسی

رنگ‌های اصلی به صورت «افزایشی» با هم جمع می‌شوند به این معنی که هر چه بیشتر این رنگ‌ها را ترکیب کنیم، رنگ حاصل روشن‌تر خواهد بود (طول موج‌های بیشتری را شامل می‌شود). به همین دلیل از ترکیب این سه رنگ به میزان برابر، رنگ سفید حاصل می‌شود. در اصل رنگ سفید را می‌توان به معنی وجود این سه رنگ در کنار هم به میزان مساوی دانست. ترکیب این رنگ‌ها به صورت دوتایی (با شدت مساوی) نیز سه رنگ دیگر ایجاد می‌کند. قرمز و آبی رنگ ارغوانی (Magenta)، قرمز و سبز رنگ زرد (Yellow) و سبز و آبی رنگ فیروزه‌ای (Cyan) را ایجاد می‌کنند. به این سه رنگ «رنگ‌های مکمل» می‌گویند. رنگ‌های مکمل بر خلاف رنگ‌های اصلی به صورت «کاهشی» با هم جمع می‌شوند و هر چه بیشتر آنها را به هم اضافه کنیم، رنگ حاصل تیره‌تر خواهد شد (طول موج‌های کمتری را شامل می‌شود). این رنگ‌ها رنگ‌های اصلی چاپی هستند. در سیستم‌های چاپی، این سیستم رنگی را CMYK می‌نامند.

RGB

ترکیب رنگ های اصلی نوری

نقاشی

ترکیب رنگ های اصلی نقاشی

cmy

ترکیب رنگ های اصلی چاپ

احتمالا در مهدکودک و دوران مدرسه به شما گفته شده است که رنگ‌های اصلی آبی، قرمز و زرد هستند. این سه رنگ، رنگ‌های اصلی نقاشی هستند و در یک سیستم رنگی دیگر جای می‌گیرند. در این سیستم رنگ‌های مکمل بنفش، نارنجی و سبز هستند. این رنگ‌ها نیز به صورت کاهشی با هم ترکیب می‌شوند و ترکیب همه‌ آنها سبب ایجاد شدن رنگی تیره شبیه به سیاه یا قهوه‌ای تیره می‌شود. به طور خلاصه می‌توان رنگ‌ها را به دو دسته تقسیم کرد:

۱. رنگ‌های اصلی که به صورت افزایشی جمع می‌شوند.

۲. رنگ‌های مکمل که به صورت کاهشی جمع می‌شوند که به دو دسته سیستم رنگی تقسیم می‌شوند:

الف) سیستم رنگی زرد – آبی – قرمز که در نقاشی کاربرد دارد.

ب) سیستم رنگی زرد – فیروزه‌ای – ارغوانی که در چاپ استفاده می‌شود. برای رسیدن به رنگ‌های گوناگون می‌بایست مقدار شدت هرکدام از این سه رنگ اصلی را تنظیم کرد. حتماً به یاد دارید که در فصل قبل در مورد «عمق رنگ» در سیستم RGB صحبت کردیم. در اینجا مجدداً یادآوری می‌کنیم که تعداد ترکیبات رنگی در این سیستم با توجه به عمق رنگ یا دقت تنظیم شدت هر رنگ مشخص می‌شود. مثلا در حالت 15 بیتی که هر کدام از این سه رنگ 5 بیت را به خود اختصاص می‌دهند، دقت تنظیم شدت هر کدام از این نورها 2 به توان 5 یعنی 32 پله است. به عبارت دیگر هر رنگ اصلی را می‌توان در یکی از این 32 پله که از حالت 0 درصد شروع شده و به حالت 100 درصد ختم می‌شود قرار داد. البته این نکته را باید در نظر گرفت که نسبت شدت این نورها، رنگ و شدت آن‌ها روشنایی رنگ را تعیین می‌کند. به طور مثال اگر در حالتی که دو منبع آبی و قرمز یک رنگ را در حوزه ارغوانی ایجاد کرده‌اند، شدت هر دوی آنها را دو برابر کنیم، رنگ جدید همان ارغوانی ولی با شدت نوری آن بیشتر است. هر چه شدت یک رنگ بیشتر باشد آن رنگ به سفید نزدیک‌تر است.

2

تغییر روشنایی رنگ با تغییر شدت رنگ های اصلی با ثابت بودن نسبت رنگ ها

در اینجا جا دارد که به مفهوم «اشباع» (saturation) نیز اشاره کنیم. میزان اشباع یک رنگ به معنی خالی‌بودن آن رنگ از رنگ سفید است. به عبارت دیگر هر چه سفیدی رنگ کمتر باشد، رنگ اشباع‌تر (Saturated) و هر چه بیش‌تر باشد، رنگ کمتر اشباع است (Desaturated). اگر اشباع یک رنگ از حدی کمتر شود آن رنگ دیگر سفید به نظر می‌آید.

3

جدول اشباع رنگ ها – رنگ هایی که اشباع آنها از 10 % کمتر است، سفید به نظر می رسند.

در درس بعد به بررسی درجه حرارت رنگ می پردازیم.

پرسش و پاسخ

چنانچه پیرامون این درس پرسشی دارید، از بخش زیر برای ما ارسال کنید:

نام شما:*

ایمیل شما:*

تعداد بازدید:7,109
۱ دیدگاه
  1. مطلب مفید بود. استفاده بردم. خیلی ممنون.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*


*

RSS