Print Friendly
آموزش مجازی سفیرفیلم

رنگ و فیلتر|درس سوم: فیلترCC،ND،مدرج

amouzesh 5-3

در درس سوم از سیر جدید «رنگ و فیلتر» از فصل تصویربرداری آموزش مجازی سفیرفیلم با فیلترهای CC ،ND و مدرج آشنا شوید.

درس سوم- فیلترهای CC ،ND و مدرج

در دروس قبل به بررسی رنگ‌ها و کیفیت نور پرداختیم. در این درس و دروس آینده از سیر «رنگ و فیلتر» آموزش مجازی سفیرفیلم به بررسی فیلترها می‌پردازیم.

استفاده از فیلتر یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای اصلاح کیفیت نور یا رنگ است. با استفاده از فیلتر در مرحله ضبط تصویر می‌توان رنگ و نور را در کیفیت دلخواه قرار داد و دیگر نیازی به استفاده از اصلاح رنگ در مرحله پس‌تولید نیست. البته هر فیلتر در محدوده‌ای خاص می‌تواند اصلاح رنگ و نور را انجام دهد و هر محدوده تغییر، فیلتر مخصوص به خود را دارد.

قبل از بررسی فیلترها باید با چند نکته کلی در مورد آنها آشنا شویم:

۱. فاکتور فیلتر:

هر فیلتری با توجه به ساختار آن می‌تواند سبب کاهش شدت نور عبوری شود. برای بیان مقدار کاهش نور از مقیاس «فاکتور فیلتر» استفاده می‌کنند. در این مقیاس به ازای هر مرتبه 2 برابر شدن فاکتور فیلتر، نور به میزان 1 پله کاهش می‌یابد. به طور مثال فیلتری که بر روی آن عدد 8 درج شده است، نور را به میزان 3 پله کاهش می‌دهد (23) و در هنگام نور سنجی با چشم می‌بایست این کاهش را در دیافراگم یا سرعت شاتر اعمال کرد. اگر از 2 فیلتر یکی با فاکتور 2 و دیگری با فاکتور 4 استفاده کنیم،‌ مجموع فاکتور این فیلترها برابر با 2×4 یعنی 8 می‌شود.

۲. نصب فیلترها:

همان طور که در درس «مت باکس» گفته شد می‌توان فیلتر‌ها را یا به صورت قاب‌های مستطیلی که در مت باکس قرار می‌گیرند استفاده کرد و یا به روی حلقه‌هایی رِزوه شده که برابر با قطر عدسی هستند، قرار گرفته و در جلوی دهنه عدسی نصب می‌شوند.

فیلترهای CC:

در تصویربرداری با فیلم و نگاتیو، نوع نگاتیو را با توجه به شرایط نوری محیط انتخاب می‌کنند. مثلا در تصویربرداری در فضای باز که نور خورشید وجود دارد می‌بایست از نگاتیو مخصوص نور خورشید استفاده کرد که ترکیبات شیمیایی آن به گونه‌ای تنظیم شده است که تراز سفید در حالت درست قرار بگیرد. حال اگر فیلم ما متناسب با شرایط محیطی نباشد می‌بایست از فیلتر‌های CC برای اصلاح رنگ و نور استفاده کرد. عبارت CC که مخفف «Color Correction» است به فیلتر‌هایی اطلاق می‌شود که شرایط رنگی محیط را تبدیل به شرایط رنگی دیگر می‌کند. این فیلتر‌ها انواع گوناگونی دارند،‌ مثلا فیلترهای روز به نور تنگستن یا برعکس که می‌تواند کاربرد زیادی داشته باشد.

در دوربین‌های دیجیتال به دلیل اینکه می‌توان شرایط نوری را برای سنسور تعریف کرد و به «تراز سفید» دلخواه رسید، معمولا نیازی به استفاده از این فیلترها نیست.

Neutral_density_filter_demonstration

فیلترهای ND:

فیلترهای ND  که مخفف neutral density (تراکم خنثی) است،‌ فیلترهای خاکستری هستند که به طور یکسان بر روی تمام رنگ‌ها تاثیر می‌گذارند. این فیلتر‌ها سبب کاهش شدت نور شده بدون این که به ترکیب رنگی آسیبی بزنند. این فیلترها معمولا در تصویربرداری استفاده می‌شوند. اگر بخواهیم با دوربینی مشخص و عدسی معمولی به عمق میدان کمی برسیم، می‌بایست دریچه دیافراگم را باز کنیم. باز کردن دریچه دیافراگم سبب افزایش نور تصویر می‌شود برای کاهش این نور می‌توان سرعت شاتر را افزایش و یا حساسیت سنسور را کاهش داد. اما چند اشکال در اینجا به وجود می‌آید. اول این که حساسیت سنسور دوربین‌ها را نمی‌توان از حد مشخصی کمتر کرد و این راه‌حل در همه‌ موارد پاسخگوی نیاز ما نیست. دومین مشکل این است که سرعت شاتر را نمی‌توان بیش‌ از حد زیاد کرد. همان طور که در درس سرعت شاتر گفته شد، افزایش بیش از حد سرعت شاتر سبب تیز‌شدن تصویر و غیرطبیعی‌شدن آن می‌شود. حتی در بسیاری از کارهای تصویری سعی می‌شود که سرعت شاتر در محدوده‌ای کوچک تغییر کند تا حرکات تصویر در همه‌ نماها به یک شکل باشد.

darwin_nd_filter_comparision

فیلتر ND این امکان را فراهم می‌کند که در نور زیاد مانند نور روز با سرعت شاتر کم عکاسی کنیم

برای رفع این مشکل می‌بایست از فیلتر ND استفاده کرد. این فیلترها نور را کاهش داده و می‌توان بدون تغییر تنظیمات دیگر دیافراگم عدسی را باز کرد. فیلتر‌ها ND که با فاکتور‌های مختلف در بازار وجود دارند. در محیط‌های خیلی روشن می‌توان این فیلتر‌ها را ترکیب کرد و به کاهش نور بیشتری ‌رسید.

فیلترهای مدرج:

این فیلتر‌ها شبیه به فیلتر‌های ND هستند با این تفاوت که پراکندگی قسمت‌های خاکستری یکسان نبوده و به طور معمول در جهتی میزان آن افزایش می‌یابد. بعضی از این فیلتر‌ها از ناحیه کاملا شفاف شروع شده و به ناحیه خاکستری ختم می‌شوند. این فیلترها برای تصویر‌برداری از صحنه‌هایی که آسمان در آن قرار دارد و می‌خواهیم نور آسمان بیش از حد نباشد استفاده می‌شود. استفاده این فیلتر‌ها (که معمولا به شکل مستطیل هستند و در مت باکس قرار می‌گیرند) به این شکل است که فیلتر را به گونه‌ای تنظیم می‌کنیم که قسمت خاکستری بر روی آسمان و قسمت شفاف بر روی زمین قرار گیرد. به این ترتیب نور محیط یک‌دست شده و شدت نور آسمان گرفته می‌شود.

DCM103.day1_dc.dcmhelpmefix127 2ff75a010ccc44939d19c75ca81f3f6e

دو مدل فیلتر مدرجه با تغییر رنگ پله‌ای و تدریجی

پرسش و پاسخ

چنانچه پیرامون این درس پرسشی دارید، از بخش زیر برای ما ارسال کنید:

نام شما:*

ایمیل شما:*

تعداد بازدید:2,445
بدون دیدگاه

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*


*

RSS