Print Friendly
آموزش مجازی سفیرفیلم

رنگ و فیلتر | درس پنجم: فیلترهای محوکننده و مه

amouzesh 5-5

در درس پنجم از سیر جدید «رنگ و فیلتر» از فصل تصویربرداری آموزش مجازی سفیرفیلم با فیلترهای محوکننده و فیلترهای مه آشنا شوید.

درس پنجم- فیلترهای محوکننده (Diffusion) و فیلترهای مه (Fog)

در درس قبل فیلتر‌های قطبی یا پولارایز را بررسی کردیم. در این درس از سیر «رنگ و فیلتر» آموزش مجازی سفیرفیلم با انواع دیگری از فیلتر‌ها آشنا می‌شویم.

فیلترهای محوکننده:

فیلتر‌های محوکننده فیلترهایی هستند که خطوط تیز تصویر را از بین برده و آنها را به خطوط نرم تبدیل می‌کنند. این فیلتر‌ها که دیفیوژن (Diffusion) نامیده می‌شوند، قالباً برای از بین بردن لکه‌های چهره و همچنین برای ایجاد افه‌ی رویا استفاده می‌شوند. در تصاویری که با این فیلتر گرفته می‌شود هاله ناشی از بخش‌های روشن به داخل بخش‌های تیره نفوذ می‌کند. برای رسیدن به این افه علاوه بر این فیلتر، می‌توان از یک جوراب سفیدِ توریِ نازک نیز استفاده کرد. اگر جوراب را به اندازه کافی به لنز نزدیک نگه داریم که بافت آن محو و خارج از فوکوس باشد، تاثیری مشابه با فیلتر محوکننده بر روی تصویر می‌گذارد.

فیلتر‌های محوکننده دارای درجات مختلفی هستند که به مقدار متفاوت تصویر را محو و نرم می‌کند. این فیلتر‌ها که از یک شبکه‌ توری مانند تشکیل شده‌اند دارای دو دسته هستند:

۱. فیلترهایی با توری سیاه که بر روی کنتراست تصویر تاثیر نگذاشته و تنها سبب محو شدن تصویر می‌شوند.
۲. فیلتر‌هایی با توری سفید که علاوه بر محو کردن تصویر، کنتراست آن را نیز کاهش می‌دهند.

نور اتلافی این فیلتر‌ها قابل صرف نظر است به همین دلیل «فاکتور فیلتر» فیلترهای محوکننده را می‌توان نادیده گرفت.

فیلترهای مه:

فیلترهای مه یا فاگ (Fog) همان طور که از اسمشان معلوم است برای ایجاد افه مه در تصویر استفاده می‌شوند. این فلیتر‌ها درجات مختلفی دارند و هرچه کنتراست صحنه بیشتر باشد به درجه‌ی بالاتری از این فیلتر‌ها برای ایجاد مه نیاز داریم. اگر برای یک صحنه از فیلتر مه‌ای با درجه‌ی بیش از اندازه بالا استفاده کنیم، ممکن است بعضی از اجزای تصویر محو و نامرئی شوند.

اشکال اصلی این فیلتر‌ها ایجاد افه مه به طور مساوی در جلو و عقب تصویر است. در صورتی که در مه واقعی اجسام دورتر، بیشتر محو هستند. به همین دلیل می‌بایست دقت کرد که در تصاویری که از این فیلتر استفاده می‌کنیم اجسام نزدیک به دوربین نبوده، به طرف آن حرکت نکرده و از آن دور نشوند.

Fog 3 Compare

مدل دیگری از این فیلتر‌ها که فیلترِ «دو برابر مه» (دبل فاگ) نام دارد تا حدی این اشکال برطرف شده است. در این مدل فیلتر، اجسام دورتر نسبت به اجسام نزدیک‌تر بیشتر محو می‌شوند. البته این اختلاف تنها نزدیک به حالت واقعی بوده و حتی در این فیلترها نیز به طور کامل این مشکل برطرف نمی‌شود. از این فیلتر به طور معمول برای ایجاد فضای اسرارآمیز و یا رمانتیک کردن خاطرات قدیمی استفاده می‌کنند.

پرسش و پاسخ

چنانچه پیرامون این درس پرسشی دارید، از بخش زیر برای ما ارسال کنید:

نام شما:*

ایمیل شما:*

تعداد بازدید:1,899
بدون دیدگاه

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*


*

RSS