Print Friendly
آموزش مجازی سفیرفیلم

اصطلاحات کاربردی سینمایی | حرف ت

حرف ت

در درس چهارم از سیر «اصطلاحات رایج سینمایی» از آموزش مجازی سفیرفیلم، با لغات سینمایی کاربردی حرف «ت» آشنا شوید.

درس چهارم- حرف ت

پس از انتشار درس سوم از سیر جدید «اصطلاحات رایج سینمایی» از آموزش مجازی سفیرفیلم، امروز در درس چهارم از این سیر به معرفی لغات رایج سینمایی با حرف ت می پردازیم.

تایم کد (Time Code) 8 7

شماره کدهایی که در زمان تدوین برای سینک کردن صدا و تصویر، انجام عملیات لابراتواری و همچنین برای نگه‌داشتن زمان هر قسمت از فیلم استفاده می‌شود و شامل تعداد ساعات، دقایق، ثانیه­ ها و فریم­ ها فیلم می‌باشد.

۱

تایم لپس (Time lapse) 1

فیلم‌برداری با سرعتی بسیار کمتر از ۲۴ فریم در ثانیه که برای فیلم‌برداری از فرایندی طولانی‌مدت استفاده می‌گردد. به‌عنوان‌مثال رشد یک گیاه یا ساخته‌شدن یک ساختمان که ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامد. نکته مهم در این تکنیک ثابت نگاه‌داشتن محل استقرار دوربین یا تنظیم حرکت دوربین با سرعت پخش نهایی به‌گونه‌ای که تصویر دچار پرش نشود.

تباین، کنتراست (Contrast) 6

اختلاف نسبی میان تاریک‌ترین و روشن‌ترین نقاط تصویر. این تضاد یا تباین بر اساس میزان رنگ خاکستری و حدفاصل بین تیرگی و روشنی هم تعیین می‌شود. زمانی که تفاوت بین این نقطه زیاد باشد تصویر را اصطلاحاً High Contrast (تباین بالا) و زمانی که این فاصله کم باشد آن را Low Contrast(تباین پایین)می­گویند.

تباین یا کنتراست هم در تیرگی و روشنی و هم در طیف­های رنگی موجود در تصویر بررسی می­ شود. به‌ عنوان‌ مثال تباین بین دو رنگ زرد و بنفش در بالاترین حد است چراکه آن دو مکمل یکدیگر به شمار می­روند.

۳

۴

۲

تریلر (Trailer-Thriller) 9

۱. عنوان مصطلح فیلم‌های پرماجرا و هیجان‌انگیزی که در تماشاگر حس تعلیق ایجاد کند. برای مثال فیلم­ های جنایی، جاسوسی و ماجراجویانه.

۲. فیلم تبلیغاتی، فیلمی که در زمان نمایش فیلمی دیگر پخش می‌شود و در آن از صحنه‌های هیجان‌انگیز فیلم، همراه با موسیقی و دیالوگ‌های تبلیغاتی برای جذب مخاطب استفاده می‌شود.

ترانزیشن، انتقال (Transition) 2

تغییر و جابجایی نمایی به نمایی دیگر با به کاربردن جلوه­ هایی نوری مانند وایپ، روبش، هم گدازی و… این جلوه­ها یا به‌وسیله نرم‌افزارهای رایانه­ ای ایجاد می‌گردد و یا در لابراتوار و به هنگام چاپ نگاتیو، تولید و به نوار فیلم اضافه می‌شود.

ترکینگ، حرکت دوربینی (Tracking-Traveling) 1

۱٫ حرکت دوربین به هنگام فیلم‌برداری به سمت سوژه یا در کنار آن‌که یا توسط ابزاری مانند دالی انجام می‌پذیرد (بیشتر در استودیو و فضاهای داخلی) و یا با استفاده از ریل و شاریو. به نماهایی که بدین‌وسیله فیلم‌برداری می­ گردد در اصطلاح ترکینگ شات یا نمای متحرک می‌گویند. در ایران اغلب از اصطلاح «تراولینگ» برای بیان این نوع حرکت دوربین استفاده می‌کنند.

۲- روشی به‌کاررفته در کار متحرک‌سازی یا ساخت فیلم­ های پویانمایی که در آن تغییر فاصله دوربین از سوژه به شکل کادر به کادر و با تغییر پرسپکتیو در همان مرحله به انجام می­ رسد.

تفاوت اصلی حرکت دوربین با تغییر فاصله کانونی عدسی (زوم) در تغییر پرسپکتیوی است که در حرکت دوربین وجود دارد و در حرکت زوم دیده نمی‌شود و تصویر تخت و فشرده به نظر می­ رسد.

تصویر سرد (Cool Image) 1

تصویری که در آن رنگ مایه آبی مسلط است و در مقابل تصویری که در آن رنگ مایه‌های گرم، همچون قرمز مسلط است، قرار دارد.

۵

۶

تک‌گویی ذهنی (Inner Monologue) 3

اندیشه‌های درونی شخصیتی که به‌صورت گفت‌وگوی ذهنی آن شخصیت با خودش نشان داده می­ شود. این فن بیشتر متعلق به رمان‌نویسی است و در آنجا کاربرد دارد اما در سینما نیز از این شیوه به‌صورت گفتار روی فیلم استفاده می‌شود.

تله‌­سینما (Telecinema) 8

دستگاهی که تصویر سینمایی را به علائمی بدل می‌کند که می‌توان آن علائم را به تصویر تلویزیونی یا ویدئویی تبدیل کرد. از این وسیله برای انتقال تصاویر سینمایی به روی صفحه تلویزیون استفاده می‌شود. تله‌سینما همچنین تصاویر سینمایی را به تصاویر ویدئویی تبدیل می‌کند تا امکان تدوین الکترونیکی فیلم سینمایی پدید آید.

برای مثال یک نمونه از این دستگاه‌ها به این صورت عمل می‌کند که، دوربینی تلویزیونی مستقیماً روبه روی عدسی دستگاه نمایش قرار می‌گیرد و تک‌تک قاب‌ها را تفکیک رنگ کرده و به علائم تلویزیونی بدل می‌کند. دستگاه‌های تله­ سینما، در ضمن صدای اپتیک یا صدای مغناطیسی فیلم‌ها را به علائم قابل‌انتقال تلویزیونی برمی‌گردانند.

telecinema

 تهیه‌کننده (Producer) 9

تهیه‌کننده فردی است که بودجه ساخت یک فیلم یا برنامه تلویزیونی در اختیارش قرارگرفته و پاسخگوی تولید و ساخت آن به سرمایه­ گذار است. درواقع تهیه‌کننده مسئولیت مالی و حقوقی یک فیلم را بر عهده دارد و نحوه­ پخش و توزیع در سینماها و جشنواره­ های مختلف تحت مدیریت او می­ باشد.

جمع‌کردن عوامل تولید اعم از کارگردان و تصویربردار تا عوامل تدارکات و … بر عهده­ تهیه‌کننده می‌باشد. با توجه به گستردگی حجم مسئولیت­ های تهیه‌کننده، دستیارانی وی را در انجام کارها یاری می‌دهند. عواملی چون مدیر تولید، مدیر تدارکات زیرمجموعه گروه تهیه‌کننده می‌باشند که بر چگونگی اجرای کار و خرج شدن بودجه و … نظارت می­ کنند.

تی استاپ، گام بندی عدسی (T-Stop) 1

واحد سنجش برای نشان دادن توان گذر نور از درون یک عدسی که برابر است با اندازه نوری که هر عدسی با روزنه­ های (دیافراگم) گوناگون می­ تواند آن را از درون خود گذر داده و بر روی صفحه قرارگرفته در برابر آن تشکیل تصویر دهد.

بر روی بدنه عدسی‌هایی که کاهش نور در آن‌ها محسوس است، مقدار T_stop نیز درج‌شده است.  به‌طور مثال اگر ۲/f و ۲.۵/T بر روی بدنه‌ی عدسی‌ای درج‌شده باشد به این معنی است که، این عدسی حدود ۰٫۶۶ پله نوری، تلفات دارد. در عدسی‌هایی که این مقدار تلفات زیاد باشد، بجای T_stop ،F_stop را بر روی بدنه عدسی درج می‌کنند.

 ۷

پرسش و پاسخ

چنانچه پیرامون این درس پرسشی دارید، از بخش زیر برای ما ارسال کنید:

نام شما:*

ایمیل شما:*

تعداد بازدید:2,112
بدون دیدگاه

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*


*

RSS