Print Friendly
برگزاری چهارمین کارگاه آموزشی سفیر در عمار

کارگاه «اصول مقدماتی تدوین» سفیرفیلم در عمار برگزار شد

۳

کارگاه آموزشی «اصول مقدماتی تدوین» با ارائه محسن آقایی دیروز ۱۴ دی ماه در سالن شماره سه سینما فلسطین تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سفیرفیلم، کارگاه آموزشی «اصول مقدماتی تدوین» با ارائه محسن آقایی از مرکز سفیرفیلم دیروز ۱۴ دی ماه در سالن شماره سه سینما فلسطین تهران برگزار شد.

در این کارگاه محسن آقایی به بررسی تاریخچه تدوین و سیری که این هنر در سینما طی کرده است پرداخت. وی جلسه خود را با معرفی «الفبای» تدوین شروع کرد. وی با طرح این سوال که «تدوین چیست؟» بیان داشت: «تدوین شامل کنترل عناصر فیلم، تصویر، صدا، زمان، تغییر ماهیت و تلفیق،حذف، تکرار، ترکیب، جمع، تفریق، ضرب و… می شود.»

۳ (۴)

در ادامه این کارگاه محسن آقایی به موضوع شناخت مواد خام تدوین، نما، صحنه و فصل پرداخت. وی در شناخت انواع نما نیز به اهمییت شناخت ابعاد، زاویه، ارتفاع و حرکت اشاره کرد و در ادامه توضیحاتی پیرامون شناخت انواع نمای ساختاری ارائه نمود. وی انواع تدوین را تدوین تداومی، تدوین بیانی، تدوین جهتی و تدوین گرافیکی نامید.

آقایی در ادامه با طرح این سوال که «تدوین به چه دردی می خورد؟» عنوان داشت: «تدوین برای کم و زیاد کردن تصاویر، حذف پرتی های فیلم، انتخاب تصاویر اصلی، خلق زمان و جقرافیای سینمایی و تحول و خلق معنا بکار می آید.»

وی در ادامه بحث به بیان ویژگی های یک برش خوب پرداختند. این مدرس سفیرفیلم، همچین اقسام برش ها را بیان کردند و با اشاره به ویژگی های یک برش خوب، به بهترین زمان و مکان برای برش زدن فیلم بر اساس انگیزه اشاره کردند.

در این کارگاه همچنین موضوعاتی از قبیل شناخت انواع انتقالات ساختاری از جمله برش مستقیم، برهم نمایی، محو تدریجی و رویش، اطلاعات، ترکیب بندی، صدا، زاویه دوربین، احساس، داستان، ریتم، خط دید و سطح دو بعدی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

محسن آقایی پیرامون قواعد عمومی تدوین هم توصیه هایی داشت و ۷ اصل را در این مورد مطرح کرد. وی در این زمینه گفت: «در تدوین فیلم یک سری قواعد اولیه است که باید رعایت شود، ما باید بدانیم که صدا و تصویر در فیلم شریک هم اند و نه رقیب هم، هر نما باید حاوی اطلاعات تازه باشد، خط فرضی را باید در تدوین فیلم رعایت کنیم، خط دید خیلی اهمیت دارد، باید برای موضوعات نو نسبت به موضوعات کهنه ارجحیت قائل شد، همچنین رعایت برش روی حرکت و انتخاب روش انتقال مناسب هم اهمیت زیادی دارد.»

۳ (۸)

در پایان کارگاه نیز محسن آقایی ضمن تشریح محدوده اختیارات تدوین گر و تسلط بر تمام مراحل فیلم سازی، نکاتی را هم در مورد مراحل کاری تدوین ارائه کرد.

در پایان برنامه نیز، عموم کارآموزان از محتوای کارگاه رضایت داشتند و محتوای آن را مناسب می دانستند. در همین رابطه یکی از هنرجویان به ما گفت: «بسیار عالی بود، قبلا کلاس های زیادی رفته بودم اما این کارگاه متفاوت بود! بخصوص شور و هیجان اساتید و حالت تعاملی بودن کارگاه کمک زیادی به ما کرد که بتوانیم خوب ارتباط برقرار کنیم.»

تعداد بازدید:816
بدون دیدگاه

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*


*

RSS