Print Friendly
آموزش مجازی سفیرفیلم

اصطلاحات کاربردی سینمایی | حرف س ۱

Silent-cinema-thinkstock_1

در درس دوازدهم از سیر «اصطلاحات رایج سینمایی» از آموزش مجازی سفیرفیلم، با بخش اول لغات سینمایی کاربردی حرف «س» آشنا شوید.

درس دوازدهم- حرف س

پس از انتشار درس یازدهم از سیر جدید «اصطلاحات رایج سینمایی» از آموزش مجازی سفیرفیلم، امروز در درس دوازدهم از این سیر به معرفی بخش اول لغات رایج سینمایی با حرف «س» می پردازیم.

سانسور (Censorship) 8

تعیین اینکه چه بخش‌هایی از فیلم، یا اینکه اساساً چه فیلمی، باید پخش عمومی شود و در معرض تماشای مردم قرار گیرد. سانسور از سوی سازمان‌ها و نهادهای مختلفی اعمال می‌شود. سانسور همیشه محل بحث و اظهارنظرهای متفاوت بوده و در هر جامعه‌ای با جامعه دیگر فرق دارد. به دلیل آنکه سینما و ارزش‌های اجتماعی دستخوش تحول‌اند، در هر زمان مسئله خاصی ممکن است مشمول سانسور شود.

censored-xx

ساختار دراماتیک (dramatic structure) 3

  عنصر اصلی تشکیل‌دهنده ساختار دراماتیک رویداد است. در فیلمی با ساختار دراماتیک زنجیره‌ای از رویدادهای وابسته به هم وجود دارد که در خلاصه‌ترین حالت می‌توان آن‌ها را به‌صورت حادثه‌های ابتدایی، میانی و پایانی (و یا علت‌العلل، معلول و معلول غایی) در نظر گرفت. ازآنجاکه این حوادث می‌بایست به دنبال هم واقع شوند بنابراین در گسترشی طولی قرار دارند و دارای مسیری افقی هستند. در طی این مسیر هر آنچه در فیلم وجود دارد دچار تغییر و تحول شده و شخصیت‌ها نیز با قرارگیری در موقعیت‌های مختلفی که به‌تناوب در آن‌ها گرفتار می‌آیند مجبور به تصمیم‌گیری می‌شوند. درنتیجه‌ی این کشمکش‌ها، تماشاگر در هر موقعیت با بعد دیگری از خصوصیات آن‌ها آشنا شده و سرنوشتشان برای وی اهمیت می‌یابد.

سبک (style) bt

سبک به قالب و ویژگی‌های خاص یک یا چند اثر هنری گفته می‌شود. سبک بیشتر در ظاهر و فرم اثر شکل می‌گیرد مانند تأثیر یافتن از جنبش هنری خاصی، استفاده از لباس‌های دوره تاریخی مشخصی و یا نوع خاصی از بازیگری و…

این واژه در مباحث سینمایی برای تعریف شیوه‌ی خاص استفاده از تکنیک‌های سینمایی، نوع طرح قصه، فن فیلم‌برداری، میزانسن، تدوین و یا شیوه بازیگری به کار می‌رود که در هر اثر یا مجموعه‌ای از آثار یک یا چند فیلم‌ساز دیده می‌شود. معمولاً برای فیلم‌سازان بزرگ این سبک منحصربه‌فرد بوده و همان مهر شخص فیلم‌ساز است که درنهایت بر روی فیلم زده می‌شود.

 سطح حالت کانونی بحرانی (plane of critical focus) 1

منطقه‌ای از صحنه در حال تصویربرداری که در آن تمام نقاط به‌طور کامل کانونی و واضح‌اند.

۱

۲

سرعت فیلم (Film Running Speed) 1 8

سرعت عبور فیلم در دوربین یا دستگاه نمایش که بر اساس سرعت عبور قاب (فریم) یا طول فیلم (فوت) در ثانیه یا دقیقه اندازه‌گیری می‌شود. فیلم صامت با سرعت ۱۶ تا ۱۸ قاب در ثانیه و فیلم ناطق معمولاً با سرعت ۲۴ قاب در ثانیه فیلم‌برداری و نمایش داده می‌شوند.

Gnrcx

سکانس (Sequence)  4 2

مجموعه‌ای از نماها و صحنه‌های مرتبط که واحد منسجم دراماتیکی دارند و معمولاً حول یک محور مکانی و طی یک دوره زمانی یکپارچه شکل می‌گیرند. البته این وحدت مکانی و وحدت زمانی می‌تواند دوپهلو نیز باشد، اما درمجموع باید یک واحد مستقل دراماتیک را بسازند. به‌عنوان‌مثال سکانس مربوط به غسل‌تعمید در فیلم پدرخوانده ۱ دو رویداد را در دو مکان مختلف به‌صورت موازی نشان می‌دهد و بااین‌وجود مجموع آن‌یک سکانس را شکل می‌دهد. سکانس را ازاین‌جهت معادل یک‌فصل در رمان و یک پرده در تئاتر دانسته‌اند که همه آن‌ها یک واحد مستقل هستند و شروع، میانه و پایان دارند و وجود نقطه اوج دراماتیک از ویژگی‌های مشترک آن‌ها است.

سمفونی‌های شهری (city symphonies) bt

فیلم‌های غیرداستانی که به بررسی زندگی در شهرها و واقعیت‌های موجود در آن‌ها می‌پردازند و معمولاً از سبکی امپرسیونیستی پیروی می‌کنند. این عنوان کل از فیلم «والتر روتمان» به نام «برلین، سمفونی یک شهر بزرگ» (۱۹۲۷) گرفته‌شده است.

۳

سوپر ایمپوز- برھم نمایی مضاعف (superimpose) 2

نمایی که در آن دو یا چند تصویر به‌گونه‌ای بر روی ھم قرار می‌گیرند که همه‌ی آن‌ها قابل‌دیدن هستند.

۴

۵

سوخته (burnt up) 1

به فیلمی که بیش‌ازحد نوردیده باشد گفته می‌شود. تصویر آسمان در این فیلم معمولاً به شکل سفیدرنگ دیده می‌شود و غلظت رنگ­ها در آن تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

histoover

سورئالیسم  (Surrealism) bt

جنبشی در هنر که در اواسط دهه ۱۹۲۰ در عرصه‌های نقاشی، ادبیات و سینما پدید آمد. سورئالیسم، مخالف قراردادهای رایج بود و تمایلات پوچ‌گرایانه‌ای داشت و در ضمن در پی آن بود که با استفاده از نظریات روانکاوانه‌ی فروید و با تکیه‌بر اندیشه‌های مارکسیستی، نقدی سیاسی و اعتراض‌آمیز نسبت به نهادهای تثبیت‌شده‌ای چون حکومت عرضه کند. نظریه‌پرداز مطرح این جنبش آندره برتون (Andre Burton) بود. از منظر او رؤیا، توهم و فعالیت ناخودآگاه ذهن، جلوه‌گاه هنر واقعی و حتی فراواقعی بود.
سینمای سورئالیستی مرز بین واقعیت درونی و واقعیت بیرونی را مخدوش کرد و به استدلال علت و معمولی پایان داد و درعین‌حال بر شانس و اتفاقات تصادفی تأکید کرد. این سینما در پی آن بود که حالت‌های غیر عقلایی، عصبی و حتی ترسناک ذهن را به تصویر بکشد.

فیلم‌ساز مطرح این جنبش، «لوئیس بونوئل» (Luis Buñuel) و مشهورترین فیلم او در این سبک، «سگ آندلسی» (AnAndalusian Dog) است.

ipad_9176_surrealist

سناریو (scenario) 3

متن نوشته‌شده برای ساخت فیلم که شامل معرفی شخصیت‌ها، بیان ماجراهای اصلی و سکانس بندی‌ها است ولی جزئیات فنی نظیر چگونگی حرکت دوربین در آن نگاشته نمی‌شود. سناریو به زبان ایتالیایی به معنای فیلم‌نامه است.

سه‌پایه (tripod) 7

سه‌پایه اصلی‌ترین وسیله‌ای است که از ابتدای به وجود آمدن سینما تا به امروز برای استقرار دوربین از آن استفاده می‌شود. درگذشته سه‌پایه را از چوب‌های مستحکم می‌ساختند اما امروزه از فولاد ضدزنگ یا مواد کامپوزیتی برای ساخت آن استفاده می‌شود. در بالای سه‌پایه کلگی قرار دارد که حرکت عمودی و افقی به‌وسیله آن اعمال می‌گردد. سه‌پایه‌ها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

– سه‌پایه استاندارد که ارتفاع آن۱٫۲ تا ۲٫۱ متر است.

– سه‌پایه کوتاه با ارتفاع ۱ تا ۱٫۵ متر

– بچه سه‌پایه که ارتفاع آن ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌متر است.

۱۱

۱۰

سیناپس (synapse) 3

سیناپس عبارت است از تقطیع روایت طرح داستانی به خلاصه‌ای از صحنه‌های فیلم‌نامه که داستان فیلم‌نامه را به‌طور کامل و بر اساس ترتیب نهایی روایت فیلم‌نامه بیان می‌کند. به دیگر بیان صحنه‌بندی طرح داستانی یا خلاصه داستان است و صحنه‌های تشکیل‌دهنده‌ی آن، تعداد صحنه‌های فیلم‌نامه نهایی را مشخص می‌کند. سیناپس فاقد دیالوگ و جزییات است و برای یک فیلم بلند سینمایی تقریباً در ۲۰ صفحه تنظیم می‌شود.

در اغلب کارهای مستندسازی سیناپس را می‌توان آخرین مرحله نگارش فیلم‌نامه در نظر گرفت که پس‌ازآن می‌توان تصویربرداری را آغاز نمود چراکه نیازی به پرداختن جزییات مانند فیلم‌نامه فیلم داستانی ندارد.

سینک کردن (Synchronization) 2

 منطبق کردن تصاویر و صداهای مربوطه است که در مرحله­ی صداگذاری انجام می‌شود.

سینما  (cinema) bt

ریشه این واژه از زبان یونانی و به معنای حرکت است.

این واژه دو کاربرد عمده دارد:

۱- سینما به‌عنوان یک هنر

۲- سالن‌های سینما

در هنگام ارجاع به مفهوم عام تصاویر متحرک (movie pictures) واژه سینما بار زیبایی‌شناختی و هنری بیشتری نسبت به واژه‌های مشابه فیلم یا تصویر متحرک دارد.

Silent-cinema-thinkstock_2

Estelahat 03

سینمااسکوپ (CinemaScope) 8 1

 نوعی فیلم‌برداری برای نمایش روی پرده‌ی عریض که در آن از عدسی آنامورفیک استفاده می‌کنند. کمپانی توئنتیت سنچری-فاکس مبدع این تکنیک بود و عدسی ساخت آن‌ها می‌توانست عرض تصویر را به نصف کاهش داده و آن را روی فیلم خام بی اندازد و سپس عدسی دیگری با عکس این حرکت تصویر عریضی را روی پرده می‌انداخت. اولین فیلمی که با این روش در سال ۱۹۵۳ به کارگردانی «هنری کاستر» تهیه شد، «خرقه» نام داشت. نسبت تقریبی عرض و طول پرده‌ی نمایش سینمااسکوپ، یک‌به‌دو ونیم است.

۷

۶

سینما تک فرانسه (Cinematheque Francaise) bt

سینما تک فرانسه در سال ۱۹۳۶ توسط «هانری لانگلوا» و با کمک «ژرژفرانژو» و «ژان میتری» در پاریس بنانهاده شد و تا امروز به فعالیت خود ادامه داده است. اکران فیلم‌های آمریکایی در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم در این مجموعه تأثیر بارزی بر تولد سینمای موج نوی فرانسه داشت. امروزه مجموعه فیلم‌های آرشیو آن از مرز پنجاه‌هزار فیلم گذشته و دو سالن نمایش و یک موزه نیز در آن قرار دارد.

۸

۹

سینماتوگراف (Cinematographe) 1

 دستگاه فیلم‌برداری و نمایش فیلم که توسط برادران (آگوست و لویی) لومیر اختراع و در سال ۱۸۹۵ به ثبت رسید.

۲۴۵۴۰۴۷_۱_l

پرسش و پاسخ

چنانچه پیرامون این درس پرسشی دارید، از بخش زیر برای ما ارسال کنید:

نام شما:*

ایمیل شما:*

تعداد بازدید:1,402
بدون دیدگاه

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*


*

RSS