Print Friendly
آموزش مجازی سفیرفیلم

اصطلاحات کاربردی سینمایی | حرف ش

camera-shutter

در درس چهاردهم از سیر «اصطلاحات رایج سینمایی» از آموزش مجازی سفیرفیلم، با لغات سینمایی کاربردی حرف «ش» آشنا شوید.

درس چهاردهم- حرف ش

پس از انتشار درس سیزدهم از سیر جدید «اصطلاحات رایج سینمایی» از آموزش مجازی سفیرفیلم، امروز در درس چهاردهم از این سیر به معرفی لغات رایج سینمایی با حرف «ش» می پردازیم.

شاتر (shutter) 1

شاتر بخشی از دوربین است که بین عدسی و بخش حساس به نور (نگاتیو یا حسگر) قرارگرفته و وظیفه آن باز و بسته کردن مسیر عبور نور است. عکاسی زمانی صورت می‌گیرد که شما با فشار دادن دکمه شاتر، آن را حرکت داده و برای لحظه‌ای مسیر عبور نور را باز می‌کنید؛ بنابراین سرعت حرکت شاتر، تعیین‌کننده میزان زمان نوردهی شما خواهد بود.

۱

ساختار شاترها را می‌توان به دودسته کلی صفحه‌ای و پرده‌ای تقسیم نمود. شاترهای صفحه‌ای در دوربین عکاسی معمولاً به‌صورت دایره‌ای متشکل از پره‌هایی متحرک هستند که با فشار دادن دکمه شاتر به‌اندازه دیافراگم تنظیم‌شده و به مدت تعیین‌شده توسط عکاس باز و بسته می‌شوند. این نوع شاتر در دوربین‌های فیلم‌برداری به‌صورت دایره‌ای ناقص هستند که با چرخش آن در زمان فیلم‌برداری نور از فضای خالی روی شاتر به‌صورت متناوب به فیلم در حال حرکت می‌رسد.

ساختار شاترهای پرده‌ای از دو پرده متحرک تشکیل‌شده که با تنظیم فاصله بین حرکت دو پرده می‌توان زمان نوردهی را تنظیم نمود.

۲

رابطه بین سرعت شاتر و زمان نوردهی رابطه‌ای معکوس است. به‌بیان‌دیگر با بالا رفتن سرعت شاتر زمان نوردهی به سطح حساس کاهش می‌یابد.

۳

شاتر آیینه‌ای (mirror shutter) 1

نوعی از شاتر است که در زاویه ۴۵ درجه نسبت به عدسی قرار می‌گیرد و تیغه‌هایی پوشیده از نقره دارد که وقتی شاتر بسته است به‌عنوان آینه عمل می‌کند و اشعه نور ورودی از عدسی به سیستم نمایاب دوربین را بازتاب می‌دهد. به‌این‌ترتیب، فیلم‌بردار می‌تواند دقیقاً آنچه وارد عدسی می‌شود را مشاهده کرده و هیچ اختلاف دیدی در حین کار به وجود نمی‌آید.

۴

شاخص نوردهی – درجه نوردهی (exposure index, exposure rating) 6

عددی است معرف میزان حساسیت و دامنه عمل آن‌که توسط کارخانه سازنده فیلم مشخص می‌شود و اهمیت زیادی در تعیین میزان نوردهی با نورسنج دارند. بعضی از کارخانه‌ها اعداد خاص خود را دارند و برخی دیگر از استانداردهایی مانند ایزو استفاده می‌کنند. هر فیلم دو عدد شاخص بر روی خود دارد، یکی از آنها برای فیلم‌برداری در نور آفتاب و دیگری برای نوردهی با نور مصنوعی است.

شانه نشین– شولدر (shoulder brace, shoulder pod) 1

نوعی پایه دوربین است که برای قرار دادن آن روی شانه طراحی‌شده است. کارکرد اصلی این وسیله کم کردن تکانه‌های دوربین روی دست و انتقال وزن دوربین از ساعد و مچ به شانه و ستون فقرات است تا ضمن قابل‌حمل شدن دوربین (کوچک یا بزرگ) موجب تنظیم فاصله ویزور با چشم فیلم‌بردار نیز می­شود و قدرت تمرکز بیشتری را برای او ایجاد می‌کند. (۵ و ۶)

۵

۶

شب به‌جای روز (Night For Day) 1

فیلم‌برداری صحنه‌ای در شب با استفاده از نور کافی تا چنین به نظر برسد که این صحنه در روز روشن فیلم‌برداری شده. این تکنیک بیشتر در سیستم تولیدات استودیویی کاربرد دارد که فیلم‌برداری در داخل سالن‌های سرپوشیده انجام می‌پذیرد و تمام منابع نوری مصنوعی هستند.

۷

شخصیت منفی فیلم (antagonist) 3

شخصیت مقابل قهرمان که اغلب با عنوان «ضدقهرمان» بیان می‌شود. ازآنجاکه در اغلب داستان‌ها شخصیت قهرمان، شخصیت مثبت و موردعلاقه تماشاگر است، ضدقهرمان‌ها به‌عنوان شخصیت منفی دیده می‌شوند اما این بدین معنا نیست که ضدقهرمان لزوماً باید فردی شرور باشد. آنتاگونیست در اصل به معنای شخصیت‌ها یا عواملی هستند که بر سر راه قهرمان مانع ایجاد می‌کنند.

۲۹۲۷

ممکن است شخصیت اصلی یا قهرمان داستان فردی شرور یا تبه‌کار باشد (مانند فیلم لئون ساخته لوک بسون) و آنتاگونیست یا عوامل مخالف او شخصیت‌های مثبتی باشند. این نوع کاراکترها را «antihero» می گویند که به فارسی همان ضدقهرمان ترجمه شده است اما با آنتاگونیست متفاوت است.

the-professional-movie-poster-1994-1020275586

مهم‌ترین کارکرد آنتاگونیست در درام، ایجاد کشمکش، مهم‌تر نشان دادن عمل قهرمان و ایجاد جذابیت بیشتر است.

شدت (intensity) 5 1

این واژه در دو حوزه فنی سینما به کار می‌رود:

۱. در فیلم‌برداری به معنای میزان روشنایی تصویر
۲. در صدا به معنای میزان حجم صدای فیلم

شکست، انکسار (refraction) 6

هنگامی‌که نور از یک محیط وارد محیط دیگر شده و تغییر جهت بدهد، پدیده شکست نور اتفاق می‌افتد. این تغییر در اثر تفاوت چگالی دو محیط رخ می‌دهد. در چشم انسان نیز بدین طریق نور بر روی شبکیه چشم متمرکز می‌شود و همین ساختار چشم الگوی ساخت دوربین قرارگرفته است که در آن عدسی با شکست نور تصویر را بر روی سطح حساس تشکیل می‌دهد.

۸

۹

۱۰

۱۱

شماره‌های حاشیه (edge Numbers-key numbers) 1 2

یک‌رشته شماره همراه با حروف که در فواصل مشخص روی فیلم چاپ می‌شوند (مثلاً در فیلم‌های ۳۵ میلی‌متری در فاصله هر فوت (هر ۱۲ قاب)). این کار توسط دستگاه شماره‌گذاری حاشیه‌ای (edge numbering machin) انجام می‌شود. این اعداد و حروف همراه با تصاویر در نسخه مثبت هم ظاهر می‌شوند و به‌این‌ترتیب کار تدوین را آسان‌تر می‌کنند و انطباق دقیقی میان نسخه تدوین‌شده با نسخه منفی برای تدوین نهایی، حاصل می‌شود. وقتی صدا سر صحنه ضبط می‌شود ، شماره‌های حاشیه‌ای روی فیلم و نوار مغناطیسی صدا هم به تدوین گر کمک می‌کند.

۱۲

شماره برداشت (take number, slate number) 4

شماره‌های متوالی مربوط به صحنه‌ها و برداشت‌ها که بر روی تخته­تقه(کلاکت) و برگه‌های منشی صحنه نوشته می‌شود.

شمایل–نگاره (icon) bt

واژه‌ای است که در نشانه‌شناسی به کار می‌رود و بیانگر نوعی از دلالت بین یک نشانه و شیئی بیرونی است که به دلیل شباهتشان، آن شمایل یادآور و راهنمایی می‌شود به آن شیء بیرونی. تصویر و عکس اشیا و اشخاص، نقشه‌ها، مدل‌ها، ماکت‌های ساختمانی و … همه جزو نشانه‌های آیکونیک(شمایل) هستند.

 gas-station-256 f02a629827a6-2

شیدر- سایه بان (flag) 1

صفحاتی فلزی و سیاه‌رنگ که در جلوی مت­باکس نصب‌شده‌اند و برای جلوگیری از تابش‌های نامطلوب تشعشعات نوری مختلف بر روی عدسی به کار می‌روند. حالت بسته این درپوش‌ها نقش محافظ عدسی را هم ایفا می‌کنند.  در عرف سینمای ایران اغلب به این صفحات «شیدر» می‌گویند.

۱۴ ۱۳

پرسش و پاسخ

چنانچه پیرامون این درس پرسشی دارید، از بخش زیر برای ما ارسال کنید:

نام شما:*

ایمیل شما:*

تعداد بازدید:918
بدون دیدگاه

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*


*

RSS