Print Friendly
آموزش مجازی سفیرفیلم

خلاصه آینه جادو | درس نوزدهم: غرب در میان سخنان آوینی ۱

ghasr dar miane sokhanane Avini 01

در درس نوزدهم از سیر «خلاصه آینه جادو» آموزش مجازی سفیرفیلم، به بررسی غرب از دیدگاه شهید سیدمرتضی آوینی می‌پردازیم.

پس از پایان انتشار درس هجدهم از سیر جدید «خلاصه آینه جادو» از آموزش مجازی سفیرفیلم، امروز در درس نوزدهم به بررسی غرب از دیدگاه شهید سیدمرتضی آوینی می‌پردازیم.

بررسی نیاز از دیدگاه غرب و شرق

اگرچه در مقام قضاوت، حکم بر ظاهر باید راند و لا غیر، اما هر فعل با توجه به نیت و نتیجه‌اش ارزش می‌یابد.

نیازهای بشری را مسامحتاً می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

۱. نیازهای فطری و غریزی منشأ گرفته از عشق به کمال

۲. نیازهای منشأ گرفته از ضعف‌های بشری

وجود انسان سراپا فقر و نیاز است، اما همه‌ی این نیازها مستحق اعتنا نیستند. تنها نیازهایی باید مورد اعتنا قرار بگیرند که منافی سلوک انسان به سوی کمال وجودیش نیستند. تفاوت ما و غربی‌ها، هم در همین‌جاست؛ اومانیسم و فرزندان او، لیبرالیسم و دمکراسی، میان نیازهای انسان تفاوتی قائل نمی‌شوند. آن‌ها ازآنجایی‌که برای انسان حقیقتی غایی نمی‌شناسند، اعتقاد یافته‌اند که همه‌ی نیازهای بشر باید به‌طور یکسان برآورده شوند، حال‌آنکه در این صورت، شدت و حدت نیازهای حیوانی، عشق به کمال را که منشأ نیازهای فطری است محجوب خواهد داشت و راه انسان به‌سوی فلاح مسدود خواهد شد؛ همان اتفاقی که اکنون در غرب افتاده است. دمکراسی اقتضا دارد که نیاز به همجنس‌بازی نیز برای همجنس‌بازان برآورده شود، حال‌آنکه این امر نیازی است کاذب، منافی طبیعت بشر و حقیقت غایی وجود او، که نه‌تنها مستحق اعتنا نیست بلکه باید با اجرای حدود، ریشه‌ی آن از اجتماع بشری بریده شود.

loner1

نیازهای مادی و معنوی بشر، هر دو از عشق به کمال منشأ گرفته‌اند، اما در برآوردن آن‌ها باید همان نسبت خاصی مراعات شود که در شریعت لحاظ شده است. از این میان، اصالت با نیازهای معنوی است و نیازهای مادی باید تا آنجایی مورد اعتنا قرار بگیرند که تکامل روحانی بشر اقتضا دارد. غذا خوردن در حد اعتدال مقوم روح است، اما شکمچرانی انسان را از راه تعالی روحی و معنوی بازمیدارد. شریعت مخالف لذات نیست بلکه در مواردی حتی مشوق آن است. اما اصالت دادن به لذت مادی مطلقاً مذموم است.

سینمای غرب و شرق

اما بر ما تقلید از غربی‌ها روا نیست، چراکه تاریخ ما در امتداد تاریخ غرب نیست. ما عصر تازه‌ای را در جهان آغاز کرده‌ایم و در این باب، اگرچه سینما یکی از موالید تمدن غربی است، و لکن در نزد ما و در این سیر تاریخی که با انقلاب اسلامی آغازشده، صورت دیگری متناسب با اعتقادات ما خواهد پذیرفت. سینما در غرب چیزی است و در این مرزوبوم چیز دیگر و سینمای ما نمی‌تواند در امتداد تاریخی سینمای غرب باشد، اگرچه زبان سینما یا بیان مفاهیم به زبان سینما قواعد ثابتی دارد فراتر از شرق و غرب.

به خدمت گرفتن تکنیک غربی در محتوای اسلامی

تخصص داشتن در علوم رسمی، اعم از تجربی یا انسانی، مساوی با قدرت اجتهاد در علوم نیست. تخصص شرط لازم اجتهاد علمی است، اما شرط کافی نیست. شرط کافی اجتهاد در علوم، وجود معرفتی کافی و جامع نسبت به اسلام است و بدون این شرط، اجتهاد محقق نمی‌شود، چراکه کاربرد علوم در صحنه‌ی عمل باید منتهی به غایاتی باشد که موردنظر اسلام است و لا غیر. لذا باید معنای اجتهاد و تخصص را از یکدیگر تفکیک کرد و دانست که استفاده از تخصص غربی‌ها در علوم و صنایع، اگر در سایه‌ی اجتهاد (به معنایی که عرض شد) نباشد، هرگز به غایاتی که موردنظر ماست منجر نخواهد گشت. ما خود را بی‌نیاز از تجربیات غربی‌ها نمی‌دانیم، اما برای این تجربیات شأنی متناسب با آن‌ها قائلیم. ما چاره‌ای نداریم جز آن‌که سینما را یک ‌بار دیگر در ادب و فرهنگ اسلام معنا کنیم. ما باید قابلیت‌های کشف نا شده‌ی سینما را در جواب به فرهنگ و تاریخ خویش پیدا کنیم و چه کسی می‌تواند ادعا کند که سینما دیگر قابلیت‌هایی ناشناخته ندارد؟

پرسش و پاسخ

چنانچه پیرامون این درس پرسشی دارید، از بخش زیر برای ما ارسال کنید:

نام شما:*

ایمیل شما:*

تعداد بازدید:1,459
۱ دیدگاه
  1. سلام

    ممنون و خدا قوت

    فایل پی دی افش رو تکراری گذاشتین جسارتا.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*


*

RSS