برگزاری چهارمین بازار بین‌المللی فیلم مستند ایران

بازار فیلم مستند جشنواره «سینماحقیقت» با برنامه‌هایی از جمله میزگرد تخصصی با تهیه‌کنندگان ایرانی، نشست و گفتگو با فیلمسازان، ملاقات عمومی با فیلمسازان با‌تجربه و نشست و سخنرانی میهمانان خارجی جشنواره، از ساعت 12 تا 18 روزهای 11 تا 13 آذرماه، در نگارخانه خیال‌نو مؤسسه فرهنگی صبا (در مجاورت سینما فلسطین) برگزار می‌شود.

در این بازار، تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان سینمای مستند ایران با سر‌فصل‌های عرضه و پخش فیلم مستند، جایگاه مستندهای سینمایی، حضور در جشنواره‌ها و تاثیر بر فروش و پخش فیلم مستند، در این بازار به بحث و تبادل نظر می‏پردازند.

عموم علاقمندان سینمای مستند در این دوره از برگزاری بازار می‌توانند در بخش باکس بازبینی (Video Library) به تماشای فیلم‌های مستند ایرانی که شامل تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و آثار ارائه شده به دبیرخانه جشنواره سینماحقیقت است، نشسته و با خریداران و تهیه‌کنندگان شبکه‌های خارجی به بحث و تبادل‌نظر بپردازند.

شکل اجرایی و چیدمان بخش بازار فیلم مستند هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت متفاوت از سال‌های گذشته طراحی شده است؛ در این بازار خبری از غرفه‌های متعدد نیست و میزگردهایی مخصوص تهیه‌کنندگان ایرانی و خارجی، شبیه به فضای داک‌کرنر جشنواره کن در نظر گرفته شده است تا فضای بهتری برای بحث و تبادل‌نظر شکل گیرد.

طراح دکور بازار فیلم مستند جشنواره سینماحقیقت هم بهنام کیوان مدیر مؤسسه شیماگرافیک است.

پیشنهاد تغییر فضای اجرایی بازار فیلم در جلسه‌ای که با حضور سیدمحمد‌مهدی طباطبائی‌نژاد، مرتضی رزاق‌کریمی، محمد آفریده، بهمن آقایی، شیرین نادری، محمد اطبایی، کتایون شهابی، وحید اسفندیاری، علی قاسمی، مرجان علیزاده و مریم نقیبی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، مطرح گردید.

برگزاری بازار فیلم مستند در جشنواره‌های خارجی از منظر اقتصادی برای تهیه‌کنندگان اهمیت بسیاری دارد، اما متاسفانه در ایران به دلیل اینکه فیلم‌های مستند بازار اقتصادی مناسبی ندارند، نتیجه مثبتی از آن گرفته نمی‌شود. به همین دلیل بسیاری از تولیدات سینمای مستند ایران امکان پخش در سطح جهانی را از دست می‌دهند، زیرا کارگردان‌ها اطلاع کافی از نحوه عرضه و پخش فیلم خود ندارند. این بحثی است که چهارمین دوره بازار فیلم جشنواره سینماحقیقت با برپایی ورک‌شاپ تخصصی بر آن تکیه دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *