تهیه کننده «روزهای خرداد»: شجاعانه از حقیقت دفاع کنیم

به گزارش سفیرفیلم، در آستانه انتشار مستند «روزهای خرداد» و آغاز اکران دانشگاهی این اثر، گفت و گویی داشته ایم با «محسن یزدی»، رئیس مرکز فیلم مستند سوره حوزه هنری و تهیه کننده این مستند و با او از روند ساخت و مسائل پیرامون «روزهای خرداد» سخن گفته ایم. یزدی در ابتدا با اشاره به اهمیت فتنه ۸۸ در تاریخ انقلاب، پرداختن به این موضوع با زبان مستند را لازم دانست و گفت: فتنه ۸۸ یکی از اتفاقات مهم تاریخ انقلاب است و اگرچه برخی راجع به آن سخن می گویند اما معتقدم که باید بیشتر به این موضوع پرداخته شود تا ابعاد مختلف آن بیشتر برای مردم روشن گردد.

وی افزود: طبعا عده ای هستند که با جریان فتنه همسو هستند و نمی‌خواهند که به این موضوع پرداخته شود و حتی به بهانه های مختلف جلوی پرداختن به آن را سد می کنند و عده ای نیز این موضوع را دارای اهمیت نمی‌دانند. در حین ساخت این اثر هم مرتب به ما می گفتند نباید این موضوع را کش داد و باید به موضوعات مهم دیگری پرداخت. در صورتیکه به نظرم این افراد از اهمیت اتفاق رخ داده مطلع نیستند.

یزدی با اشاره به موضوع تقلب در انتخابات ۸۸ افزود: بهرحال برای نخستین بار است پس از انقلاب به نتیجه انتخابات به این شکل اعتراض می شود و افرادی مدعی تقلب گسترده می شوند. ما خواستیم بدانیم که اسناد این تقلب دقیقا چیست و کسانیکه این ادعا را عنوان کردند بعد از گذشت ۵ سال و انجام یک انتخابات دیگرهنوز روی حرفشان هستند یا خیر.

تهیه کننده مستند «روزهای خرداد» هدف اصلی ساخت این مستند را بررسی ادعای تقلب در انتخابات ۸۸ دانست و عنوان کرد: تمام حرف ما در این مستند این است که بالاخره تکلیف «تقلب بزرگ» در انتخابات ۸۸ چه شد؟ برای رسیدن به جواب این سوال سراغ شخصیت های بسیاری رفتیم و اولویت مان نیز شخصیت هایی بودند که به نوعی با این جریان همراه و همسو بودند.

وی افزود:ما حتی به شخصیت هایی که امروز خارج از مرزهای ایران هستند مانند آقای مهاجرانی، آقای امیرارجمند و … نیز از طریق ایمیل ارتباط برقرار کردیم و برای پاسخ به این سوال از آنان دعوت کردیم که مقابل دوربین قرار گیرند، اما قبول نکردند.

یزدی ادعای تقلب را یک نامردی سیاسی خواند و گفت: باید بگویم که ادعای تقلب یک نامردی سیاسی از سوی شخصیت هایی بود که برخی مردم به آنان اطمینان داشتند. این یک واقعیت است که برخی از مردم به بخشی از مسئولین و فعالان سیاسی اعتماد و اطمینان داشتند و آنها نیز از این اعتماد مردم سوءاستفاده کردند. به همین خاطر برخی ها برایشان سوال پیش آمد که گویا واقعا در انتخابات تقلب رخ داده است. در صورتیکه برخی از سیاسیون تازه در خفا یا علنی غیر مستقیم و مستقیم عنوان می کنند که تقلبی رخ نداده بود.

یزدی «روزهای خرداد» را تلاشی برای دفاع از حقیقت دانست و ضمن اشاره به ضرورت اعتراف به اشتباه توسط برخی از سیاسیون، آنان را به بازگوکردن مواضع واقعی شان دعوت کرد و گفت: من در صحبتی که با تعدادی از معترضان سال ۸۸ -حتی آنان که زندانی نیز بوده اند و همچنین برخی هنرمندان حامی جریان مقابل کاندیدای پیروز- داشتم، به این نتیجه رسیدم که بسیاری از آنان امروز از موضع شان پایین آمده اند و به حقیقت پی برده اند، اما حرفی نمی زنند. بسیاری از آنان که در حوزه فرهنگ و سیاست به نفع فتنه ۸۸ موضع گیری کرده بودند، امروز بعد از روشن شدن حقیقت و عدم وجود تقلب در انتخابات، حاضر نیستند حتی یک موضع کوچک برخلاف مواضع قبلی شان اتخاذ کنند؛ این از عدالت و مردانگی به دور است. این ناجوانمردی است که ما در مورد چنین اتفاق مهمی که هزینه های بسیاری برای کشور ایجاد کرد موضع اشتباه خود را تصحیح و حقیقت را بیان نکنیم.

Roozhaye Khordad Poster 02 (2)

تهیه کننده مستند «روزهای خرداد» با بیان اینکه باید حساب مردمی که سوال داشته و دارند را از آشوبگران و سیاسیون جدا کنیم وسوالات آنها را پاسخ دهیم گفت: ما سعی کردیم به برخی از این سوالات پاسخ دهیم و برای این کار سراغ شخصیت هایی از دو طرف رفتیم و آنها نیز موارد خود را بیان کردند تا مردم خودشان در مورد وقایع و نتایج سخنان آنان قضاوت کنند.

وی اضافه کرد: به عنوان تولیدکننده این اثر، عقیده دارم برای کسانی که در حوزه فتنه واقعا سوال دارند و به دنبال حقیقت هستند باید در یک فضای منطقی، آرام و آزاد به سوالات آنها پاسخ داده شود و امیدوارم اکران این مستند به چنین فضایی کمک کند.

محسن یزدی در پاسخ به این سوال که این شخصیت ها بعضا برای نخستین بار است که مقابل دوربین یک مستندساز حاضر می شوند و آیا آنها برای مصاحبه مشکلی نداشتند، گفت: بله. تعدادی از مصاحبه شوندگان نگران بودند که ما بخشی از صحبت هایشان را تقطیع کنیم. به طور مشخص آقای عبدی –که معتقد بودند تقلب نشده است- نگران بودند که ما این سخن ایشان را بیاوریم و باقی سخنان را درج نکنیم، یا خانم فایزه هاشمی نگران تقطیع سخنان شان بودند که ما به آنها اطمینان دادیم که چنین اتفاقی رخ نمی دهد و آنها هم پذیرفتند.

تهیه کننده این اثر افزود: به هرحال درباره موضوعات نباید تعصب و یک جانبه نگری به خرج داد. به نظرم مخاطبین خصوصا دانشجویان باید روایت های مختلف از یک حادثه مهم را ببینند و بشنوند. من احساس می کنم که این مستند به دلیل به روزبودن و موضوع حساسی که دارد، برای قشر دانشجو قابل توجه خواهد بود.

وی در پایان درخصوص زمینه همکاری با سفیرفیلم در انتشار مستند بیان داشت: در مورد انتشار این اثر نیز باید بگویم که البته سفیرفیلم نام شناخته شده ای در این عرصه بود و به دلیل سابقه خوبی که در اکران های دانشگاهی و دانشجویی داشت، ما دیدیم که توانایی انتشار و اکران این اثر را دارند و این اثر را به دوستان مان در سفیرفیلم سپردیم.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *