فکریان: بخش کوچکی از اقیانوس قرآن را به تصویر کشیدم

به گزارش سفیرفیلم، همزمان با ایام نزول قرآن و شب های قدر در ماه مبارک رمضان، و در آستانه انتشار مستند قرآنی «الف، لام، میم»، یکی از تولیدات قرآنی موسسه سفیرفیلم، گفت گوی کوتاهی داشته ایم با محمدمهدی فکریان، کارگردان این اثر و با او در مورد جزئیات و نحوه ساخت این مستند صحبت کرده ایم.

مستند «الف، لام، میم» با پرداختن به زندگی جوانی ۳۵ ساله به نام «روح الله» که با نداشتن سواد کافی و تلاش مستمر خود توانسته پس از ۵ سال حافظ کل قرآن شود، به تاثیر و اهمیت قرآن در زندگی می پردازد.

گفتنی است مستند «الف، لام، میم» که توانست در پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار کاندید دریافت فانوس زرین شود، به زودی رونمایی خواهد شد.

سفیرفیلم: به عنوان سوال اول بفرمایید که هدف و انگیزه ساخت چنین اثری چه بود؟

فکریان: در یک جمله اگر بخواهم به این سوال پاسخ دهم باید بگویم آشتی دادن مردم با قرآن های لب طاقچه ها که امروز متاسفانه بیشتر جنبه ی تزیینی پیدا کرده است. این اثر ساخته شد برای اینکه همه به این باور برسند اگر همت کنند می توانند حافظ گل قرآن بشوند و تحصیلات و نوع زندگی و شغل هم اهمیتی ندارد. مهم همت و علاقه است که برای حفظ با قرآن باید وجود داشته باشد.

سفیرفیلم: ایده اولیه این مستند کی شکل گرفت و ساخت این اثر چقدر زمان برد؟ موضوع این مستند چیست؟

فکریان: ایده اولیه این اثر در ماه مبارک رمضان سال گذشته شکل گرفت و تحقیق و پژوهش این اثر هم تقریبا یک ماه و نیم زمان برد. فیلمنامه نیز همزمان با تحقیق نوشته شد. همچنین تولید این اثر سه روز کامل به صورت تمام وقت طول کشید . مرحله تدوین هم تقریبا دوماه به طول انجامید.

این کار مستندی پرتره از جوانی ۳۵ ساله به نام روح الله است که شغلش گچ کاریست و توانسته با وجود سواد اندکش، حافظ کل قرآن شود. جا دارد بگویم که ما در این مستند علاوه بر اشاره به این موضوع سعی کردیم تا تأثیر قرآن در سبک زندگی او را نیز به نمایش در بیاوریم و امیدوارم که در این امر موفق شده باشیم.

سفیرفیلم: قبل از این هم کاری با موضوع قرآن انجام داده بودید؟ حس شخصی خودتان از کارهای قرانی چیست؟

فکریان: من قبلا نیز کار قرآنی انجام داده بودم و برکاتش را شاهد بودم، همینطور که در این کارم نیز شاهدش بودم. فعالیت هنری و فرهنگی و ساخت مستند با موضوع قرآن کار جذاب و پر خیر و برکتی است که البته غریب مانده است.

متاسفانه کارهای با محوریت قران، در بین مستندسازان انقلابی اولویت زیادی ندارد و اغلب با کم توجهی و یا بی توجهی روبرو می شود که این اصلا خوب نیست. این در حالی است که این کتاب آسمانی ظرفیت های بسیار خوبی برای ساخت اثر توسط مستند سازان دارد . من سعی کردم گوشه ای از این اقیانوس را به تصویر بکشم تا سهمی در فعالیت های قرآنی داشته باشم.

سفیرفیلم: چرا تعداد مستند های قرآنی کم است و به نظر شما  باید چه کنیم که این موضوع مهم بیشتر مورد توجه قرار بگیرد؟

فکریان: این سوالیست که هنگام پژوهش طرح دیگر قرآنی ام که در مورد جوان نابینایی بود که توانسته حافظ قرآن شود، برایم خودم نیز پیش آمد. من دوست داشتم یک مجموعه با موضوع حافظان قرآن بسازم و این اثر هم در این مجموعه ست اما کسی استقبال نکرد و فعلا در حد تحقیق و پژوهش مانده است.

بنظرم دلیل اصلی این کم لطفی این است که تهیه کنندگان به این نوع مستند ها علاقه ای نشان نمی دهند؛ زیرا برای آنها مخاطب حداکثری و برگشت سرمایه مهم است. و این امری ست که در این نوع کارها کمتر به وقوع می پیوندد. به نظر می رسد برای رفع این مشکل باید مستندسازان به سوژه های جذاب قرآنی بپردازند و البته رسانه ملی نیز از این آثار حمایت کند. در مجموع آثار با محوریت قرآن باید در متن فعالیت های رسانه ای کشور دیده شود.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *