«دونقطه» با موضوعات جدید در راه است

به گزارش سفیرفیلم، مجموعه مقالات تصویری «دونقطه» که چندی است توسط مرکز مستندسازی سفیرفیلم تولید و منتشر می شود، در قالب یک مستند سه دقیقه ای، در گفتگو با کارشناسان مختلف به بررسی موضوع مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ می پردازد. این ویدئوها که تاکنون بیش از ۲۰ قسمت از آنها منتشر شده است، در فضای مجازی مورد استقبال کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفته است و توانسته به روشنگری در این زمینه بپردازد.

در همین راستا علی جمالی، تهیه کننده و کارگردان مجموعه «دونقطه» در توضیح این کار بیان داشت: «دونقطه» در واقع مقاله ای است که در قالب کوتاه توسط کارشناسان و به شکل تصویری به مخاطب ارائه می شود.

جمالی درباره نحوه تولید و شکل گیری ایده آن گفت: ما شاهد تغییر غیرقابل انکار علاقه مخاطب از خواندن به دیدن بودیم و همین موضوع بود که جرقه اصلی ایده «دونقطه» را در ذهن ما ایجاد کرد؛ البته مشاهده گسترش روزافزون شبکه های مجازی و بسترهای آماده ای که در اختیار ما قرار می داد نیز ما را برای انجام دادن این کار مصمم تر کرد.

وی در ادامه افزود: بعد از پرورش ایده اولیه، باید اقتضائات بستر نشری که ما انتخاب کرده بودیم را در فرم لحاظ می کردیم؛ مثلا زمان کوتاه برای ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی. لذا محدودیت زمان سه دقیقه ای بر همین اساس شکل گرفت. بعد سعی کردیم در عین حفظ سادگی کار تا جای ممکن جذابیت های بصری نیز به وجود آوریم و سپس موسیقی را به آن اضافه کنیم.

جمالی گفتگوهای تصویری «دونقطه» را پلی بین کارشناسان و مردم نامید و افزود: ما تاکنون بیش از ۲۰ قسمت از این گفتگوها را در گفتگوها با کارشناسان و اساتید مختلف تولید و منتشر کردیم. باید توجه کنیم مهمترین مسئله در هر قسمت «دونقطه»، محتوای آن است و این موضوع در فرم کار نیز خود را نشان داده است. ما به شدت از پیچیدگی فرم اجتناب کردیم تا تمرکز مخاطب بر محتوا حفظ شود و همچنین محوربندی صحبت های کارشناسان را به کار اضافه کردیم. یعنی محورهای اصلی صحبت کارشناس برای مخاطب نمایش داده می شود. در مورد محتوا ما از اول بنا را بر مقاله ها و حرف های پیشرو و تحلیل های اساتید و نخبگان گذاشتیم که در جامعه خوب شنیده نمی شوند. لذا «دونقطه» در حقیقت پلی بود بین مردم و دیدگاه های کارشناسان.

کارگردان مجموعه تصویری «دونقطه» ادامه داد: نکته بعدی آنکه ابتدای کار و در مراجعه های اولیه تمایل به همکاری با ما خیلی زیاد نبود و کاری که می خواست انجام بگیرد، برای کارشناسان گنگ بود. اما به مرور با مشاهده بازخوردهای انتشار قسمت های اولیه بین کاربران، «دونقطه» جای خود را بین جامعه نخبگانی کشور پیدا کرد و فکر میکنم امروز به مرحله ای رسیدیم که بسیاری از کارشناسان تمایل داشته باشند برای انتقال سخن خود از این ابزار نیز بهره ببرند.

وی افزود: به طور مثال مهمان یکی از قسمت های «دونقطه» پس از انتشار کار با ما تماس گرفت و گفت اصلا فکرش را نمی کردم که کار اینقدر دیده شود. جالب اینجاست که ایشان یکی از کسانی بودند که مقاله هایشان در خبرگزاری های بزرگ کشور منتشر می شود، اما گستردگی انتشار و بازخوردهای ما برای ایشان جالب بود و ما را به ادامه راه تشویق کرد.

وی درباره تداوم مجموعه تصویری «دونقطه» اظهار داشت: ما بنا داریم در بلند مدت «دونقطه» را گسترش دهیم. یعنی مزیت های «دونقطه» را در قالب های دیگر برای واکنش و اثرگذاری بر مسائل روز جامعه استفاده کنیم. همین حالا ما یک کانال جدید تحت عنوان “دونقطه پلاس” ایجاد کردیم که فقط یک شماره به این اسم منتشر کردیم. در این کانال سعی ما بر انتشار فیلم های سه دقیقه ای متناسب با اتفاقات روز، صرفا از دل آرشیو و تاریخ خواهد بود. به یاری خدا در آینده شماره های بیشتری از این نوع منتشر و مخاطبین بیشتری با این کار آشنا خواهند شد.

جمالی در پایان افزود: این نکته نیز قابل توجه است که «دونقطه» تا امروز فقط حول موضوع انرژی هسته ای ساخته شده بود، اما در آینده نزدیک وارد موضوعات دیگر هم خواهد شد و به صورت پرونده ویژه در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت. البته با نگاه به مسائل مهمی که در آینده اتفاق خواهد افتاد شماره های تک قسمتی نیز منتشر خواهد شد.

برای مشاهده مجموعه این ویدئوها می توانید به اینجا مراجعه کنید.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *