امامقلی: طرح درس هنر کشور، وارداتی است

به گزارش سفیرفیلم، محمدرضا امامقلی کارگردان مستند «کربلای ۹۴» در گفت و گویی با خبرگزاری ایکنا از مستندسازی در مرکز سفیرفیلم و اثر آخر خود به نام کربلای ۹۴ سخن گفته است.

مشروح این گفت و گو را در ذیل مشاهده می کنید:

محمدرضا امامقلی جوان مستعد قزوینی یکی از این نیروهای انقلابی پای کار است که با اکران مستند «کربلای ۹۴» این روزها نامش بیشتر از قبل بر سر زبان‌ها شنیده می‌شود. کسی که از ابتدای شروع جشنواره عمار در حوزه‌های مختلف آن حضوری فعال داشته است.

این فعال رسانه‌ای در قزوین در گفتگویی با ایکنا به تشریح فعالیت‌های رسانه‌ای فرهنگی و انقلابی در سطح کشور و استان قزوین پرداخته است.

وی در رابطه با نحوه شکل‌گیری یک جریان جدید انقلابی در فضای رسانه‌ای و فرهنگی کشور، حوادث سال ۸۸ را یک نقطه عطف دانسته و اظهار کرد: نقطه عطف جریان های مستند سازی  را به دو دسته تقسیم کرد؛ یک دسته سوژه محور و چهره‌نگار و دوم تحت عنوان مستندسازهای مسئله محور که محورشان را سوژه تعیین نمی‌کرد و مسئله مشخص می‌کردکه عمده مستند سازان انقلابی از این دسته بودند.و جریان هدایت الهی برای متفق شدن این قشر از هنرمندان در ورای حوادث آن سال ها ملموس بود.

وی افزود: اولین اتفاق از کلاس آقای طالب‌زاده شروع شد و اولین جشنواره عمار نه به‌عنوان جشنواره بلکه صرفاً به‌عنوان یک میعادگاهی که بچه‌ها دورهم جمع شوند،  برگزار شد و هدف آن  برای تبادل اطلاعات و هم‌افزایی بیشتر در جهت تولیدات بهتر بود.

امامقلی ادامه داد: این روند ادامه پیدا کرد و گروه‌ها و تیم‌های مختلفی اضافه شدند و از طریق بچه‌های حزب اللهی زمینه‌سازی برای  اطلاع رسانی دغدغه‌های مردم صورت گرفت که سبب به وجود آمدن بصیرت افزایی شد.

این مستندساز قزوینی گفت: دوره‌های مختلفی از جمله مجموعه سفیرفیلم که هسته اولیه آن را دانشجوهای دانشگاه شریف پایه‌گذاری کردند برگزار شد که در نهایت نیز به تولید مستندهایی همچون «یزدان تفنگ ندارد» شد که پیش‌ از این و تا قبل از سال ۸۸ کمتر دیده و تولید می‌شد.

جریان مستندسازی در ایران یک حد قابل قبولی ندارد

این مستندساز جوان با بیان اینکه جریان مستندسازی در ایران یک حد قابل قبولی ندارد و یک سیرورتی دارد که باید طی شود، تأکید کرد: تازه دبستانی‌های این عرصه دارند به تولید می‌رسند و تولیداتشان را دارند عرضه می‌کنند و به لحاظ کیفی خیلی سخت است که بخواهیم ارزیابی کنیم که کجا هستیم اما به لحاظ کمی می‌توان امروز اندازه‌گیری کرد.

این کارگردان قزوینی اظهار کرد: جشنواره عمار مثل یک نوزاد است که همه انتظار داریم زودتر به نتیجه برسد، اما جشنواره‌های خارجی نشان می‌دهد که هالیوود در عرصه‌ی تربیت نیرو بلند مدت به این جریان نگاه می‌کند و در تلاش برای تربیت نیرو است و نوع جشنواره‌های آنها از فکر انجام‌شده در پشت آن حکایت دارد.

وی بیان کرد: جشنواره عمار در تلاش است که به افق‌های تعیین‌شده برسد، ولی در این راستا باید مهندسی و بیشتر کار شود.

عضو سفیرفیلم با بیان اینکه عده‌ای معتقدند که نیروی انقلابی از دل دانشگاه در نمی‌آید و الحق هم این ادعا درست است، گفت: بوروکراسی آموزشی ما این مشکلات را دارد و باید یک مدل جدید برای حل این مشکل و تربیت نیرو ارائه بدهیم.

طرح درس هنر کشور، وارداتی است

امامقلی یکی از حلقه‌های مفقوده در هنر امروز کشور را یافتن یک مدل جدید از قرآن و طرح درس بومی برای استفاده در هنر دانست و عنوان کرد: مهم‌ترین مشکل طرح درس است که وارداتی است و  اصلاٌ بومی‌سازی نشده و متناسب با آئین‌ها و مسلک و فضای دینی و مذهبی جامعه‌ی ما نیست.

این کارگردان مستندساز تأکید کرد: سبک زندگی تعریف‌شده در سینمای امروز، اسلامی و ایرانی نیست و این دانشجویان فارغ‌التحصیل رشته های هنری ابزار و آچاری در دستشان است که به درد پیچ داخلی نمی‌خورد.

امامقلی منظور از تربیت نیرو را تربیت نیرویی دانست که در امتداد این راه زایش داشته باشد و بیان کرد: در این راه باید به دو پارامتر فن و تکنیک و همچنین بحث حکمت و محتوا توجه کافی و وافی کرد که اگر خلاف این اتفاق باشد سبب یکسری از آفات می‌شود.

این فعال فرهنگی فضای رسانه‌ای استان قزوین را برای فعالیت هنری مناسب ندانست و خاطرنشان کرد: از لحاظ انعکاس اخبار و تولید و تدوین اخبار قوی کار نمی‌شود به طور مثال در بی‌بی‌سی چند هزار کلمه خبر و تحلیل تولید و منتشر می‌شود ولی باید این سؤال را پرسید که در مقابل ما چه حجمی از تولید اخبار  و نه کپی آن رادر راستای اطلاع رسانی خدمات انقلاب به خود اختصاص داده‌ایم.

استان قزوین در عرصه رسانه به‌خصوص سینما و فیلم پیشتاز نبوده است

وی افزود: استان قزوین در عرصه رسانه به‌خصوص سینما و فیلم پیشتاز نبوده است و از سوی دیگر قشر انقلابی با توجه به انتظاری که از آنها وجود داشته است در این عرصه ورود پیدا نکرده‌اند، البته نقایصی چون نبود حمایت از نیروهای انقلابی، نبودید واحد برای فرماندهی و رهبری این گروه و همچنین نبود متولی برای پشتیبانی، از علل ضعف عملکردی در استان است.

عضو گروه فیلم‌سازی سفیر موازی کاری و جزیره‌ای عمل کردن را دو آفت بزرگ در عرصه ایجاد ارتباطات هنری در استان دانست و گفت: متأسفانه این دو عامل در بین نیروهای هیئتی و هنرمندان مذهبی و انقلابی ما دیده می‌شود، زیرا همه ما در حال فعالیت در جزیره و غار تنهایی خود هستیم و این حرکت‌ها به جای مناسبی ختم نشده و اگر به جایگاهی هم برسد تأثیرگذاری لازم را ندارد.

شبکه فرهنگی انقلاب هنوز در استان شکل نگرفته است

وی یادآور شد: متأسفانه شبکه فرهنگی انقلاب هنوز در استان شکل نگرفته است و مجموعه‌های فرهنگی به این نتیجه نرسیده‌اند که باید با یکدیگر هم‌افزایی داشته و با اتحاد در این زمینه ورود پیدا کنند تا با اتحاد زمینه پیشرفت هنر انقلابی فراهم شود.

این شهروند قزوینی عنوان کرد: در قزوین مشکل اینجاست که هیچ‌وقت از نیروهای انقلابی نمی‌پرسند کجا تربیت شدید و تا چه حدی رشد پیدا  کردید. در دیدار اخیر جمعی از فیلم سازان جشنواره‌ی عمار با نماینده ولی‌فقیه در قزوین؛ اطلاع‌رسانی درست ساعت یازده و نیم شب صورت می‌گیرد، که امکان هماهنگی جهت مرخصی برای حقیر وجود ندارد و سؤال من دقیقاً از بزرگان اینجاست که چند نفر از حاضران آن جمع فیلمساز بودند؟ و آیا ملاک فیلمساز بودن، عضویت در انجمن سینمای جوان یا حوزه هنری است؟

وی در ادامه گفت: این‌قدر خاکریز فتح نشده داریم که می‌شود محو شد و حتی دیده نشد، واقعاً سال ۸۸ یک بار در عرصه هنر و رسانه با مشکل مواجه شدیم آیا این برای مسئولان ما کافی نیست؟

امامقلی تأکید کرد: در پخش مستند کربلای ۹۴ تمام تلاشمان را کردیم که این مستند در کنداکتور شبکه قزوین قرار بگیرد، حتی حق پخش هم نخواستیم و بر این باور بودیم که در آینده تأثیرگذاری این اثر را در مردم جامعه  قزوین خواهیم دید پس از پخش مسنتد از ۳ شبکه سراسری و اصرار ما برای پخش این مجموعه از شبکه قزوین نسبت به پخش با تاخیر مستند از شبکه استانی اقدام شد.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: خبرگزاری مهر تهران در یک برنامه‌ای از مادر تعدادی از این شهدای غواص دعوت کرد که برای مشاهده و اکران این مستند حضور به هم برسانند و تمامی هزینه‌های مرتبط با این اکران را متقبل شد اما متأسفانه حتی یک خبرگزاری محلی در قزوین، یک خبر از این مستند را انعکاس نداد.

این کارگردان مستندساز خاطرنشان کرد: قزوین جزء یکی از شهرهایی است که بیشترین شهید را در کربلای ۴ داشته است اما متأسفانه در مستند اخیر کربلای ۴، ما برای تهیه ۲ دست لباس غواصی درمانده شده بودیم.

امامقلی در خاتمه افزود: نگرانی من بیشتر به خاطر کسانی است که باوجود چنین فضایی در استان قرار هست کار جهادی کنند و به این فکر می‌کنند چقدر دیگر باید این فضا را تحمل کنند و امید به بهبود شرایط داشته باشند

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *