باید از همه پتانسیل‌ در موسیقی برای ترویج فرهنگ شهادت بهره ببریم

به گزارش سفیرفیلم، در آستانه رونمایی از نماهنگ «آغوش امن»، روزنامه «حمایت» با علی طادی، تهیه کننده و کارگردان، یاحا کاشانی، شاعر و محمدمهدی فکریان، کارگردان دیگر این اثر گفتگو کرد. متن کامل این مصاحبه را در ذیل مشاهده می کنید:

خبر رونمایی از تازه‌ترین اثر موسیقایی «رضا صادقی» خواننده موسیقی پاپ کشورمان با موضوع «شهدای غواص» چند روزی است که بر خروجی رسانه‌ها قرار گرفته است.

«آغوش امن» تازه ترین نماهنگ با موضوع شهدای غواص است که موسسه سفیرفیلم با همکاری خانه موسیقی و سرود بسیج آن را تهیه و تولید کرده و قرار است در هفته دفاع مقدس رونمایی شود.

این موضوع بهانه‌ای شد تا«حمایت»در گفت و گو با عوامل این نماهنگ، نقش موسیقی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را بررسی کند.

در حوزه دفاع مقدس از همه پتانسیل ها استفاده نکرده‏ ایم

کارگردان و تهیه‌کننده نماهنگ «آغوش امن» در این گفت‌و گو اظهارکرد: ما به فکر تولید یک نماهنگ برای شهدای غواص بودیم ولی آنچه که برای ما اهمیت داشت؛ شعر خوبی بود که رشادت‏های این قهرمانان را تشریح کند. خوشبختانه ایده شکل‌گیری این شعر از شعرخوانی علی ضیاء در برنامه «امشب» شبکه یک سیما با موضوع شهدای غواص آغاز شد. شعری که در برنامه امشب خوانده شد شعری از «یاحا کاشانی» بود که با استقبال زیاد مخاطبان روبرو شد و بعد از آن مجری برنامه «امشب» از این شاعر دعوت کرد تا در برنامه «شعر» دوباره آن را قرائت کند.

علی طادی ادامه داد: بعد از آن برنامه، دعوت ما از این شاعر برای همکاری در این پروِژه مورد استقبال وی قرار گرفت. در خصوص خواننده اثر هم چون رضا صادقی  از شعر خوشش آمده بود و صدای وی هم غم خاصی دارد که برای محتوای کار ما مناسب بود، وی انتخاب شد. وی درباره وجه تمایز این اثر با با سایر نماهنگ‌ها هم تصریح کرد: این نماهنگ قصه دارد، به‌صورت تصاویر کارت‌پستالی تصویربرداری نشده است و کار ما داستانی و بر اساس قصه جلو می‌رود.

طادی با اشاره به اینکه این کار محصول سفیر فیلم و خانه موسیقی بسیج است، اضافه کرد: این کار بر اساس اقتصاد مقاومتی انجام شده است. این کار در هفته دفاع مقدس از تلویزیون پخش خواهد شد و بعد از آن برای دانلود اینترنتی در صفحات مجازی قرار خواهد گرفت.

وی یادآورشد: کار قبلی نیز به نام کربلای ۹۴ در خصوص شهدای غواص بود. ما کار را دلی انجام دادیم. در تهیه این نماهنگ خود شهدا ما را کمک کردند.

این تهیه‏ کننده در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از عدم حمایت برخی مسئولان و نهادها برای تهیه این نماهنگ و کارهای ارزشی دیگر هم بیان کرد: ما برای ساخت این نماهنگ دنبال اسپانسر بودیم اما خیلی از افراد به ما گفتند تاریخ این موضوع گذشته، شهدا دفن شده‌اند و موج این قضیه تمام‌شده است. من معتقدم  این تفکر خیلی غلط است که با آغاز یک موج و مناسبتی کار انجام دهیم و سپس آن را رها کنیم. به نظر من تا چندین سال دیگر هم جا دارد در رابطه با این موضوع کار کرد و فرهنگ‌سازی انجام داد، این قضیه را نباید به راحتی فراموش کرد.

طادی ادامه داد: در خصوص جنگ جهانی فیلم‌سازان بزرگ فیلم‌های زیادی ساخته‌اند و همچنان هم فیلم ساخته می‌شود ولی در ایران این‌گونه نیست و فقط به‌صورت مناسبتی کار می‌شود. حتی اسپانسرها حاضر نیستند در خارج از فضا و مناسبت برای تولید فیلم هزینه کنند. این‌یکی از خلأهای ما است.

وی با بیان اینکه من فکر می‌کنم در حوزه دفاع مقدس از ظرفیت موسیقی استفاده نکرده‏ایم خاطرنشان کرد: این فضا به یک سری از خواننده‌های خاص محدودشده است. به نظر من باید از پتانسیل‌مان در زمینه، موسیقی و برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بهترین بهره را ببریم.

شعر دفاع مقدس محدود به روز و هفته نیست

«یاحا کاشانی» شاعر این نماهنگ هم در این گفت‌و گو اظهارکرد: اتفاقی بود که صورت گرفت؛ وقتی خبر شهدای غواص در رسانه ملی منتشر شد ذهن من را به خود درگیر کرد و با انتشار تصاویر آنها، ‌خواستم یک ترانه‌ای در این موضوع بگویم. این شعر از ۵ تا ۷ صبح سروده شد. وی ادامه داد: این شعر را در صفحه رسمی خودم منتشر کردم که البته  در برنامه «امشب» خوانده و با استقبال خوبی مواجه شد. من معتقدم که موهبت خود شهدا باعث شد تا این کار من به دل مردم بنشیند. این دومین کار من در خصوص شهدا است. کار دیگری هم دارم که در خصوص جانبازهای عزیزمان است.

وی در پاسخ به این پرسش که شعر و ترانه تا چه میزان در ترویج فرهنگ ایثار و تصویر کشیدن رشادت‏های رزمندگان و شهدا موثر است، تصریح کرد: طبیعتاً شعر و ترانه در همه عرصه‌ها به‌خصوص ترویج فرهنگ و شهادت مؤثر است. می‌توانم بگویم با انتشار اولین شعر من، حوزه موسیقی پاپ با دفاع مقدس آشتی کرد و بسیاری از تفکرات غلط پاسخ داده شد.

وی ادامه داد: در حوزه موسیقی و بالأخص موسیقی پاپ جای خالی زیاد است و مسئولان موسیقی ما در خصوص این قضیه باید راهکار درستی را اتخاذ کنند.

به گفته کاشانی، مسئولان فرهنگی در خصوص ترانه و ترانه‌سرایی در حوزه دفاع مقدس کم‌کار هستند. آنها حتی جشنواره‌هایی نمی‌گذارند تا که خود مردم در آن دخیل باشند؛ همیشه یک عده شاعر خاص که معروف شده‌اند به شاعر دفاع مقدس در این جشنواره‌ها شعر می‌خوانند درحالی‌که ما پتانسیل‌های بسیار خوب و زیادی در این زمینه در تهران و شهرستان‌ها داریم.

وی تصریح کرد: باید این پتانسیل‎ها مدیریت درست شوند و از کلیت و عامه مردم در این زمینه دعوت شود.

کاشانی خاطرنشان کرد: موسیقی دفاع مقدس ما را نباید محدود به یک روز و یک هفته کرد؛ در حوزه موسیقی خواننده‌ها می‌توانند در تأثیرگذاری مطالب فرهنگی مؤثر باشند. به طور حتم این مسئله در بین جوانان بسیار تأثیرگذار خواهد بود و برد رسانه‌ای زیادی خواهد داشت.

باید کمیت و کیفیت را باهم داشته باشیم

کارگردان این اثر هم در گفت و گو با «حمایت» با بیان اینکه وقتی موسیقی به تصویر تبدیل می‌شود تأثیر آن دو برابر خواهد شد، اظهارکرد: چون موسیقی و ابزار شنیداری تخیل را قوی می‌کند. مثلاً وقتی یک فیلم‌نامه را از رادیو گوش می‌کنید باعث تصویرسازی در ذهن می‌شود حال فکر کنید این اثر را با تصویر تلفیق کنید درنتیجه وقتی ویدئو کلیپ ساخته می‌شود در انتهای کار می‏توان به راحتی  اثر آن  بر مخاطب را دید ، این یعنی تأثیر موسیقی و تصویر که مخاطب بیشتری را جذب می‌کند.

محمدمهدی فکریان ادامه داد: متاسفانه در حوزه دفاع مقدس کمبود ساخت و پخش نماهنگ احساس می‌شود. البته نباید این کمبود را با کار ضعیف جبران کرد. ما نماهنگ خوب در این زمینه نداریم. اگر می‌خواهیم در این حوزه کمبود را جبران کنیم باید موسیقی خوب، شعر خوب و خواننده خوب انتخاب کنیم. به نظر من کارهایی که شده می‌توانست بهتر انجام شود.

وی تصریح کرد: باید در این حوزه کمیت و کیفیت را باهم داشته باشیم. در این زمینه مستند زیاد انجام‌شده است ما باید در زمینه، ویدئو کلیپ و موسیقی این کار را ادامه دهیم زیرا برای نسل امروز موسیقی به‌خصوص موسیقی پاپ تأثیرگذارتر و مناسب‌تر است.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *