توسعه کمّی و افزایش در تنوع آثار، تفاوت عمار چهارم با گذشته

به گزارش خبرنگار سفیرفیلم٬ در حاشیه اختتامیه چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار، «سینماعمار» در بخشی از برنامه شب گذشته خود٬ ۲۱ دی ماه که بطور زنده از سینما فلسطین روی موج رادیو گفت‌و‌گو پخش می‌شد با مصطفی رضوانی٬ کارگردان مستند «نبرد خاموش» به بهانه کسب فانوس زرین بخش اقتصاد مقاومتی جشنواره گفتگو کرد.

رضوانی این فانوس را به انتخاب هیأت داوران و به علت «خلاقیت در کارگردانی و مضمون مناسب» دریافت کرد.

rezvani 02

نوآوری در مستند و تلفیق با فضای داستانی

برنده فانوس زرین بخش «اقتصاد مقاومتی» در پاسخ به این سوال که این خلاقیت را در کجا دیدید٬ گفت: «این سوال را باید از داورها پرسید که چه چیزی را در کار مشاهده کردند که فیلم را مستحق جایزه دانستند، اما حدس می زنم مقداری نوآوری در مستند و تلفیق آن با فضای داستانی، علت اصلی این انتخاب باشد».

وی افزود: «متاسفانه تعداد کمی از آثار جشنواره را دیدیم. تعدادی را  در طی سال و قبل از برگزاری جشنواره دیده بودم و تعداد کمی را هم در سینما فلسطین دیدم. اما خیلی دوست داشتم که امسال کارها را ببینم، خصوصا امسال که کارها رشد کرده بود.»

توسعه کمّی و افزایش در تنوع آثار، تفاوت عمار چهارم با گذشته

رضوانی تفاوت جشنواره امسال با سال‌های گذشته را در توسعه کمّی و افزایش در تنوع آثارعنوان کرد. وی ادامه داد: «حس من این است که کمی باید سفت و سخت تر گرفت. با توجه به اینکه الحمدلله به برکت حضور خانواده های شهدا این جشنواره خوب برگزار می شود و موضوع فیلم ها که حول انقلاب اسلامی و تاریخ انقلاب و سوژه های ناب انقلاب اسلامی است، در مجموع مثبت است. اما فکر می کنم، همانطور که آقای جلیلی هم فرمودند، باید از سال آینده، انتظار برگزاری باشکوه تر این جشنواره را داشته باشیم.»

rezvani 04

انتظار سخت‌گیری بیشتر در داوری‌ها

کارگردان مستند «نبرد خاموش» داوری ها را بخشی از آنچه که باید «سخت گیرانه تر» انجام شود دانست و عنوان کرد: «چیزی که بیشتر در ذوق می زند، نحوه برگزاری این جشنواره است که بیشتر حالت دقیقه نودی دارد و از زمان اعلام آثار انتخاب شده، راه یافته، برگزیده و منتخب، برنامه هایی رخ می دهد که بعضاً یا لغو می شود، یا بدون هماهنگی انجام می گردد و با مشکلاتی مواجه می شود.»

rezvani 05

ارتقای کیفیت آثار، جدی ترین مزیت جشنواره امسال

رضوانی جدی ترین مزیت جشنواره امسال را در «کیفیت آثار» عنوان کرد و خاطرنشان کرد: «آثاری که راه پیدا کرد و حتی آثاری که فرستاده شده بود، کیفیت مضاعفی داشت، اما در برگزاری، تفاوت چندانی با سال های گذشته نداشت و باید رشد پیدا کند.»

وی با بیان آنکه اصل جشنواره را آثار آن تشکیل می دهد، ابراز امیدواری کرد جشنواره با پیشرفتی که مدنظر هست، بتواند زمینه شکل گیری سینمای انقلاب در فضای داستانی و انیمیشن را نیز به اندازه فضای مستند ایجاد کند.

سینماعمار برنامه رادیویی است که از شبکه رادیویی گفت‌و‌گو پخش می‌گردد. این برنامه به مناسبت برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار از جمعه ۱۳ تا شنبه ۲۱ دی از ساعت ۲۰ تا ۲۱ با استقرار در محل برپایی جشنواره در سینما فلسطین٬ اقدام به ارائه گزارش لحظه به لحظه از این رخداد فرهنگی می‌کند.

صوت این گفتگو را از اینجا بشنوید.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *