برخی سیاسیون به شائبه مذهبی بودن اسیدپاشان دامن زدند

سیدمحمدعلی صدری نیا نویسنده و کارگردان مستند «چشم در برابر چشم» در گفت و گو با خبرنگار سفیرفیلم، از جزئیات و نحوه ساخت این اثر سخن گفت.

وی در تشریح شکل گیری ایده اولیه این اثر به حاشیه سازی رسانه های داخلی و خارجی پیرامون مساله اسیدپاشی اشاره کرد و گفت: ایده اولیه مستند بعد از واقعه اسیدپاشی سال جاری در اصفهان و حواشی پیرامون آن شکل گرفت. آنچه مورد توجه ما قرار گرفت حاشیه سازی رسانه های داخلی و خارجی بعد از این حادثه ی تلخ بود. رسانه هایی که به سرعت شروع به سیاه نمایی کردند و از واقعه اسیدپاشی دستمایه ای برای جنجال سازی در سطح کشور درست کردند و این حاشیه سازی ها دقیقا همزمان با بررسی لایحه امر به معروف و نهی از منکر بود که خب همین امر نیز جای تامل بسیاری داشت.

صدری نیا خاطرنشان کرد: قابل توجه است که شخصیت های سیاسی نیز به نوعی این حادثه را به مسائلی ربط می دادند که شائبه مذهبی بودن انگیزه اسیدپاشان را تقویت می‌کرد.

کارگردان مستند «چشم در برابر چشم» از وجود تناقض های اساسی در این پرونده سخن گفت و اضافه کرد: ما در پرونده های قبلی شاهد بودیم که همین رسانه ها چه داخلی و چه خارجی، بخشش فرد اسیدپاش را درخواست می‌کنند و علیه قصاص موضع می‌گیرند، اما در این پرونده همان ها می‌گویند چرا فرد اسیدپاش دستگیر نمی‌شود و باید اشد مجازات اجرا شود.

وی ادامه داد: همزمان با این اتفاق ما دیدیم که همان رسانه‌ها علیه پرونده ریحانه جباری و علیه حکم قصاص او موضع گیری می‌کنند. خب اینها تناقض های بزرگی است.

این مستندساز افزود: این وقایع ایده کلی مستند را شکل داد. باید گفت که مستند قصد دارد علاوه بر روایت این ماجرا و حواشی آن یک حرف مهم تر بزند و راه حل نیز ارائه بدهد.

صدری نیا همچنین درباره مدت زمان ساخت این اثر گفت: بازه ی تولید مستند قرار بود دقیقا در میان ماجرای اسیدپاشی باشد، پس به دلیل اهمیت کار شاکله اصلی مستند ظرف یک ماه اتفاق افتاد و به مرور در سه ماه کار تکمیل شد. شاید سخت ترین قسمت کار مرحله سناریو و ایده پردازی بود. زیرا سه چهار طرح و سناریوی مختلف وجود داشت و باید یکی از آنها پیشرفت می‌‌کرد.

وی همچنین از محدودیت های ناخواسته در زمان تصویربرداری و سفر به اصفهان سخن گفت و ادامه داد: بخاطر حساسیت های آن مقطع زمانی دست ما در بسیاری از حوزه ها بسته شد. به عنوان مثال ما دوست داشتیم به اصفهان سفر کنیم و بخشی از مستند را در آنجا بسازیم، ولی به دلیل همان حساسیت ها نشد و به همین دلیل ما از خانواده قربانیانی که برای درمان به تهران آمده بودند توانستیم تصویر بگیریم.

سیدمحمدعلی صدری نیا در پایان استقبال از مستند «چشم در برابر چشم» را بسیار خوب و امیدوار کننده دانست و افزود :در جشنواره فیلم عمار، بعد از اکران عمومی این اثر، بازخوردهای بسیار خوبی پیرامون آن مشاهده شد. این اثر بین دوستان دانشجو نیز بسیار مورد پسند واقع شد و آنها در اظهار نظراتشان مشتاق انتشار سریعتر این اثر به دلیل داغ بودن موضوع در اجتماع بودند. امیدوارم این اثر در آگاهی بخشی به مردم نقش مناسبی ایفا کند.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *