نشست نقد و بررسی مستند «چشم در برابر چشم» در سینما روایت برگزار شد

به گزارش سفیرفیلم، مراسم اکران و نقد و بررسی مستند «چشم در برابر چشم» عصر یکشنبه ۶ اردیبهشت ۹۴ با حضور کارشناسان و منتقدان و همچنین کارگردان این اثر در جلسه «سینماروایت» در مجموعه فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مستند «چشم در برابر چشم» برای جمعی از فعالان رسانه ای و حاضران در سالن اکران گردید که با استقبال حضار مواجه شد. بعد از اکران این مستند نشست تخصصی بررسی آن با حضور کارگردان این اثر، سید محمدعلی صدری نیا و دو تن از کارشناسان حوزه مستند آغاز گردید.

صدری نیا در ابتدای سخنان خویش ضمن اشاره به شرایط آشفته کشور در زمان اسیدپاشی های اصفهان، از لزوم یک حرکت روشنگرانه سخن به میان آورد و گفت: فضای رسانه ای خطرناک آن وقت اجازه هرگونه قضاوت صحیح را از مخاطب می گرفت و ما به دنبال این بودیم که بتوانیم روایتی دقیق و حقیقی از ماجرای اسیدپاشی داشته باشیم.

s2

وی در ادامه تهدید امنیت روانی جامعه را بالاترین خطر دانست و گفت: نشان دادن تفاوت های رفتاری رسانه هایی که همگی می شناسیمشان یکی از اهداف ما بود برای همین هم از خانم بهرامی دعوت کردیم تا مقابل دوربین ما بیاید.

کارگردان مستند چشم در برابر چشم در پایان ضمن تشکر از برگزار کنندگان، از آمادگی خود برای شنیدن نقطه نظرات و نقد کارشناسان خبر داد.

بعد از سخنان صدری نیا، کارگردان این مستند، شرف الدین یکی از مهمانان برنامه و یکی از منتقدان سینما سخنان خویش را آغاز کرد و گفت: ما وقتی در قرآن می خوانیم «و لکم فی القصاص حیاه» این امر برای ما روشن تر می شود که قصاص نجات یک جامعه است. ما در اسلام شاهد یک تناسب بین فرد و جامعه هستیم و این تناسب در امر قصاص کاملا معین است.

شرف الدین در ادامه افزود: قصد این حرکت ابدا نمی تواند سیاسی باشد، زیرا این ناامنی ایجاد شده فضای برای سوءاستفاده دشمنان ما فراهم می آورد.

در ادامه برنامه «کریمی» یکی دیگر از منتقدان حوزه سینمای مستند، سخنان خویش را آغاز کرد و با اشاره به مقوله اسیدپاشی گفت: یک اسیدپاش فقط به صورت یک خانم و جسم او حمله نمی کند، بلکه روح و جان او را هم می کشد. به نظر من یکبار اعدام برای این جنایت مجازات کمی است، اسیدپاشی اوج تعرض یک انسان به حقوق یک انسان دیگر است.

s1

کریمی همچنین این مستند را تلاش خوبی از سوی سازندگان دانست و گفت: یک سری نقاط ضعف و قوت وجود دارد که به شکل مختصر می توان به آنها اشاره کرد. اول اینکه مستند تلاش خوبی از سوی سازندگان بوده است. در مورد فرم نیز صحبت چندانی نمی توان کرد، مستند به شکلی عادی با یک دوربین مقابل افراد ساخته شده است و البته موسیقی بسیار خوبی دارد که مخاطب را درگیر می کند. اما به نظرم اگر نگاه سیاسی را در سینمای مستند از کار حذف کنیم اثر بهتری خواهیم داشت، بعضی از صحنه ها مخاطب شاید دچار این احساس می شد که میخواهیم به او چیزی بگوییم که مدنظر خودمان است و این ممکن است کار ار تحت تاثیر قرار دهد.

کریمی در پایان افزود: البته در این مستند به خوبی به نقش رسانه هایی که می شناسید و می شناسیمشان پرداخته شده است و این جای تقدیر دارد.

s3

گفتنی است مستند «چشم در برابر چشم» اثری به کارگردانی سیدمحمدعلی صدری نیا و تهیه کنندگی میرمحمدحسین رضوی است که پدیده شوم اسیدپاشی را در کشور مورد بررسی قرار می دهد و روایتی متفاوت از وقایع تلخی که در چند سال گذشته در مورد جنایت اسید پاشی رخ داده است، ارائه می دهد.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *