کانون تربیت تخصصی شهید باقری

کانون تربیت تخصصی شهید باقری با هدف ایجاد بستر رشد فنی و تخصصی برای مستندسازان جوان، تشکیل گروه های مستندسازی آموزش دیده و معرفی گروه ها و افراد مستعد به جریانات تولیدی اقدام به برگزاری دوره‌های تربیت مستندساز «مثبت سفیر» و «مستند کوتاه» می‌کند.

هنرجویان در این دوره‌ها از پژوهش تا تولید و انتشار یک فیلم مستند را تجربه می‌کنند. در کنار تجربیات عملی با حضور در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی، جلسات نقد مستند و نشست‌های محتوایی سفیر دانش و مهارت لازم برای ساخت یک فیلم مستند را نیز به دست می‌آورند. مربیان و مستندسازان سفیر فیلم در طی این مسیر همراه و یاری‌گر نسل جدید هستند.

آثار هنرجویان دوره های «مثبت سفیر»

کلاس‌های آموزشی شامل روش پژوهش و جستجوی اینترنتی، پژوهش برای فیلم مستند، گونه‌شناسی مستند، ایده پردازی، آرشیویابی، فن گفتگو، مهارت‌های مصاحبه، طراحی روایت برای فیلم مستند، فیلمنامه نویسی مستند، مدیریت حس مخاطب، تهیه‌کنندگی در فیلم مستند، کارگردانی در فیلم مستند، نگارش گفتارمتن، تصویربردای، نورپردازی، صدابرداری، اصول صدا گذاری، انتخاب موسیقی برای فیلم مستند، اصول تدوین و تدوین فیلم مستند هستند.

کارگاه‌های آموزشی نیز شامل فیلمنامه نویسی، نگارش طرح و ارائه ایده، قاب‌بندی و نورپردازی، صدابرداری و تصویربرداری و کارگاه‌های تجربه‌نگاری مستندسازان است.

هنرجویان در قالب گروه‌های تولیدی و با همراهی یک استاد مشاور که از میان مستندسازان به نام کشور انتخاب شده‌است؛ ساخت یک فیلم مستند را آغاز می‌کنند. در مراحل مختلف تولید نیز مربیان تخصصی در مجموعه سفیرفیلم گروه‌ها را برای خلق یک اثر با کیفیت هدایت می‌کنند. این هدایت تخصصی شامل مراحل پژوهش، فیلمنامه نویسی، مصاحبه و تصویربرداری، نگارش گفتار متن و تدوین است. به علاوه هنرجویان با حضور مستمر در مجموعه سفیرفیلم  در تجربه مستندسازان حرفه‌ای و سایر گروه‌های تولیدی شریک می‌شوند.

سفیرفیلم با ارائه فضای کار اشتراکی، سیستم تدوین، تامین تجهیزات تصویربرداری و حمایت مالی تولید، امکانات لازم برای ساخت فیلم مستند مسئله محور را فراهم می‌کند. در همه این مراحل کانون تربیت تخصصی شهید باقری بر روند رشد و کیفیت آثار تولیدی هنرجویان  دوره نظارت دارد. هنرجویانی که موفق به تولید آثار با کیفیت قابل قبول بشوند می‌توانند به عنوان مستندساز با مجموعه سفیر ادامه همکاری دهند.