حضور هنرجوی سفیرفیلم در شبکه افق

به گزارش روابط‌عمومی سفیرفیلم به نقل از جشنواره عمار؛ روز سه‌شنبه 16 دی‌ماه هنرجوی دوره آموزشی سفیرفیلم در برنامه «سینمامردم» شبکه افق حاضر شد. نادر طالب زاده دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار در سخنانی پیرامون مستند «۱۹۱۹» خطاب به کارگردان گفت: این اثر، کار عجیبی بود زیرا تاریخ را با تصاویر دقیق آرشیوی بازگو کردید که روایتگر بخشی از تاریخ آن هم با تصاویر سیاه و سفید است. البته بسیار مهم است که شما این مستند را با یک زبان جدید و به‌روز تعریف کردید که اثرگذار است.

طالب‌زاده در ادامه سخنانش گفت: موضوعی که این فیلمسازان جوان به دنبال آن می‌روند، موضوع این مستند، تاریخی بود که دفن شده است، وقتی این مسئله را با آرشیو مستند می‌کنید، یک مزه خاص دارد. ما کشوری هستیم که دیگر کشوری مثل انگلیس که چند بار هم تحقیر شده، نمی تواند کاری علیه ما کند.

مهدی صلواتچی کارگردان 21 ساله این مستند و پرورش یافته کانون اموزشی شهید باقری مرکز مستند سفیر فیلم در سخنانی عنوان کرد: من و تیم ساخت این مستند، به تاریخ و سیاست علاقمند هستیم و این علاقه و دغدغه موجب شد تا به سمت‌و‌سوی مستندسازی دراین حوزه بیاییم. آموزش فیلمسازی را در موسسه فیلمسازی سفیر‌فیلم دیدیم و ساخت مستند «۱۹۱۹» نیز در اواخر آن دوره آموزشی فیلمسازی بود. البته به نوعی تولید این مستند با حمایت‌هایی بود که سفیرفیلم از ما انجام داده بودند. این مستند را یک تیم سه نفره ساخته است.

وی افزود: ما می‌خواستیم این تفکر را مطرح کنیم که این تعبیر اصلاح ابرو و کور کردن چشم در تاریخ هم بوده است. ما در پژوهش خودمان دنبال مسئله‌ای بودیم که داستان داشته باشد و بتوانیم مستند خود را با پیرنگ داستانی شروع کنیم، به همین دلیل مستند را با ماجرای خودکشی یک کلنل دوره قاجار شروع کردیم.

نادر طالب‌زاده در ادامه این میزنقد گفت: در عصر جدید و دوره حاضر این نوع مستندسازی، یک نوع تولید اثر بر اساس تصاویر آرشیوی است. حتی فیلسازی چون اولیور استون نیز به این صورت مستندی را درمورد تاریخ آمریکا ساخته است. در واقع این نوع از فیلمسازی بعد از حوادث ۱۱سپتامبر جدی شد. مستند «۱۹۱۹» هم چنین کاری است که به شکل بسیار خوبی در آن به این بخش از تاریخ کشور پرداخته شده است.

صلواتچی کارگردان نیز در سخنانش یادآور شد: ما در کل برای تهیه و تولید این مستند، کمتر از سه دقیقه فیلم از دوره قاجار داشتیم. بر این اساس تصمیم گرفتیم تا تصاویر موردنظر خود را برای ساخت مستند آرشیونمایی کنیم. این مستند روایت آخرین قراردادی است که دوره قاجار و بعد از قحطی بزرگ جنگ جهانی اول بسته می‌شود که البته اجرا هم نمی‌شود. این مستند روایت این قرارداد و پشت پرده‌های آن است که ما فقط توانستیم بخشی از این ماجرا را در ۴۰ دقیقه روایت کنیم.

222

طالب‌زاده در بخش دیگری از این گفتگو عنوان کرد: این موضوع برای من بسیار جالب است که شما به صورت کاملا خودجوش آمدید و با یک زبان جدید مستندی را تولید کردید. متنی را هم برای کار خود انتخاب کردید خیلی خوب و با اعتماد به نفس نوشته شده و اثر، خیلی خوب درآمده است.


وی خطاب به کارگردان مستند اظهار داشت: سوژه مستند «۱۹۱۹» تاریخی است و برای من نکته جالب توجه این بود که شما به چه دلیلی به سراغ ساخت آن رفتید. تاریخ دانان می‌گویند وقتی با استفاده از آرشیو، مستندی را تولید می‌کنید این اثر نوعی دیگر از روایت تاریخ است و حال‌وهوای خاص خود را دارد.


صلواتچی نیز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما پرچم انگلستان را به این دلیل روی تبلیغات کار گذاشتیم که به مخاطبان و همه تماشاگران بگوییم که پشت تمامی این اتفاقات انگلیسی‌ها هستند. می‌خواستیم بگوییم که تاریخ، شرایط امروز ما را چگونه روایت می‌کند و به همین دلیل هم این‌گونه شد که مستند «۱۹۱۹» را ساختیم. در واقع خواستیم بگوییم که این قبیل حوادث و رویدادها همیشه در تاریخ سابقه داشته است.

 

گفتنی است؛ مستند 1919 جدیدترین تولید مرکز مستند سفیرفیلم با همکاری سازمان هنری-رسانه‌ای اوج است که به زودی رونمایی می‌شود.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *